/
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

بازگشت ۲۰ درصدی سرمایه سرمایه‌گذاران طرح کهاب

دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میزان بازگشت سرمایه در اجرای طرح کهاب برای سرمایه‌گذاران ۲۰ درصد تعیین شده است.
کد خبر : ۶۸۸۳

نبض نفت - محمد رضایی امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه) در حاشیه آخرین روز نمایشگاه بیست و سوم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست «همایش توجیهی اجرای طرح کهاب به منظور جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی» افزود: میزان بازگشت سرمایه ۲۰ درصد در نظر گرفته شده که البته ممکن است متغیر باشد.

وی توضیح داد: ممکن است برخی سرمایه‌گذاران نرخ بازگشت سرمایه کمتری را پیشنهاد بدهند که اینگونه شانس برنده شدن‌شان در مناقصه را افزایش بخشند.

دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: از چند ماه پیش تاکنون سعی کردیم تا حدود زیادی ایرادهای عمده طرح را برطرف کنیم و جدی‌تر به قضیه نگاه کنیم که در صورت برگزاری مناقصه جدید، اجرای طرح عملی شود.

رضایی با تاکید بر این‌که مشکلات موجود در اجرای طرح باید برطرف شود، تصریح کرد: این مشکل از هر طرف (پیمانکار یا کارفرما) که وجود داشته باشد باید حل شود تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

وی ادامه داد: به همین منظور مدل سرمایه‌گذاری انتخاب و تمام اشکالات را ارزیابی کردیم و سرانجام مقرر شد بازپرداخت‌ها از محل بازیافت انجام شود که بسته میزان فروش جایگاه یا انبار نفت متفاوت است.

دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر ایجاد بهره‌وری در اجرای طرح تاکید کرد و گفت: پیمانکار باید تعهدی را که می‌دهد اجرا کند، در مقابل می تواند چالش‌ها را شناسایی کند و اگر مشکل از سوی ما بود آن را برطرف خواهیم کرد.

رضایی با بیان این‌که در اجرای طرح کهاب جدی هستیم، اعلام کرد: اجرای این طرح هم به لحاظ زیست محیطی و هم ایمنی الزام است.

به گفته وی، برای صنعتی شدن باید به این نکته نیز توجه کرد که جایگاه‌ها و انبارهای نفت کشور با اجرای طرح کهاب وضع مطلوب‌تری پیدا کند.

پروژه اجرای کهاب تشریح شد

حمید قاسمی، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این نشست گفت: همه اقدام‌های لازم برای تحقق موفقیت‌آمیز طرح شامل پیشبرد، اخذ مجوزهای محیط زیستی، مطالعات مهندسی و طراحی، دریافت بیمه‌نامه‌ها و حفظ اعتبار آنها و ... در شرح پروژه دیده شده است.

وی با بیان این‌که تامین زمین برای اجرای پروژه در انبارها از سوی سرمایه‌گذار انجام خواهد شد، افزود: انتقال مالکیت بناها، تاسیسات و تجهیزات احداث شده به سرمایه‌پذیر پس از اتمام سال هفتم دوره بهره‌برداری تجاری و تحویل آنها در پایان دوره بهره‌برداری انجام خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: پرداخت‌های سرمایه‌پذیر طی دوره بهره‌برداری تجاری، جهت استهلاک سرمایه‌گذاری و نگهداشت سیستم به ازای هر لیتر بنزین استحصال شده انجام خواهد شد.

وی به تفکیک درباره دوره ساخت، دوره بهره‌برداری تجاری، دوره بازگشت سرمایه، ضمانت‌نامه پرداخت و ضمانت‌نامه اجرا توضیحاتی ارائه کرد.

در پایان سخنرانی‌ها، نشست پرسش و پاسخ برگزار و حاضرانین در جلسه سوالات خود را مطرح کردند.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر