/
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
گزارش میدانی نبض نفت از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی:

تقابل حضور خارجی ها با تهدیدهای ترامپ

کد خبر : ۶۹۱۳

نبض نفت: بیست وسومین نمایشگاه نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی امسال با حضور هزار و ۱۶ غرفه داخلی به نمایندگی از حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت و ۸۱۱ غرفه خارجی به نمایندگی از حدود هزار و ۵۰۰ شرکت از ۳۷ کشور دنیا ؛فضایی رقابتی برای عرضه آخرین دستاوردها و تولیدات و خدمات این صنعت را ایجاد کرده است ؛ البته درسالی که حمایت از کالای ایرانی نام گرفته است؛ یکی از دغدغه های مهم بیش از 2500 شرکت داخلی شرکت کننده دراین نمایشگاه؛به نحوه حمایت واقعی از تولیدات و خدمات تولیدکنندگان ایرانی صنعت نفت باز می گردد که در ادامه می خوانید:

پیش فرض شرکتها روی خرید خارجی است

فاضلی، مدیر مهندسی فروش شرکت عیوض تکنیک با بیان این که کلا دیدگاه نفتی ها و پیش فرض آنها روی خریدهای خارجی است، می گوید:متمایل کردن شرکتهای نفت و گاز به خریدهای داخلی خیلی سخت است، باید خیلی با آنها کلنجار بروید تا راضی شان کنید از کالای ایرانی خرید کنند. وی می افزاید: البته امکان خرید از کالای ایرانی هم وجود دارد ولی اعتمادشان کمتر است ، باید بیشتر به ما اعتماد کنند.وی با اشاره به این که شرکت متبوعش کنترل ولو برای کنترل دبی خطوط لوله ، استیم ترپ برای استفاده از خطوط بخار پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و لول کنترل برای استفاده در مخازن و مشاهده سطح مخازن را تولید می کند، درپاسخ به این که آیا قانون استفاده از حداکثر توان تولید و خدماتی داخل کشور درکشور اجرایی می شود؛ می گوید:اجرایی شدن این قانون حمایت زیادی می خواهد، این قانون خوبی است اما از خریدهایی که از طرف شرکتهای دولتی انجام می شود، مشخص است که خیلی به این قانون عمل نمی کنند.وقتی که ما سه تا شرکت در یک مناقصه شرکت می کنیم و می بینیم که سرانجام شرکت خارجی برنده می شود، مشخص است که آنها این قانون را رعایت نمی کنند.

بیم و امید شرکتهای دانش بنیان

علی اکبر بهمدی ، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیشگام انرژی خاور؛با بیان این که امسال به دلیل عنوان سال حمایت از کالای ایرانی شاهد مشارکت بیشتری درنمایشگاه خواهیم بود، می گوید:شرکتهای داخلی ، واقعا شرکتهای توانمندی هستند، فقط باید فرصت لازم به آنها داده شود و حمایت شوند،خوشبختانه با توجه به شرایطی که الان کشور درگیر آن است و مساله تحریم ها موجب شده است که فرصت خوبی برای شرکتهای داخلی ایجاد شده است و خیلی از کالاها بومی سازی شده اند. وی با اشاره به فعالیت شرکتهای دانش بنیان برای بومی سازی کالاهایی که از خارج وارد می شود، می افزاید:ما یک شرکت دانش بنیان هستیم و داریم فعالیتمان را بیشتر در حوزه هایی انجام می دهیم که دانش فنی آن هنوز وارد نشده و روی نمونه های خارجی داریم کار می کنیم وبحث بومی سازی را داریم به ویژه برای کشورهایی که سالهای قبل با آنها مبادلاتی داشتیم ولی الان به دلیل تحریم هیچ معامله ای با آنها نداریم.

وی با بیان این که حضورمان درنمایشگاه برگرفته از امید به استقبال از فعالیتهایمان درزمینه بومی سازی و تولید کالای داخلی است، می گوید:خواست ما از مسئولان آن است که حمایت از کالای ایرانی درحد شعار نباشد و واقعا حمایت کنند، اگر محصولی نمونه خارجی هم دارد، بیشتر خرید محصول داخلی مد نظر باشد.

خلیلی، کارمند فروش شرکت درسا پژوهش صنایع، تولید کننده دستگاه های جوش پلی اتیلن، پمپهای لجن کش خودمکش 2تا 12 اینچ و اتصالات الکتروفیوژن، با بیان این که وضعیت تولید درشرایط فعلی خوب نیست، می گوید:اولا این موضوع به نوسانات قیمتها برمی گردد به طوری که قیمت لوازم و قطعاتی که می خواهیم بخریم و کار کنیم، هر روز بالاتر می رود ولی ما نمی توانیم روی قیمت مشتری مان اضافه کنیم چون مشتری باید قدرت خرید داشته باشد به همین دلیل مجبوریم قیمت را پایین نگه داریم و حتی زیرقیمت سال گذشته داریم می فروشیم تا بتوانیم روی پا بایستیم ولی قیمت دلار و لوازم و قطعات رو به بالا است.

باید سرمایه گذاری های صنعتی در کشور افزایش یابد

به سالن 35 جایگاه تعدادی از شرکت کنندگان خارجی نمایشگاه می رویم، جایی که در ورودی آن غرفه کشورهای فرانسه و اسپانیا خودنمایی می کند. سعید فیض، مدیر یکی از شرکتهای اسپانیایی حاضر درنمایشگاه نفت و گاز است که درگفت وگو با نبض نفت با بیان این که باید راهکارهایی پیدا کنیم که سرمایه گذاریهای صنعتی که درکشور ایجاد اشتغال می کند، افزایش یابد، می افزاید:ما باید مطمئن شویم که به جهت مشکلات اقتصادی که برخی از کارخانه های ما دارند، کانون مهارتهای فنی کشور متلاشی نشود و مهندسان کشور به صورت یک تیم کاری موثر حفظ شوند.

وی با ذکر این مثال که اگر تیم پرسپولیس پس از قهرمانی یک سال به مرخصی برود، دیگر بعد از یک سال آن تیم پرسپولیس سابق نخواهد بود، می گوید:ما باید مواظب سرمایه های ملی خودمان که درواقع افرادمان هستند، باشیم و کانونهای مهارت حفظ شود و نیاز است که سرمایه گذاریهای صنعتی بیشتری شود. ما می توانیم با یک برنامه ریزی دقیق صنعتی وضعیت خودمان را ارتقا بدهیم و این یکی از الزامات است.وی تاکید می کند: باید کاری کنیم که کسی که تولید کننده ایرانی است، واقعا تولید کننده باشد نه این که به اسم کالای ایرانی، کالاهای خارجی را وارد و در داخل مونتاژ کند وجوانان ما بیکار شوند و اسم جنس ایرانی روی چیزی که واقعا ایرانی نیست، بخورد.وی می افزاید:وقتی که گفته می شود کالایی ساخت ایران است، سازنده باید اعلام کند که از لحاظ ارزش افزوده چند درصد آن را در ایران ساخته است و حتی اگر به کارش افتخار می کند بگوید که چه قطعات حساسی از آن را در کشور ساخته است.

بهشتی ، مسئول امور اداری شرکت مهندسی پندارتک نماینده شرکت ساژمین فرانسه نیز با بیان این که حضور افراد متخصص در نمایشگاه امسال بیشتر شده است ، می گوید: کماکان یکسری مشکلات داریم که انتقال ارز و مشکلات بانکی ازجمله آنها است و برای معمولی شدن روابطمان با شرکتهای خارجی مقداری مشکل داریم ولی درمجموع راضی هستیم.

وی عرصه فعالیت این شرکت را مادلاگینگ به معنی نمودارگیری از گل حفاری ذکر می کند که براساس آن معلوم می شود که نفت در چه عمقی وجود دارد و آیا سایر مواد نیز در مخازن وجود دارد یا خیر و تصریح می کند: دستگاه های مرتبط با این فناوری را ما از شرکتهای فرانسوی که نماینده آنها هستیم به شرکتهای نفتی می فروشیم.وی درپاسخ به این که آیا تلاشی برای انتقال این فناوری به داخل کشور وجود دارد یا خیر، می گوید:ما پیشنهادش را به شرکتهای نفتی داده ایم ولی متاسفانه میل به مصرف گرایی تا تولید و خودکفایی خیلی بیشتر است، چون برای این کار باید اراده مدیران بالادستی وجود داشته باشد چون شرکتهای جزء نمی توانند به تنهایی این کار را انجام بدهند، چون هزینه زیادی دارد و متاسفانه آن انگیزه درمدیران بالادستی ما نیست.

امسال وضعیت نمایشگاه بهتر است

غفاری، عضو هیات مدیره شرکت اندیشه داران، تولید کننده قطعات آب بند کننده صنعتی با بیان این که امسال دومین سالی است که در نمایشگاه شرکت می کنیم و شرایط بهتر است، می گوید:رقبای بیشتر شرکت کرده اند و سالنهای بیشتری نسبت به سال گذشته اضافه شده است و نشان می دهد که شرایط بهتر است و درخواست وکار بیشتر است.با این حال وی درباره وضعیت تبادل با خارج می افزاید:فعلا وضعیت دراین بخش خوب نیست و درباره مراودات بانکی، نبود ارز و ایجاد ال سی صد درصد مشکل داریم که درواردات مواد اولیه و قطعات تاثیرگذار است.

چالش نمایشگاه با تهدیدهای ترامپ

با وجود حضور پررنگ شرکتهای داخلی و خارجی اما برخی از کشورها تحت تاثیر جوسازی ترامپ حضورشان کمرنگ تر از سال گذشته شده بود،شهابی، یکی از کارکنان شرکت ژاپن اینترنشنال سرویسز، است که درسالن 38 نمایشگاه در میان غرفه های کشورهای خارجی حضور دارد درگفت وگو با نبض نفت با بیان این که این غرفه حدود 15 شرکت معتبر ژاپنی مرتبط با ایران را سرپرستی می کند، می گوید:سال گذشته نمایشگاه مقداری شلوغ تر و استقبال مردم بیشتر بود ولی امسال مقداری کم افت پیدا کرده است، امسال حضور ژاپن ضعیفتر شده است، مثلا سال گذشته نمایندگان حدود 10 شرکت ژاپنی خودشان به اینجا آمده بودند و خودشان با مشتری ها صحبت می کردند ولی امسال فقط کاتالوگ فرستادند و جز یکی دو مورد، بقیه خودشان نیامدند.

وی علت این مساله را مرتبط با تهدیدهای ترامپ می داند و می گوید: این مساله موجب شده است کل دنیا نسبت به ایران کم توجه و بی لطف شده است.

وی فضای نمایشگاه درزمینه حمایت از کالای ایرانی را خیلی ضعیف توصیف می کند و می گوید: اولا مردم پولی ندارند که هزینه کنند و ثانیا کسانی که پول دارند نیز پولشان را به خارج فرستاده اند و درنتیجه کشاورزان و صنعتگران ایرانی گرفتار بی پولی و مسایل مشابه هستند.

وی با اشاره به سخنان آقای روحانی درباره 100 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور درسال جاری، گفت:اگر این موضوع عمل شود، وضع مردم هم به همین نسبت بهتر می شود بنابراین امیدواریم این موضوع امسال محقق شود.

تهیه و تنظیم: حسین بردبار



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر