/
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

عراق ملاک قیمت‌گذاری نفت خود در بازار آسیا را تغییر می دهد

در حالی که عراق تصمیم گرفته است نفت عربستان را به عنوان ملاک تعیین قیمت نفت خود در بازار آسیا کنار بگذارد ایران نیز در حال بررسی این موضوع است.
کد خبر : ۶۹۳
نبض نفت - نقل از رویترز، منابع صنعتی گفتند، عربستان و کویت، دو عضو اوپک بعید است از اقدام اوپک در تغییر معیار قیمت گذاری نفت خود در بازار آسیا تبعیت کنند و تلاش های بغداد را رصد خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری از این تغییر صورت گرفته در قیمت گذاری نفت عراق به دست آورند.

هفته گذشته، شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق شروع به مشورت با تجار در مورد طرح خود برای تغییر معیار قیمت گذاری نفت خود در آسیا کرد. عراق به همراه کشورهای ایران، عربستان و کویت دهه هاست از معیار قیمت گذاری موسسه پلاتس استفاده می کنند، و عراق قصد دارد از این پس از مبادله تجاری دوبی (دی ام ای) استفاده کند.

این اقدام به معنای به مبارزه طلبیدن سیستم قیمت گذاری بیش از 12 میلیون بشکه نفت خاورمیانه است که روزانه در بازار آسیا عرضه می شود و میتواند نقش عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان را به چالش بکشد. تولید کنندگان کوچک به صورت سنتی از معیار قیمت گذاری مورد استفاده عربستان تبعیت می کنند.

تغییر ملاک قیمت گذاری از سوی دومین تولید کننده بزرگ اوپک، که هدف از آن افزایش درآمدهای حاصل از صادرات نفت در دوران نفت ارزان است، بعد از سال ها مذاکره با شاخص دی ام ای صورت می گیرد، در حالی که خود این موسسه نیز مشورت هایی را با شرکت سعودی آرامکو انجام داده است.

اما بعید است شرکت آرامکو در آینده نزدیک معیار قیمت گذاری خود را از پلاتس تغییر دهد.

تولید کنندگان نفت خاورمیانه دهه هاست که برای تعیین قیمت رسمی ماهیانه نفت خود به قیمت رسمی نفت خام عربستان نگاه می کنند. قیمت رسمی اعلام شده در ابتدای هر ماه از سوی عربستان، مبنایی برای قیمت گذاری نفت ایران، کویت و عراق قرار می گیرد.

به گفته یک منبع صنعتی آگاه از تصمیمات ایران، این کشور نیز قصد دارد همچنان اقدامات عراق در تغییر معیار قیمت گذاری را مورد رصد قرار دهد.

وی افزود: «هرگونه تغییری در سیستم قیمت گذاری نفت ایران بستگی به انجام یک مطالعه کامل و همچنین تغییرات در سیستم های قیمت گذاری تولید کنندگان بزرگی نظیر عربستان و کویت دارد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر