/
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵

نظر کارشناسان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص تحولات نفتی کشور

کارشناسان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قریب به اتفاق نقش نمایشگاه را موثر می دانستند و طبق نظرشان این نمایشگاه ها هر سال با امیدهای بسیار زیادی اتفاق می افتد و اجرا می شود ولی متاسفانه آن چیزی که دیده می شود برآیند آنچنانی از نمایشگاه خصوصا برای شرکت خصوصی اتفاق نمی افتد.
کد خبر : ۶۹۴۰
نظر کارشناسان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص تحولات نفتی کشور

نبض نفت- یک کارشناس حوزه نفت و گاز معتقد بود با اقتصاد نفتی مخالفم و نفت نباید درآمد یک کشور باشد. نفت باید اقتصادش برای ایجاد توسعه و زیرساخت ها استفاده شود. مطمئنا قضیه خرید و فروش بسیار معمولی است که به عنوان خام فروشی مطرح می شود که برای کشورهایی که توان علمی و صنعتی پایینی دارند و صادرات ضعیف غیر نفتی دارند می تواند برای زندگی کردن افرادی مفید باشد. ولی برای کشور ما معنی دار نیست. کشور ما دارای امکانات خوبی است. ما نیروهای نخبه و توانمندی داریم.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سیالات حفاری پارس معتقد بود با اقتصاد نفتی مخالفم و نفت نباید درآمد یک کشور باشد. نفت باید اقتصادش برای ایجاد توسعه و زیرساخت ها استفاده شود. مطمئنا قضیه خرید و فروش بسیار معمولی است که به عنوان خام فروشی مطرح می شود که برای کشورهایی که توان علمی و صنعتی پایینی دارند و صادرات ضعیف غیر نفتی دارند می تواند برای زندگی کردن افرادی مفید باشد. ولی برای کشور ما معنی دار نیست. کشور ما دارای امکانات خوبی است. ما نیروهای نخبه و توانمندی داریم.

دست دولت از نفت و فرآورده های نفتی کوتاه شود

به عقیده کورورش طهماسبی یکی از اصلی ترین مسائل، اقتصاد دولتی است که روی همه مباحثی که می تواند باعث پیشرفت و بالارفتن درآمد سرانه ملی جامعه شود سایه افکنده است. نهایتا باید طوری شود که دست دولت از نفت و فرآورده های نفتی کوتاه شود و فقط نقش سیاستی، نظارتی و حاکمیتی داشته باشد و بگذارد بخش خصوصی علمی و منطبق بر اقتصاد و شناختن مباحث بین المللی کار کنند و اگر چنین اتفاقی می افتاد ما می توانستیم به جای شرکت ملی نفت ایران «بی پی» یا «پتروناس» را می داشتیم.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی باید این توان را داشته باشد که بر اساس پژوهش و تکنولوژی هر روز سیستم خود را بهینه سازی کند و دستاوردهای اقتصادی داشته باشد و بتواند به بازارهای بیرون از ایران دست پیدا کند و سنگی را پیش روی بخش خصوصی نیندازند.

بخش خصوصی فرصت های زیادی برای جوانان و نخبگان فراهم می کند

طهماسبی با اشاره به اینکه در بخش خصوصی نیروی جوان، توانمند و نخبه می تواند عرض اندام کنند گفت: بخش خصوصی توانش متکی بر درآمد خودش است. بنابراین باید وقتی برای دولت کار می کند پولش را داشته باشد. یکی از معضلات اصلی ما این است که ما کار را انجام می دهیم ولی پرداخت ها به موقع انجام نمی شود و مناقصات بسیار جای کار و اصلاح دارد و مباحث مختلفی است که می توان با اتکا به بخش خصوصی اقتصاد کشور را حرکت داد مثل آن چیزی که در دنیا هر روزه اتفاق می افتد و ما هم راهی جز این نداریم که دولت در اقتصاد کوچک و بخش خصوصی هر روز بزرگتر شود.

روحیه امیدواری و نقش پر رنگ فعالیت های اجتماعی در نمایشگاه

معاون میان دستی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد معتقد بود نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته پر جنب و جوش تر بود و کسانی که امسال به نمایشگاه آمده اند، فعالیت های اجتماعی شان نسبت سال های قبل بیشتر شده است. روحیه امیدواری در این بخش و شرکت های پیمانکاری، شرکت های سازنده و شرکت هایی که در بخش توسعه میادین هستند می بینیم که جای خوشحالی داشت. چون به نظر می رسید به دلیل مشکلات اقتصادی این بخش روحیه اش را از دست داده باشد ولی اکثر شرکت های همکار که با آن ها صحبت می کردیم خیلی امیدوار بودند.

تاثیر افزایش قیمت نفت بر سفره مردم در بازه زمانی طولانی تری رخ خواهد داد

کامبیز صدقیانی درباره افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر سفره مردم گفت :تا زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا می کند و تبدیل به پول می شود در بازه زمانی طولانی تری رخ می دهد و فی البداهه برای صنعت نفت ما انجام نمی شود و با اختلاف فازی در افزایش قیمت ها در درآمدها هم تاثیر می گذارد.

صدقیانی همچنین افزود: درباره افزایش قیمت ارز باید ببینیم که اثرش در صنعت ما و به خصوص در صنایع داخلی چه خواهد بود. مسلما تجهیزاتی که احتیاج داریم و از خارج خریداری می شود برای ما گرانتر تمام خواهد شد و نتیجه اش در پروژ های پیمانکاری و توسعه میادین و ...دیده خواهد شد تا انشالله وضعیت ارز به ثبات برسد.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر