/
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

اولتیماتوم مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به وزارت نفت /ماجرای پالایشگاهی که به یک دهم قیمت به فروش رفت

نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی از اولتیماتوم مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به وزارت نفت خبر داد و گفت اگر پرونده پالایشگاه کرمانشاه به نفع مردم این استان ختم نشود بحث تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دستور کار مجلس قرار می‏گیرد.
کد خبر : ۶۹۵
نبض نفت- سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به مشکلات به وجود آمده در بحث فروش پالایشگاه کرمانشاه گفت: در خصوص پالایشگاه کرمانشاه موضوعی که مطرح بوده و باعث شده نمایندگان استان کرمانشاه بحث تحقیق و تفحص از وزارت نفت را مطرح کنند این است که دولت به جای بدهی خود این پالایشگاه را به بانک‏ها واگذار کرده است و برای هر سهم 22 هزار و 500 تومان در نظر گرفته است. حسینی کیا افزود: بعد از اینکه چندین سال این پالایشگاه دست بانک‏ها بوده و سود آن را برده‏اند دولت بدون اینکه آن بانک‏ها اعتراضی داشته باشند آن را از بانک‏ها پس گرفته و در بورس و فرابورس به فروش گذاشته است. هر سهم برای فروش 2 هزار و 250 تومان در نظر گرفته شده است. این عدد هیچ تناسبی با آن مبلغی که به بانک فروخته شده است ندارد. وی تصریح کرد: اگر دولت آن را به مبلغ بالاتر می‏فروخت جای اشکالی نداشت. وقتی که دولت خودش با این قیمت سهام آن را می‏فروشد و برای بانک هم سودآوری دارد اما در ادامه دولت یک طراحی برای خوراک این پالایشگاه انجام می‏دهد و آن را زیانده معرفی می‏کند. حسینی کیا در مورد دلایل دولت برای زیانده بودن این پالایشگاه گفت: یکی از دلایل آن از نظر دولت بالا بودن قیمت خوراک و از سوی دیگر تنزل قیمت فراورده پالایشگاه کرمانشاه بیان شده است. این دو دلیل باعث شده که پالایشگاه کرمانشاه را به مبلغ 90 میلیارد تومان زیانده اعلام کنند. اگر ملاک ما برای در اولویت فروش قرار گرفتن، زیانده بودن آن است باید پالایشگاه آبادان را که بیش از 2700 میلیارد تومان  بدهی و زیاندهی دارد در اولویت فروش قرار دهد. 
این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه پالایشگاه کرمانشاه دومین پالایشگاه قدیمی کشور است و قدمت 90 ساله دارد گفت: این پالایشگاه با فرهنگ مردم کرمانشاه عجین شده است و مردم کرمانشاه ساعت خودشان را با زنگ ساعت‏های کاری کارگران این پالایشگاه تنظیم می‏کردند. با این شرایط برای این پالایشگاه و فروش آن مبلغ 180 میلیارد تومان در نظر گرفته‏اند. پالایشگاهی که در چند سال قبل بیش از هزار و صد میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود و به نرخ امروز بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان بیش از 2400 میلیارد تومان ارزش دارد به قیمت 180 میلیارد تومان عرضه شده و 210 میلیارد تومان فروش رفته است. حسینی کیا ضمن انتقاد شدید از رقم فروش پالایشگاه و نحوه بازپرداخت مبلغ آن گفت: از این مبلغ 210 میلیارد تومان فقط 10 درصد آن پرداخت شده و مقرر شده بقیه مبلغ در 16 قسط و با یک سال تنفس پرداخت شود. در هیچ کجای عالم چنین مجموعه‏ای را به این سبک و سیاق حراج نمی‏کنند و به تاراج نمی‏برند. این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: این موضوع که کلیات آن گفته شد یکی از اشکالات بزرگی است که مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به آن اعتراض داشتند. بر اساس شاخص‏های اقتصادی و سود و زیان این پالایشگاه و قیمت پایه این پالایشگاه، فروش آن با این شرایط با هیچ عقل و منطق و شاخص اقتصادی جور در نمی‏آید. بنابراین بحث تحقیق و تفحص در دستور مجمع نمایندگان استان کرمانشاه قرار دارد و اگر هیئت داوری به نفع مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به عنوان مدافعان مردم و بیت‏المال حکم کند مشکل حل می‏شود اما اگر رای به نفع مردم نباشد بحث تحقیق و تفحص در دستور کار مجلس قرار می‏گیرد. مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این خصوص تا آخرین لحظه از حق مردم این استان دفاع خواهد کرد.  

سیدمسعود حسینی- پایگاه خبری نبض نفت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر