/
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
مدیرعامل شرکت فراپاکس در گفتگو با نبض نفت مطرح کرد:

رانت خواری بخش خصوصی کاذب، سد راه تولیدکننده های اصلی صنعت نفت کشور است

کد خبر : ۶۹۹۱

مدیرعامل شرکت فراپاکس در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نبض نفت رانت خواری بخش خصوصی کاذب را یکی از معضلات صنعت نفت کشور ذکر کرد.

دکتر علیرضا ظهیر امامی بزرگترین چالشی را که بخش خصوصی واقعی با آن درگیر است بخش خصوصی کاذب می داند که از طریق رانتهای بیش از اندازه ای که در قوانین پیش بینی شده و امتیازات ویژه ای که به گروه ها، افراد و طبقات می دهند باعث شده است بخش خصوصی کاذب رشد کند و یک بازار بلبشویی به وجود آمده است که عده ای که تولید کننده نیستند خودشان را جای تولیدکننده می زنند و عده ای که دغدغه خدمت کردن به این مرز و بوم را ندارند روی کار آمده اند و عده ای هم که تکنولوژی ندارند وارد بازار شده اند و بازار را خراب کرده اند. این امر به خراب کردن مواد اولیه که منابع کشور است لطمه وارد می کند و هم اینکه جنس بی کیفیت به مشتری می دهند و کارفرما ها و مشتری ها نمی توانند از آن بهره برداری درست کنند و پولشان و وقتشان هدر می رود.

دکتر علیرضا ظهیر امامی افزود دولت بایستی نقش تنظیم کننده را داشته باشد و بازار را از طریق شناسایی درست تولیدکننده های واقعی حمایت کند و برعکس آن هایی را که جنس بی کیفیت و بی استاندارد تولید می کنند از بازار حذف کند و رانت ها را کم کنند. زیراکه انواع بهره های بانکی که برای بعضی ها وسوسه انگیز است و در بازار تولید آورده نمی شود و وارد بازارهای دیگر می شود.

وی همچنین به انواع نرخ های مالیاتی و تامین اجتماعی به وجود آمده است اشاره کرد و ادامه داد: این نرخ ها باعث می شود بخش خصوصی کاذب با استفاده از رانت آن ها را بگیرد و در جای دیگر مصرف کند که سود بیشتری را بدست آورد. دولت اینجا می تواند اگر خوب عمل کند در شناسایی بخش خصوصی واقعی و حذف بخش خصوصی کاذب کمک کند.

مدیرعامل شرکت فراپاکس چالش هایی را که در حوزه نفت وجود دارد به بحث های سیاسی مربوط دانست و بیان کرد رییس جمهور آمریکا اکنون با صحبت هایی که کرده است تعداد شرکت های خارجی به آن اندازه ای که توقع می رفت نیست. با توجه به اینکه سال گذشته بعد از برجام استقبال شرکت های خارجی بیشتر بود و اکنون کمتر شده است.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر