/
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
سپهر سپهری مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خبر داد:

اجرای طرح های حفاری توسط ایران در کشورهای شیخ نشین عربی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در گفتگو با نبض نفت از اجرای طرح های حفاری در سه کشور عربی عراق، قطر و عمان خبر داد.
کد خبر : ۷۰۰۶

نبض نفت-مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از اجرای چند طرح حفاری در کشور عراق، قطر، عمان و ایده اجرای چنین کاری در آفریقا و آمریکای جنوبی خبرداد. سپهر سپهری درگفت وگو با نبض نفت از برنامه ریزی جدی سازمان متبوعش برای حمایت از کالای ایرانی نیز خبر می دهد که در ادامه می خوانید.

به نظر جنابعالی چگونه می توانیم موضوع حمایت از کالای ایرانی را امسال درصنعت نفت محقق کنیم؟

-برنامه ریزی خیلی جدی از سال گذشته شروع شده است و در شرکت ملی حفاری خیلی از فعالیتها را بومی کرده ایم،الان حدود 70 درصد کالاهایمان در داخل کشور دارد ساخته می شود، که عمدتا در استان خوزستان است، منتها یک بحث اساسی درصنعت حفاری مربوط به برخی از کالاهایی می شود که دانش فنی آن در کشور وجود ندارد. درمجموع در صنعت حفاری از یکی دو سال پیش خیلی از اقلامی که نیاز وجود دارد از یکی دو سال پیش بومی و در استان خوزستان متمرکز شده است، برخی از اقلام هم هستند که دانش فنی آن در ایران نیست، مانند لوله های سی آر ای یا لوله های ضد خوردگی که در چاه های ترش استفاده می شود که فناوری آن در ایران وجود ندارد اما امسال ان شاء ا... شروع کرده اند که به صورت قدم به قدم این فناوری را به دست آورند، اول با ورود خود لوله ها ، حدود 600 کیلومتر و بعد با انتقال تکنولوژی آن این مشکل اساسی را حل کنند که خیلی در حفاری های آتی ما به درد می خورد.

فکر می کنید به دانش فنی آن برسیم و واقعا برنامه جدی وجود دارد؟

-بله، برنامه ریزی که وزارت نفت کرده است شرط{انعقاد قرارداد} آن فقط انتقال فناوری بود است.می دانید که انتقال فناوری بستر می خواهد یعنی یک بازه زمانی نیاز دارد که بخشی از کار اینجا ساخته شود و بعد از طریق مشارکت با شرکتهای صاحب دانش اینجا نهادینه شود.

با توجه به نامگذاری امسال به سال حمایت از کالای ایرانی این بحث وجود دارد که قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی داخل به درستی در کشورمان اجرایی نمی شود یا بعضا دور زده می شود یا سلایق به کار برده می شود تا این که واقعا شایستگی ها و رتبه بندی ملاک باشد، در شرکت زیرمجموعه تان چقدر این بحث جدی وجود دارد؟

-من این را چند جای دیگر هم گفته ام و الان می خواهم تاکید کنم که اگر رهبری امسال را سال حمایت از کالای داخلی اعلام کردند ، گفتند که {کالای ایرانی} آخرین حلقه از یک زنجیره است یعنی حمایت از کالای داخلی بدون حمایت از کارگر ایرانی ، شرکتهای سازنده، تولید کنندگان مواد خام و بدون حمایت از قوانین حمایت کننده از کالاهای ایرانی امکان پذیر نیست، بنابراین حضرت آقا به حلقه آخر زنجیر اشاره کردند ولی باید کل بسته را درنظر بگیریم و حمایت کنیم، ما در شرکت ملی حفاری این کار را شروع کرده ایم و امسال هم به شدت ادامه می دهیم ، ما به دنبال گرفتن پروژه و کار در خارج از کشور هستیم و یکی از کارهایی که می خواهیم بکنیم، معرفی و استفاده از کالای ایرانی در طرح های خارج از کشور است، به این ترتیب به عنوان یک سفیر می توانیم برای کشور ضمن گرفتن کار در خارج از کشور کالاهای ایرانی را ترویج کنیم.

منظورتان کار حفاری است؟در کجاها کار گرفته اید؟

-بله، کار حفاری را در عراق شروع کرده ایم وطی روزهای آینده چند توافق نامه امضا می کنیم، در عمان و قطر نیز خیلی فعال می شویم، ایده بعدی ما نیز کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا است که کار ایرانی را با خودمان این طرف و آن طرف می بریم چون بالاترین کیفیت را ما داریم، بزرگترین مشکل استانداردهای بین المللی است که بخشی از آن به خاطر تحریم است و نمی توانند با سازندگان ایرانی همکاری کنند مانند ای پی آی اسنپ یا برچسب ای پی آی که ان شاء ا... با قدم به قدم پیش رفتن حل می شود.

تهیه و تنظیم: حسین بردبار

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر