/
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵

در بیست‎وسومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت چه گذشت؟

بیست‎وسومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که با حضور گسترده شرکت‎های داخلی و خارجی برگزار شد، همانند هر سال کانون خبرها و رویدادهایی بود.
کد خبر : ۷۰۹۰
نبض نفت - حضور گسترده شرکتهای داخلی در این نمایشگاه نویدبخش به ثمر رسیدن بخشی از رویکردهای حمایتگرایانه وزارت نفت از توانمندیهای داخلی بود. امسال غرفهای مختص شرکتهای دانشبنیان، سازندگان تجهیزات صنعت نفت و دانشگاههای طرف قرارداد وزارت نفت در جنب سالنهای ۸ و ۹ نمایشگاه فعال بود و شرکتهای اکتشاف و تولید ایرانی هم حضور پررنگ و قابل توجهی داشتند. در مقابل، در شرایطی که زمزمههای خروج آمریکا از برجام شنیده میشد، نمایندگانی از ۳۸ کشور دنیا در این نمایشگاه حاضر شدند و از این فضا برای همکاری با صنعت نفت ایران استفاده کردند. حضور رئیس‌جمهوری در نمایشگاه هم بار دیگر بر نقش بیبدیل صنعت نفت در اقتصاد ایران مهر تأیید زد. انبوه خبرهایی که هر ساله در نمایشگاه نفت منتشر میشود، گاهی به دلیل حجم زیاد از نگاهها دور میماند و از این رو، مرور اجمالی آن خالی از لطف نیست.

روز نخست

بیست‌وسومین نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت با سخنان محمد ناصری، مدیر نمایشگاه و توضیحات وی درباره جزئیات این رویداد بزرگ آغاز شد و سپس بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین افتتاحیه به ارائه گزارشی پرداخت که کلیدواژه آن، تأکید بر ضرورت اداره کردن بازار انرژی به صورت «غیرسیاسی» بود. زنگنه تأکید کرد که «ایران در تمام صد و اندی سال عمر صنعت نفت خود، در عمل از آزادی در تبادل و امنیت انرژی در بازارهای جهانی و غیرسیاسی بودن آن صیانت کرده است.»

مرور سخنان وزیر نفت که در آیین گشایش نمایشگاه بینالمللی نفت و پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام مطرح شد، حالا به واسطه موضعگیری ترامپ موضوعیت بیشتری یافته است. زمانی‌که زنگنه گفت: «ممکن است بخواهند توسعه صنعت نفت ایران را به تأخیر بیندازند، اما ما با تکیه بر توانایی داخلی برنامه خودمان را ادامه می‌دهیم.»

وی به ظرفیتهای داخلی و تلاش وزارت نفت در بهرهمندی حداکثری از این ظرفیتها هم اشاره کرد و موضوع مهمی را یادآور شد: «برای فعال‌سازی صنایع و پیمانکاران ایرانی در بخش‌های بالادست و پایین‌دست، باید تقاضا ایجاد و منابع مطمئن برای سرمایه‌گذاری تأمین شود، وگرنه آغاز طرح بدون در نظر گرفتن منابع لازم پیش‌بینی شده، سبب بیچارگی پیمانکاران و متضرر شدن کارفرمایان میشود. صنعت نفت نه‌تنها از حیث حصول درآمدهای نفتی و تزریق آن به بودجه، بلکه از حیث اشتغال‌زایی و ایجاد حرکت در اقتصاد و بازسازی و نوسازی خود می‌تواند پیشران باشد. میتواند پیشران باشد، اگر همه کمک کنند.»

زنگنه پس از برگزاری آیین افتتاحیه، در حاشیه نمایشگاه با معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی و وزیر انرژی آذربایجان دیدارهایی داشت و ساعتی بعد در حاشیه بازدید از نمایشگاه، از برنامهریزی برای واگذاری بیش از ۳ میلیارد دلار پروژههای نگهداشت و افزایش تولید به شرکت‌های داخلی ظرف چهار تا پنج ماه آینده خبر داد.

در حاشیه نخستین روز برگزاری نمایشگاه، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) ضمن بازدید از این رویداد بین‌المللی با محمد حسین عادلی، دبیرکل پیشین این مجمع دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نخستین نشست خبری بیست‌وسومین نمایشگاهبینالمللی صنعت نفت بود که رأس ساعت ۱۲ ظهر در سالن ستاد خبری آغاز شد. اهم صحبتهای علی کاردر را در این نشست میتوان اینگونه برشمرد:

«ایران از بازار انرژی جهان قابل حذف نیست/ ما زیر بار زور نمی‌رویم و معتقدیم تعامل راهگشای مشکلات است، همانطور که تعامل به حصول توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتهی شد/ ظرفیت تولید نفت ایران بالغ بر ۴ میلیون بشکه در روز است و سطح تولید را روی رقم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه حفظ کرده‌ایم/ تولید نفت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، روزانه ۱۲۰ هزار بشکه افزایش یافت/ رویکرد شرکت ملی نفت با هدف احیای نقش نظارت کارفرمایی تغییر کرده است/ شرکت ملی نفت دیگر به‌طور مستقیم خریدار تجهیزات نخواهد بود/ در حوزه بهره‌برداری نیز واگذاری بهرهبرداری میدان‌ها به شرکتهای ایرانی در دستور کار است/ با گذشت زمان، شرکت‌های خارجی، زبان الگوی جدید قرارداد نفتی را بهتر درک کردهاند و این موضوع کمک زیادی به پیشرفت مذاکرات می‌کند/ صادرات نفت خام ایران در ماه آوریل رکورد زد/ صادرات نفت مرغوب غرب کارون به بازارهای جهانی با نام «نفت پارس» به تازگی آغاز شده است/ تاکنون یک میلیون بشکه نفت ایران به روسیه صادر شده است/ زیرساختهای عرضه نفت خام در بورس فراهم نیست/ کنسرسیوم طرف قرارداد فاز ۱۱ تاکنون بالغ بر ۹۰ میلیون دلار در این طرح هزینه کرده است/ در صورت بازگشت تحریمها در حوزه‌هایی که نفت اصلی ما را خریداری می‌کنند یعنی در بازار سنتی مشکلی نخواهیم داشت/ میانگین صادرات نفت ایران در سال ۹۶ بالغ بر ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز بوده است.»

مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران نیز در نخستین روز نمایشگاه با حضور در غرفه شرکت ملی نفت ایران، از حذف نفتسوزی و جلوگیری از آلودگیهای محیط‌زیستی و تولید نفت بیش از تعهد تکلیفی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: تاکنون ۳۲۰۰ قلم کالای مورد نیاز این شرکت از محل تولیدات داخلی تأمین شده است.

روز دوم

سرخط خبرهای دومین روز برگزاری نمایشگاه بینالمللی نفت را باید در میان خبرهای مربوط به نشست معرفی بلوکهای اکتشافی نفت و همچنین صحبتهای امیرحسین زمانینیا، معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت و غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران جست‌وجو کرد.

هفدهم اردیبهشت ماه، ۱۴ بلوک اکتشافی- توسعهای شرکت ملی نفت ایران در مجموع با مساحت تقریبی بیش از ۸۰ هزار کیلومتر مربع، واقع در ۶ حوضه رسوبی کشور در حضور نمایندگان شرکتهای داخلی و خارجی در نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت معرفی شد. بلوکهای معرفی شده، ترکیبی از بلوکهای دارای ظرفیت اکتشافی بالا واقع در حوضههای رسوبی بالغ و شناخته شده و بلوکهای مربوط به حوضههای رسوبی جدید هستند شامل چهار بلوک اکتشافی در حوضه رسوبی زاگرس شامل یک بلوک در ناحیه لرستان، یک بلوک در زیرحوضه فارس و ۲ بلوک در زیرحوضه دزفول شمالی و دشت آبادان، همچنین سه بلوک دریایی در حوضه خلیج‌فارس، سه بلوک اکتشافی در حوضه کپهداغ در شمال شرق ایران، یک بلوک اکتشافی در حوضه رسوبی مغان در شمال غرب ایران، یک بلوک اکتشافی در حوضه ایران مرکزی و ۲ بلوک اکتشافی به نام‌های تایباد و سیستان به عنوان بلوکهای واقع در حوضههای رسوبی جدید در شرق ایران. در حاشیه این نشست، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از آغاز برگزاری مناقصات این بلوکهای اکتشافی در ماه ژوئیه (تیر- مردادماه) خبر داد.

همانطور که انتظار میرفت، نشست خبری معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت با انبوهی از پرسش‌های مرتبط با خروج احتمالی آمریکا از برجام و رویکرد ایران در برابر سیاستهای خصمانه آمریکا و عربستان در تصاحب بازار نفت کشورمان همراه شد؛ سؤالاتی که زمانینیا در پاسخ به آن توضیحاتی داد: «امروزه هر کشوری که ظرفیت تولید نفت بیشتری داشته باشد، قدرت بیشتری دارد. از این رو اگر عربستان با آمریکا چنین سیاستی را در پیش گرفته باشند طبیعی است که می‌توانند تا حدودی برای بازار نفت کشورمان مشکل ایجاد کنند، اما همانطور که شما هم خوب می‌دانید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در طول چهار دهه تحریم‌ها توانسته است روش‌ها و سازوکارهای مؤثری را برای حفظ بازارهای خود به‌دست آورد.»

به گفته این مقام مسئول، برجام تا زمانی در صنعت نفت معتبر است که نفت‌مان را بفروشیم و بازارمان را حفظ کنیم، عواید حاصل از فروش نفت را بدون مشکل دریافت کنیم، تجهیزات نفتی مورد نیاز صنعت نفت را خریداری کنیم و بتوانیم برای پروژههای که تعریف کردیم تأمین مالی کنیم. ضمن آن‌که در صورت بازگشت تحریم در بدترین حالت شرایط صنعت نفت ایران به سال ۹۲ باز می‌گردد که در همان روزها هم شرکت ملی نفت کار خود را به خوبی انجام میداد.

در همین روز و با حضور زمانینیا، کارگروه مشترک ایران و اسپانیا هم برگزار و در جریان آن، تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و اسپانیا ازسوی حسین اسماعیلی شهمیرزادی، مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت و مرسدس مونهدرو، رئیس هیئت نمایندگی اسپانیا امضا شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران هم که در نشست معرفی بلوکهای اکتشافی نفت با صراحت اعلام کرد چالش‌هایی از جمله تحریم نمی‌تواند فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت در ایران را متوقف کند، ساعتی بعد نیز در یک نشست خبری، از برنامهریزی این شرکت برای امضای هفت قرارداد توسعهای در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی و به ارزش ۴۰ میلیارد دلار تا پایان مهرماه امسال خبر داد. منوچهری با اشاره به تعریف بیش از ۳۰ پروژه در بسته ۶ میلیارد دلاری طرحهای نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران که اجرای آنها به افزایش ۴۰۰ هزار بشکهای تولید نفت میانجامد، پیشبینی کرد که سال پرکاری در انتظار صنعت نفت ایران باشد.

در مدار آمدن فاز نخست بخش دریایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ادامه روند توسعه فاز ۱۱ از سوی توتال و امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد بی‌ با شرکت  ONGC هند طی ۵ ماه آینده، دیگر خبرهایی بود که به نقل از منوچهری در صدر اخبار رسانهها قرار گرفت.

در دومین روز برگزاری نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت، مجریان طرحهای توسعهای آذر و یاران جنوبی در شرکت متن نیز به میان خبرنگاران آمدند و از آخرین وضع پیشرفت این پروژهها گفتند.

کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان آذر یادآور شد که فاز نخست توسعه این میدان با تولید ۶۵ هزار بشکه نفت در روز اواخر امسال محقق می‌شود و همایون کاظمینی، مجری طرح توسعه میدان یاران جنوبی هم تولید تجمعی این میدان را ۱,۲ میلیون بشکه اعلام و ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال بر ظرفیت تولید روزانه میدان افزوده شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون هم در نمایشگاه بیست‌وسوم حاضر شد و در جمع خبرنگاران، اهم دستاوردهای این شرکت در سال ۹۶ و اهداف راهبردی شرکت را در سال ۹۷ تشریح کرد: «راه‌اندازی پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره‌برداری ۳، تعمیر تعداد ۱۷۶ حلقه چاه و جلوگیری از سوزانده شدن ۸۰ هزار بشکه نفت و تزریق پساب موجود در حوضچه‌های تبخیر واحد نمکزدایی شماه یک اهواز و افزایش ۱۲۴ هزار بشکهای تولید روزانه نفت از دستاوردهای سال ۹۶ این شرکت بوده است و امسال هم ضمن آن‌که برای افزایش تولید برنامهریزی کردهایم، برای جلوگیری از رها‌سازی سلج نفتی (لجن‌های موجود در خطوط لوله و تجهیزات ذخیره‌سازی) در محیط‌زیست فعالیت‌هایی صورت گرفته و در ماه آتی مزایده فروش سلج نفتی مخزن ذخیره‌سازی شماره ۴ اهواز انجام می‌شود.»

در حاشیه دومین روز نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت، دستگاه جداکننده جامد–مایع (اکسترکتور) ساخت داخل که در سیستم مدیریت سیال حفاری کاربرد دارد، رونمایی شد؛ تجهیزی که با همکاری شرکت ملی حفاری ایران، دانشگاه تهران و شرکت پایوران پارسیان بر اساس نظام پژوهش و فناوری وزارت نفت مراحل اجرایی را پشت سر می‌گذارد. همچنین سه کتاب شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شامل کتاب «چاه اندر چاه شد» روایتی داستانی از حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید به قلم سعید سپهریکیان، کتاب «تبدیل به عمق داده‌های لرزهای» تألیف احمد رادمهر، مسلم آذرپور و علی ارزانی و کتاب «رئولوژی و هیدرولیک سیال حفاری» تألیف عزیزالله سرشوق رونمایی شدند.

روز سوم

سومین روز برگزاری نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت با بازدید رئیس‌جمهوری همراه شد. دکتر حسن روحانی حوالی ۹ صبح به نمایشگاه آمد و ضمن بازدید، در نشستی مشترک با مدیران ارشد صنعت نفت، سازندگان و مدیران عامل شرکتهای اکتشاف و تولید ایرانی به گفتوگو نشست. وی پس از آن‌که در جریان روند پیشرفت طرحهای بومیسازی کالاهای کاربردی نفت، فعالیت شرکتهای E&P و همکاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با وزارت نفت قرار گرفت، این وزارتخانه را مصمم در به‌کارگیری توانمندی‌های داخلی عنوان و تأکید کرد: «دولت موظف است فضای کسب‌وکار مناسب را برای صنعت عظیم نفت فراهم کند.»

وی در بحث استفاده از فناوریهای نوین در صنعت نفت، مثال جالبی زد: «در زمان جنگ یک نفر چیزی درست کرده بود که ماه‌ها معطل بودیم تکمیل شود و می‌گفتند اگر تکمیل شود روند جنگ تغییر می‌کند. همه منتظر این اختراع بودند، اما وقتی آزمایش شروع شد مخترع طرح نخستین کسی بود که فرار کرد. در صنعت نفت هم بحث جان افراد و همچنین سرمایه عظيم ملی مطرح است و دقت در ارائه خدمات و فناوری‌ها بسیار اهمیت دارد.»

رئیس‌جمهوری در این نشست به جمله معروف «تحریم نعمت است» هم اشارهای داشت و افزود: «رابطه صمیمانه ما با شرکت‌های داخلی نعمت است. باید این رابطه همیشه باشد نه این‌که بگوییم چون تحریم شدیم مجبوریم برویم در داخل کار کنیم. با تحریم یا بدون تحریم باید به سمتی برویم که توانمندی‌های داخلی کشور به کار گرفته شود.»

روحانی یک روز پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، در جمع صنعتگران نفت گفت: «این دولت از ابتدا رویکرد تعامل سازنده با دنیا را به منظور دستیابی به شرایط برد- برد مدنظر داشته است. ممکن است شرایط استثنایی نیز گاهی پیش‌ آید و مثلا آدم خاصی در جایی از دنیا روی کار بیاید و شرایط خاصی حاکم شود، اما این مقاطع گذراست و تمام می‌شود و از مشکلات عبور می‌کنیم.»

همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت، کارگروه مشترک ایران و روسیه برگزار شد و در سالن خلیج‌فارس این نمایشگاه نیز، سه شرکت پیشرو در ساخت تجهیزات صنعت نفت در حضور معاونان وزیر نفت، گواهینامه انطباق کیفیت محصول خود را از انجمن نفت دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در حاشیه سومین روز برگزاری نمایشگاه، با مدیرعامل توباچک اسپانیا دیدار و پس از آن اعلام کرد: «قرارداد ساخت لولههای CRA با پیشرفت خوبی ادامه دارد.» به گفته کاردر، توباچک تاکنون بیش از ۵۰ کیلومتر از خط لوله موضوع قرارداد را به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده و با بررسی گلوگاههای فرآیند تولید شریک ایرانی، شرایط برای انتقال فناوری فراهم شده است.

در این روز، شرکت ملی حفاری ایران ۲ تفاهم‌نامه همکاری با شرکت دانش‌بنیان ایرانی و شرکتی لهستانی امضا کرد و نخستین کامیون نمودارگیری و چاه‌پیمایی ساخت داخل که با حمایت شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی (زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) تولید شده است رونمایی شد.

شرکت مهندسی و توسعه نفت هم در سومین روز برگزاری نمایشگاه پر خبر ظاهر شد. تورج دهقانی، سرپرست طرح توسعه آزادگان جنوبی شرکت متن در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هدف‌گذاری تولید فاز نخست این طرح توسعهای در سال ۹۸ محقق خواهد شد و سیروس آقاجری، مجری طرح احداث خطوط لوله و تأسیسات جانبی انتقال نفت خام میدان‌های غرب کارون شرکت متن هم با اعلام خبر بهره‌برداری از تلمبه‌خانه غرب کارون و خطوط لوله بین‌راهی تلمبه‌خانه امیدیه و تأسیسات بهرگان در اسفندماه سال گذشته، هدف فاز دوم این طرح را رسیدن به ظرفیت انتقال بیش از یک میلیون بشکه نفت خام اعلام کرد.

نشست خبری سیدنورالدین شهنازیزاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت عصر همان روز برگزار و اعلام شد که در سال ۹۷، ۳۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت میدان آذر و بالغ بر ۷۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت میدان آزادگان جنوبی اضافه خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت متن، این شرکت به عنوان متولی اصلی توسعه صنعت نفت در غرب کارون، هم‌اکنون تولید روزانه بین ۳۳۵ تا ۳۵۰ هزار بشکه نفت را در دست اقدام دارد و بر آن است این میزان تولید را در پایان سال ۹۷ به بیش از ۴۵۰ هزار بشکه برساند.

شهنازیزاده در واکنش به بازگشت احتمالی تحریمها در این نشست خبری گفت: «تحریم هزینه‌های‌مان را افزایش می‌دهد و طرحهای‌مان را زمانبرتر میکند، اما نگران نیستیم. تولید نفت آزادگان جنوبی با همین توان داخلی از ۳۰ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است. پس باز هم می‌توانیم با توان داخلی به روند توسعه ادامه دهیم.»

حمید بورد، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با حضور در نمایشگاه، با اشاره به این‌که از میان بیش از ۳۰ پروژه تعریف شده در بسته طرحهای نگهداشت و افزایش تولید نفت، چهار پروژه به شرکت نفت فلات قاره اختصاص دارد، اعلام کرد: «نخستین مناقصه به پروژه سیری این شرکت مرتبط است که برنده مناقصه مربوطه تا پایان اردیبهشت ماه مشخص میشود.»

حبیبالله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت هم در سومین روز برگزاری نمایشگاه به جمع خبرنگاران آمد و ضمن اشاره به اهم فعالیتهای وزارت نفت در بهرهمندی از ظرفیتهای داخلی، به برنامه این وزارتخانه به منظور انتقال نظام مدیریتی کارآمد بینالمللی به واحدهای بهره‌برداری از تأسیسات اشاره کرد: «حضور شرکت‌های خارجی به معنی واگذاری بهره‌برداری به این شرکت‌ها نیست، بلکه مدیریت تأسیسات را در اختیار می‌گیرند تا انتقال تجربیات انجام شود. با اجرای این برنامه بسیاری از توقف‌های تولید ناشی از حوادث، فشارهای کاری و آسیب‌دیدگی در تأسیسات کاهش می‌یابد و عمر تأسیسات هم طولانی‌تر می‌شود.»

در آخرین ساعات برگزاری روز سوم نمایشگاه نفت، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از غرفه شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعت نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های طرف قرارداد وزارت نفت در جنب سالن‌های ۸ و ۹ و همچنین غرفه‌های واقع‌شده در این دو سالن بازدید کرد و در جریان آخرین وضع همکاری وزارت نفت با شرکت‌های توانمند داخلی قرار گرفت.

روز پایانی

مهم‌ترین رویداد خبری روز پایانی نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت، صحبتهای مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در یک نشست خبری بود. شب پیش از آن، رئیس‌جمهوری آمریکا خروج این کشور را از برجام اعلام کرده بود و کاملا بدیهی بود که خبرنگاران از وضعیت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از این تصمیم ترامپ جویا شوند. پرسشی که محمد مشکینفام این‌طور به آن پاسخ داد: «تاکنون پیامی از توتال برای همکاری نکردن در فاز ۱۱ پارس جنوبی دریافت نکرده‌ایم و این شرکت به همکاری خود برای توسعه این میدان ادامه می‌دهد.»

وی میزان سرمایه‌گذاری توتال در بخش‌های طراحی و برگزاری مناقصات این طرح را ۹۰ میلیون دلار اعلام کرد و با تشریح سناریوهای مختلف توسعه در صورت احتمال انصراف توتال ادامه داد: «البته روابط‌مان با شرکت توتال بر مبنای قرارداد و احترام متقابل است و فکر نمی‌کنم از این بابت مشکلی ایجاد شود.»

مشکینفام اعلام کرد که در سال ۹۶، یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز غنی در پارس جنوبی تولید شده است و از آغاز تولید گاز در پنج سکوی پارس جنوبی طی نیمه نخست امسال خبر داد.

بر اساس آمار و ارقامی که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد، تولید تجمعی سالانه پارس جنوبی نسبت به سال ۹۲، با رشد بیش از ۲ برابری همراه شده است.

در روز پایانی نمایشگاه، شرکت پایانههای نفتی ایران سه تفاهم‌نامه و یک قرارداد همکاری امضا کرد که در رأس آن میتوان به تفاهم‌نامه با شرکت انگلیسی با هدف یکسان‌سازی مشخصات فنی هوزهای شناور اشاره کرد. تفاهم‌نامهای که با حضور رایزن اقتصادی سفارت انگلیس در ایران به امضا رسید. قرارداد نوسازی اسکله آذرپاد با شرکت طرقه انرژی، تفاهم‌نامه پژوهشی با جهاد دانشگاهی و تفاهم‌نامه تخلیه خطوط لوله زیردریایی نفت خام منتهی به گوی‌های شناور در بندر گناوه با بنیاد تعاون وزارت دفاع، دیگر سندهای همکاری امضا شده از سوی شرکت پایانههای نفتی ایران بود. سیدپیروز موسوی پس از امضای این تفاهم‌نامهها، گزارش عملکردی نیز ارائه داد و از پهلودهی ۱۰۵۰ نفتکش در سه پایانه این شرکت در سال ۹۶ خبر داد. وی درباره حجم عملیات سوآپ نیز گفت: «از سال گذشته که عملیات سوآپ از سرگرفته شد تاکنون، ۷۱ نفتکش در پایانه نفتی شمال تخلیه و بالغ بر ۳,۵ میلیون بشکه نفت سوآپ شده است.»

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نیز همان روز در نمایشگاه حاضر شد و در جمع خبرنگاران از تأکید بر نگهداشت توان تولید نفت، ایمنی در کار، کاهش سوزاندن گازهای مشعل و حمایت از ساخت داخل گفت. به گفته جهانگیر پورهنگ، پارسال با استفاده از دستگاه‌های MOS و MOTبیش از ۲۵۰ هزار بشکه نفت در این شرکت بازیافت شده و این شرکت در زمینه بومی‌سازی کالا، موفق به ساخت ۵۷۰۰ قطعه کاربردی در بخش پمپ‌ها، توربین، سیستم برق رسانی، ابزار دقیق و. . . شده است.

شرکت ملی حفاری همانند دیگر روزها در روز پایانی نمایشگاه هم خبرساز بود. این شرکت ۲ تفاهم‌نامه همکاری، یکی با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و دیگری با کنسرسیوم ماتریسی فناوری انرژی امضا کرد.

برگزاری نشستی با هدف چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت بازار جهانی نفت با حضور نمایندگانی از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، رونمایی از کتاب مردان اکتشاف به قلم مسعود فروزنده و به همت مشترک مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت عملیات اکتشاف نفت و رونمایی از بانک اطلاعاتی جامع صنعت نفت ایران با حمایت روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران از دیگر رویدادهای روز پایانی نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت بود.

خارجیهای حاضر در نمایشگاه چه گفتند؟

در این دوره از نمایشگاه، نمایندگانی از ۳۸ کشور جهان شامل آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی، سنگاپور و ایران حضور یافتند. و اما چه گفتند؟!

مارتینا دالیچ، وزیر اقتصاد و صنایع کرواسی با حضور در نمایشگاه، از گسترش همکاریهای اقتصادی ایران و کرواسی به ویژه در بخش اکتشاف و توسعه نفت استقبال کرد. وی با ابراز امیدواری به افزایش همکاری میان شرکت نفت و گاز کرواسی (INA) و شرکت ملی نفت ایران، به علاقه‌مندی INA به خرید نفت از ایران هم اشاره کرد.

شرکت نفت و گاز کرواسی هم‌اکنون خرید نفت از ایران را آغاز کرده و نخستین محموله در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به کرواسی ارسال شده است. دالیچ معتقد است با توجه به فعال بودن شرکت INA در زمینه اکتشاف، توسعه و پالایش نفت، کرواسی همچنین می‌تواند مهارت‌های فنی، کارشناسی و تجهیزات ویژه‌ای از جمله تأسیسات زیرساختی زیرزمینی و زمینی نفت را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد.

لارس نوردرم، سفیر نروژ در ایران درباره عزم شرکت‌های نروژی برای ادامه مشارکت در صنعت نفت ایران صحبت کرد و گفت: ما به‌طور ویژه همواره حضور پررنگی در صنایع بالادستی ایران داشته‌ایم و تعداد زیادی از شرکت‌های ما از دهه ۹۰ میلادی در ایران مستقر هستند.

الکسیس باندریچ، سفیر کوبا در تهران اعلام کرد که ایران فناوری‌های مطلوبی دارد و تمایل داریم آنها را در کوبا بیازماییم تا فناوریهای صنعت نفت خود را روزآمد کنیم.

کیت ولینگز، مدیرکل بازرگانی سفارت انگلیس در تهران که در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان شرکت پایانههای نفتی و شرکت دانلوپ انگلیس هم حضور داشت، عنوان کرد: انگلیس همانند دیگر متحدان اروپایی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد می‌ماند.

وی گفت: به عنوان بخشی از مزایای مشهود برجام، بسیار مشتاقیم که شرکت‌های انگلیسی را به توسعه همکاری‌ها با طرف ایرانی ترغیب کنیم و در مقابل امیدواریم که شرکت‌های ایرانی نیز ارتباط خود را با شرکت‌های بریتانیایی افزایش دهند تا از منافع دوجانبه این قرارداد بهره‌مند شویم.

آندری واسیلیویچ لوگانسکی، رایزن بازرگانی سفارت روسیه در ایران از آمادگی شرکتهای روسی برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به شرکتهای ایرانی در صنعت نفت و گاز ایران خبر داد.

ددی اکاژنواردی، دبیر دوم سفارت جمهوری اندونزی در تهران ابراز امیدواری کرد که پرتامینا در آینده نزدیک قراردادی امضا کند تا یک میدان نفتی را در ایران توسعه دهد.

نایب رئیس بخش اکتشاف شرکت پرتامینای اندونزی هم گفت: ما از ۲۰۱۶ میلادی به دنبال همکاری با ایران بودیم، اما این فرصت در ۲۰۱۷ میلادی فراهم شد و ما با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه مطالعاتی برای میدان‌های منصوری و آب‌تیمور امضا کردیم. با توجه به منابع انسانی و ذخایری که این کشور در اختیار دارد صنعت نفت و گاز ایران آینده روشنی خواهد داشت.

اوکجین کیم، معاون مدیرکل بخش بازرگانی سفارت کره جنوبی در تهران هم اعلام کرد: در میان نمایشگاه‌های تجاری در ایران، نمایشگاه نفت بیشترین جذابیت را برای شرکت‌های کره‌ای دارد. هدف اساسی ما این است که همکاری و فعالیت تجاری میان ایران و کره را توسعه دهیم؛ ما به شرکت‌های کوچک و متوسط کره‌ای کمک می‌کنیم تا بیشتر به اینجا بیایند و بیش از گذشته تجارت کنند.

کورت واگنر، مدیرکل بخش بالادستی شرکت اتریشی OMV نسبت به آینده همکاری با شرکت ملی نفت ایران ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: با استناد بر تجربیات مثبت در حوزه انرژی با ایران به دنبال گسترش روابط هستیم. اکنون برای امضای قرارداد در قالب IPC در حال مذاکره با  شرکت ملی نفت ایرانهستیم.

مارکوس گومپلمایر، مسئول نمایشگاه‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اتریش هم در حاشیه نمایشگاه اعلام کرد که شرکت‌های اتریشی آماده سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در ایران هستند.

ناظم ولی‌اف، رئیس دپارتمان علمی و فنی شرکت سوکار آذربایجان گفت: این نهمین حضور ما در این رویداد بین‌المللی است و معتقدیم بازار ایران ظرفیت‌های فراوانی برای شرکت‌‌های خارجی دارد.

پیر بارتولوموس، مسئول پاویون هلند در نمایشگاه بین‌المللی نفت ضمن آنکه اعلام کرد در پی تقویت روابط، شرکت‌های هلندی چند سند همکاری در صنعت نفت و گاز ایران امضا کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد که حتی در صورت تغییر شرایط سیاسی، شرکت‌های هلندی به حضور خود در ایران ادامه دهند و گفت: ما اکنون روابطی ایجاد کرده‌ایم و قراردادهایی داریم و اگر بتوانیم این وضع را حفظ کنیم و راهی برای دور زدن چالش‌های سیاسی بیابیم، می‌توانیم مسائل را حل کنیم.

مرسدس مونه درو، رئیس هیأت نمایندگی اسپانیا در حاشیه کارگروه مشترک ایران و اسپانیا که در نمایشگاه بیست‌وسوم برگزار شد، هدف عمده این کارگروه را تقویت همکاری‌ها میان شرکت‌های دو کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برشمرد و گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری میان دو کشور موجود است و طرف‌های ایرانی و اسپانیایی هر کدام پیشنهادهای جذابی برای ارائه در اختیار دارند‌.

به گفته وی، اروپا همواره تأکید کرده است که به دلیل متعهد ماندن ایران به توافق برجام، از آن حمایت می‌کند‌.

الکساندر هارنکمپ، مدیر فروش منطقه‌ای شرکت پراگناست (PROGNOST) آلمان مهم‌ترین مزیت سرمایه‌گذاری در بازار ایران را روند رو به رشد بازار و ساخت مجتمع‌های جدید دانست که می‌تواند موقعیت‌های بسیاری را برای پراگناست و دیگر شرکت‌های خارجی فراهم کند.

به گفته وی، پراگناست با شرکت‌های ایرانی در زمینه سامانه‌های مانیتورینگ با پتروشیمی امیرکبیر، لاله، پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی کردستان و هلدینگ باختر همکاری داشته است و تا زمانی‌که دولت آلمان اجازه می‌دهد در بازار ایران مشارکت داشته باشیم، به همکاری خود با طرف ایرانی ادامه می‌دهیم.

الکسی آدایف، مدیرعامل یک شرکت روسی بود که یکی از ویژگی‌های قابل توجه صنعت نفت ایران را تمایل ایران به حمایت از ساخت کالا در داخل کشور عنوان کرد و گفت: ایران خیلی تمایل به خرید محصول ندارد و تولید مشترک بیشتر در اولویت کار آنهاست.

یورگن شولتز، مدیرعامل شرکت اویل دینامیکز گفت: کار در ایران اندکی مشکل است، زیرا پروژه‌ها به کندی انجام می‌شوند، اما از سوی دیگر صنعت نفت و گاز ایران بسیار جذاب است و فرصت‌های متعددی برای رشد دارد.

داریوژ فیل، مدیر بازاریابی و فروش شرکت لهستانی پولنا هم اعلام کرد: حتی در صورت تغییر شرایط سیاسی، این شرکت به حضور در بازار ایران ادامه می‌دهد؛ شرکتی که در زمینه ساخت شیرآلات صنعت نفت فعالیت می‌کند و محصولات آن در پروژه‌هایی همچون پتروشیمی تبریز و پتروشیمی مارون به کار گرفته شده است.

سهیل حامدی، مدیر بازاریابی شرکت هیلتی از لیختنشتاین از علاقه این شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت و اضافه کرد: این شرکت امسال سامانه‌های کاربردی در تأسیسات سکوهای نفتی را برای نخستین بار در نمایشگاه نفت معرفی کرده است که می‌تواند هزینه‌های نگهداری را به شدت کاهش دهد.

الساندرو اسپادا، مدیرعامل شرکت ایتالیایی سازنده مبدل‌های حرارتی گفت: ما به عنوان یک شرکت بین‌المللی در کشورها و نمایشگاه‌های زیادی حضور داشتیم و معتقدیم که شرکت‌های ایرانی در مقایسه دارای استعدادها و مهارت‌های فنی ویژه‌ای هستند.

مارکو بایلو، مدیرعامل شرکت ایتالیایی بولدوروکی که تولید‌کننده تجهیزات صنعت نفت از جمله فن، فیلترهای هوا و مبدل‌های گرمایی است اعلام کرد که از سال ۱۹۹۹ میلادی در بازار نفت ایران است و شرایط بازار با وجود برخی مشکلات هر سال جذاب‌تر از سال گذشته می‌شود، به‌طوری‌که این شرکت امسال یک شرکت مستقل در تهران ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت ایتالیایی آی‌امبی ‌هم عنوان کرد: ما همواره همکاری خوب و مثبتی با شرکت‌های ایرانی داشته‌ایم و درک دوجانبه‌ای میان ما و شریکان تجاری‌مان وجود داشته است. مهندسان و کارشناسان ایرانی قانونمند هستند و از لحاظ فنی همواره حرفی برای گفتن دارند و ما از همکاری با آنها لذت می‌بریم.

هانس بائه، مدیر بازاریابی شرکت کره‌ای اس‌ام‌آی هم گفت: این شرکت به‌طور عمده بر تولید محصولات مورد استفاده در پروژه‌های حفاری تمرکز دارد و بیش از ۱۰ سال است که با شرکت ملی حفاری ایران همکاری دارد.

بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران صبح روز ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌سی‌یی‌اف) مارتینا دالیچ، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفیران کشورهای خارجی، مدیران صنعت نفت و نمایندگان شرکتهای بین‌المللی آغاز به کار کرد و ۱۹ اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد؛ نمایشگاهی که فرصت حضور و ارائه توانمندیهای بیش از ۴ هزار شرکت داخلی و خارجی را در فضایی به وسعت حدود ٨٠ هزار متر مربع فراهم کرد.

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر