/
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

روسیه از اولین نیروگاه هسته ای شناور رونمایی کرد

روسیه روز شنبه طی مراسمی در بندر «مورمانسک» در شمال این کشور، از نخستین نیروگاه هسته ای شناور در جهان رونمایی کرد.
کد خبر : ۷۲۶۲

به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ویتالی تروتنف» مسئول ساخت و راه اندازی نیروگاه هسته ای شناور شرکت روس اتم در این باره گفت که این گونه واحد های تولید انرژی می توانند گرما و برق مناطق دوردست روسیه را تامین کنند و عامل توسعه اقتصادی پایدار باشند.
در همین حال، «الکسی لیخاچوف» رئیس شرکت روس اتم روسیه روز شنبه به خبرنگاران اعلام کرد، فناوری نیروگاه هسته ای شناور از سوی برخی از کشورها مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این نخستین نمونه از منابع انرژی سیار است و پیش بینی ها حکایت از آن دارد، تقاضا برای آن در سال های آینده به شدت افزایش خواهد یافت، به ویژه آن که این فناوری مورد توجه ویژه کشورهای جزیره ای قرار گرفته است که امکان ساخت زیر ساخت تولید برق برایشان مهیا نیست.
فناوری نیروگاه هسته ای شناور توجه بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا مانند « فیلیپین»، «اندونزی» را به خود معطوف کرده است.
از سوی دیگر کشورهای ساحلی نیز می توانند برای شیرین کردن آب دریا، از این فناوری استفاده کنند.
نیروگاه هسته ای شناور روسیه که در ابتدا و طبق برنامه قرار بود، در سن پترزبورگ به کار گماشته شود، اما به دلیل نگرانی کشورهای حوزه دریای بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) درخصوص خطرات زیست محیطی آن، ماموریت این نیروگاه به شهر مورمانسک در شمال روسیه منتقل شد.
این نیروگاه تابستان سال 2019 به ایالت «چوکوتکا» در دورترین نقطه شمال شرق روسیه خواهد رفت.
این واحد 21 هزار تنی دارای دو راکتور طراحی شرکت «روس اتم» روسیه با غنای پایین است که در برخی از یخ‌شکن‌های این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر یک از دو راکت ظرفیت تولید 35 مگاوات برق را دارد.
کشتی حامل نیروگاه هسته ای شناور «آکادمیک لومونوسف» که در شهر سان پترزبورگ ساخته شده است، روز پنجشنبه وارد شهر مورمانسک شد و در این شهر لنگر انداخت و روز شنبه خبر رونمایی از آن در اختیار رسانه ها قرار گرفت.
این نیروگاه که خبر ساخت آن در سال 2007 اعلام شد شامل واحد تولید انرژی شناور، لنگرگاهی با تاسیسات ساحلی برای انتقال برق و انرژی گرمایی و تاسیسات آبرسانی می‌شود.
مقام های روسی سال 95 هزینه ساخت این نیروگاه هسته ای شناور را حدود 30 میلیارد روبل (480 میلیون دلار) اعلام کرده بودند.
این درحالی است که فناوری نیروگاه هسته ای شناور، نگرانی‌های فعالان محیط زیست را دربر داشت، و آنها خواستار بازنگری دستور العمل های ایمنی این تاسیسات هستند.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر