/
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
زنگنه باید درباره کرسنت و توتال توضیح دهد

ژنرال در آستانه استیضاح

طبق درستور جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این هفته طرح استیضاح بیژن نامدار زنگنه در این کمیسیون بررسی قرار می گیرد و به احتمال زیاد پس از تصویب در کمیسیون جهت بررسی در صحن به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می شود.
کد خبر : ۷۵۶۳

به گزارش نبض نفت از همان جلسه نخست مجلس در سال 97 موضوع استیضاح وزیر نفت توسط تعدادی از نمایندگان مورد پی گیری قرار گرفت. تا اینکه در هفته گذشته این طرح با امضای 17 نماینده به کمیسیون انرژی مجلس ارایه شد. 

ابوالفضل ابوترابی  عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  به عنوان یکی از طراحان استیضاح زنگنه به نبض نفت اظهارداشت: طرح استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت از سوی هیئت‌رئیسه پارلمان برای بررسی به کمیسیون انرژی واصل شد و براساس آن وزیر نفت باید برای پاسخگویی به نمایندگان در این کمیسیون حضور پیدا کند.
نماینده مردم نجف‌آباد با بیان اینکه محور این استیضاح جریمه 18 میلیارد دلاری کشورمان بابت قرار داد کرسنت است، گفت: برخلاف ادعای برخی که معتقدند این اتفاق رخ نداده حکم از سوی محاکم بین‌المللی صادر شده و در حال اجرا شدن است.
وی افزود: محاکم بین‌المللی با استناد به این موضوع که چرا فردی به مانند زنگنه و برخی از معاونان وی پس از ماجرای فساد در قرارداد کرسنت دوباره بر مسند وزارت نفت قرار گرفته‌اند.

اوضاع کمیسیون وفق مراد وزیر نیست
هدایت ا...خادمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در این باره به نبض نفت اظهارداشت: با توجه به اینکه برای ارایه طرح استیضاح وزیر نفت به هیئت رئیسه مجلس لازم است رای گیری در کمیسیون صورت گیرد.
وی افزود: در این جلسه درباره استیضاح وزیرنفت رای‌گیری می‌شود، تصریح کرد: با توجه به فضای حاکم بر کمیسیون احتمالا نمایندگان با این موضوع موافقت کرده و استیضاح را برای بررسی در صحن، تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنند.
خادمی تصریح کرد: محور اصلی طرح استیضاح پرونده کرسنت است و این موضوع در راستای بی‌نتیجه ماندن بحث قرارداد کرسنت صورت می گیرد.

زنگنه درباره بدعهدی توتال به بهارستان نشینان توضیح می دهد

در همین حال در نخستین هفته پس از تعطیلی صحن براساس اعلام هیئت رئیسه مجلس وزیر نفت جهت پاسخگویی به سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر درباره قرارداد توتال به صحن مجلس فراخوانده شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی دراینباره به خبرنگار نبض نفت گفت: ما پیش از این  طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال را ارائه کردیم، اما  متاسفانه طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قرارداد‌های نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قرارداد‌های نفتی (IPC) به دلیل پس گرفتن امضای متقاضیان این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.
وی یادآورشد که  سوال از وزیر محترم نفت بدین شرح است:
شرکت فرانسوی توتال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، به علت خروج آمریکا از برجام، قرارداد خود را با ایران ترک خواهد کرد و بنا بر اظهارات جنابعالی، جریمه‌ای هم برای خروج شرکت توتال از قرارداد مذکور پیش‌بینی نشده است. این در حالی است که یکی از بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین بند‌های یک قرارداد ساده حقوقی، اخذ ضمانت‌ها و خسارات لازم در صورت عدم رعایت مفاد و یا ترک قرارداد از سوی طرف مقابل می‌باشد.

۱- پاسخگوی این بی‌تدبیری و سهل‌انگاری و یا مماشات در عقد چنین قرارداد مهمی، به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار با چه کسی است؟

۲- چرا برای چنین قرارداد مهمی جریمه و یا خسارت فسخ یا ترک قرارداد لحاظ نشده است؟

۳- آیا این مماشات و سهل‌انگاری و یا بی‌تدبری به غیر از ضرر به منافع ملت بزرگ ایران و بیت‌المال سوء دیگری هم داشته است؟

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر