/
۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶

تمهیدات نفتی ایران پس از نقض برجام

نمایندگان مجلس با اشاره به راه های نرفته برای توسعه حوزه نفت در تشریح وضعیت تازه بدلیل نقض عهد امریکا در برجام، اتکا به صاحبان صنایع داخل و همکاری با کشورهای متحد جمهوری اسلامی رابهترین راه عبور ایران تنگنای جدید بین المللی دانستند.
کد خبر : ۷۶۸۳
تمهیدات نفتی ایران پس از نقض برجامتمهیدات نفتی ایران پس از نقض برجام


علی گلمرادی نماینده ماهشهر، بندر امام خمینی، امیدیه و هندیجان در گفتگو با نبض نفت درباره آینده صنعت نفت کشور با توجه به عدم پایبندی امریکا به برجام گفت: یکی از موضوعاتی که حتما در رفتارهای امریکا توجهات به آن معطوف است موضوع انرژی و موضوع نفت می باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه متاسفانه اتکای کشورما به صنعت نفت است و اداره امور کشور به شکلی متکی به نفت می باشد حتما یکی از اهداف استکبار جهانی هم اخلال در این حوزه است.

مجلس تدبیر برجامی دولت را رصد می کند
عضو کمیسوین انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در بحث انرژی و نفت دغدغه های خود را داریم گفت: در جلسات کمیسیون انرژی هم این موضوع به عنوان یک دغدغه اساسی مورد توجه است منتها ما باید در یک ارتباط خوب با طرف های حساب بخصوص چین و روسیه مانع تصمیمات غلط و مغرضانه آمریکا در رابطه با صادرات نفت باشیم.
وی تصریح کرد: با تداببیری که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد اگر به شکل اصولی آن مسیر را دنبال بکنیم صنعت نفت ما از این رفتار امریکا متاثر نمی شود و می توانیم کما فی السابق صادرات و فروش نفت را داشته باشیم و در بحث مراودات تجاری در این حوزه هم موفق عمل بکنیم.
گلمرادی خاطرنشان کرد: ما از بدو تولد انقلاب در همه حوزه ها و مولفه هایی که مرتبط با دنیا و موضوعات بین الملل با مشکلاتی مواجه بودیم. اینکه ما یک کشوری هستیم مدعی استقلال که زیر بار زور و ذلت نمی رویم آنها همواره قصد داشته اند به ما آسیب بزنند همانطور که تا به الان توانسته ایم کشور را به خوبی اداره کنیم.

باوجود برجام در شرایط دشوار قرار داشتیم
وی افزود: ما در سالیان گذشته حتی در برجام هم با موانع محدودیت ها و مزاحمت هایی مواجه بودیم اما توانستیم با دیپلماسی و سازو کار خوب از این چالش ها عبور کنیم.
این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه اکنون چالشی به نسبت جدی تر داریم گفت: این چالش خروج امریکا از برجام است. بنابراین با بدعهدی و نقض پیمان آنها حتما شرایط کشور ما قدری پیچیده تر خواهد شد.
وی اظهارداشت: امیدوارم دوستان ما در صنعت نفت تدابیر لازم را اندیشیده باشند و برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.
گلمرادی همچنین یادآورشد: البته دوستان وزارت نفت در گزارشاتی که داشتند این اطمینان را به مجلس و کمیسیون انرژی دادند که راهبردهای خوبی در دستور کار دارند که ما با چالش مواجه نشویم.

نقش چین و روسیه در فضای جدید
وی تاکید کرد: طبعا اگر مجلس همراهی بکند و دولت مردان بخصوص وزارت نفت جدی تر پای کار باشند می توانیم با بکار بستن همه اندیشه ها و همه دانشی که در این حوزه دارد با همراهی دولت و مجلس بتوانیم از این تنگنایی که متصور است عبور کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ارتباط واقعی که با چین و روسیه داریم ادامه یابد نگرانی های زیادی رفع خواهد شد با این حال پیش بینی نتایج مرتبط با دنیای سیاست و دیپلماسی خیلی پیچیده و سخت است .
وی افزود: بالاخر دنیا امروز در یک مراوده تجاری با هم هستند برای اینکه منافع تامین بشود . ما باید در بعضی جاها بدبینانه به موضوعات نگاه کنیم تا اگر خدای نخواوسته کشوری به هر دلیلی همراهی نکرد ما با مشکل جدی مواجه نشویم.

لزوم اخلاق مداری در روابط دیپلماتیک
گلمرادی با تاکید بر لزوم اخلاق مداری در روابط دیپلماتیک میان کشورها گفت: با توجه به اتفاقی که اخیرا رخ داد و امریکا هویت خود را با رفتارش زیر سوال برد بعید به نظر نمی رسد کشورهایی که محتاج تر و نیازمند تر به ثروت هستند باز عهد شکنی کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در فضایی خود با ارتباطات دیپلماتیک اجازه ندهیم که این ارتباطات و شرایط مختل شود خاطرنشان کرد: مجلس هم در این زمینه حضور فعال دارد هر جا که احتیاج به قانونگذاری و نظارت باشد ورود خواهد داشت.

گلمرادی با تاکید براینکه صداقت و شفافیت بین مجلس و وزارت نفت خلی اهمیت دارد گفت: ما وقتی اطلاعات و داده های واقعی را روی میز می گذاریم خیلی راحت تر می توانیم براساس آن سیاستگذاری کنیم و یک راه حلی را بیایم که منتج به نتیجه مثبت برای کشور و صنعت نفت کشور باشد.

واحد های تولیدی داخل تامین کننده تمام نیازهایمان است

سید مهدی مقدسی نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با نبض نفت درباره وضعیت صنعت نفت با توجه به شرایط تازه اظهارداشت: یقینا در شرایط فعلی ما وضعیت خوبی داریم؛بخصوص حوزه های میادین مشترک.
وی افزود: براساس آمار اگر ما به واحد های تولیدی داخل و متخصصین داخلی توجه کنیم کمترین آسیب را در موضوع حوزه نفت و گاز می بینیم.
مقدسی تصریح کرد: خوشبختانه فقط در اراک بیش از 90 درصد تجهیزات قابل ساخت است وزارت نفت باید از این موقعیت استفاده بکند و فضا را برای شرکت های داخلی فراهم آورد به نحوی که از این وضعیت ما این تهدید را به فرصت تبدلی کنیم.
دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در حوزه نفت و گاز ما شرکتهای خوبی داریم که می توانیم به آنها اعتماد کنیم . سازندگان تجهیزات نفت و گاز در کشور قابلیت خوبی دارند و اگر اعتماد بشود می توان جبران بکند.
مقدسی اظهارداشت: البته لازم به یادآوری است که بخشی از توتال بخش تامین منابع و سرمایه گذاری بود از این رو ما سعی می کنیم به ظرفیتهای داخلی توجه کنیم و هم زمان با سایر کشورها وارد بحث می شویم که در منابع سرمایه گذاری از ظرفیت کشورهای دیگر مانند چین بهره مند بشویم . ولی واقعیت این است که ما اگر توجه به ظرفیت داخل داشته باشیم بخش عمده مشکلات مرتفع خواهد شد.

تنها از 50 درصد توان داخل بهره می بریم
نایب رئیس گروه صنعت مجلس گفت: اعتماد به سازندگان داخلی باید مورد توجه قرار گیرد؛ این درحالی است که اما الان شاید زیر 50 درصد مورد توجه قرار گرفته است.
وی اشاره داشت: در نشست های مختلفی که با وزیر نفت داشتیم آقای زنگنه اعتقاد دارد که ما در صدد بودیم از منابع خارجی برای سرمایه گذاری استفاده بکنیم منتها اگر بد عهدی بکنند که این کار را کردند وزارت نفت هم مصمم است که این مسیر را به داخل سوق بدهد.
مقدسی با بیان اینکه خوشبختانه این اراده را دارند و در عمل شاهد این نگاه و ظرفیت داخلی دیده می شود گفت: در شرایط فعلی بایستی همه ارکان نظام برای رفع مشکلات مردم با همدلی و انسجام حرکت بکنند. با تدبیر و عقلانیت اقدام بکنیم. ما وظیفه مندیم در جهت رفع مشکلان مردم تلاش کنیم اگر مردم این را ببینند قطعا توقع خود را تعدیل می کنند.



ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر