/
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
نبض نفت بررسی می کند؛

بررسی محاسن و معایب FATF از نگاه قانونگذاران

برخی نمایندگان تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با حمایت مالی از تروریسم را موجب ایجاد مشکلات بیشتر اقتصادی برای کشور می دانند و عده ای قبول آن را با تعیین شرط تحفض را مفید می دانند.
کد خبر : ۷۹۹۶
خوبی یا بدی FATF  از نگاه قانونگذاران

به گزارش نبض نفت با بررسی مجدد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با حمایت مالی از تروریسم و ارایه مهلت دوماهه برای بررسی بیشتر آن خارج از صحن مجلس نمایندگان مجلس هریک واکنش های مختلفی نسبت به نحوه مواجهه قانونگذار با این لایحه داشتند. لایحه ای که تصویب یا عدم تصویب آن تاثیر مستقیمی بر نحوه مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها خواهد داشت.

مشکلاتمان با پذیرش FATF بیشتر خواهد شد

علی گلمرادی نماینده ماهشهر، امیدیه، بندر امام خمینی و هندیجان در مجلس در گفتگو با نبض نفت اظهار داشت: هر چند براساس حقایق همگام بودن با موضوعات جهانی خیلی با اهمیت است اما باید بپذیریم که امروز کشور مان در شرایط خاصی است و تحریم هایی برای ما اعمال می شود.
وی افزود: این موضوع
FATF با توجه به محدودیت های مبادلات تجاری و جابجایی پول که داریم در واقع مشکلات را بیشتر خواهد کرد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس این کنوانسیون ما عملا خودمان را به صورت قانونی محدود کرده ایم که از مسیر های دیگر حق و حقوقمان را احصا نکنیم .
وی تصریح کرد: اگر جهان تجارت صنعت و تجارت یک جهان عدالت محور بود و منصفانه عمل می شد و همه کشورها حق و حقوق همدیگر را رعایت می کردند حتما عضویت در این معاهدات مفید به فایده بود اما امروز استکبار جهانی برخی کشور ها را با آن محدود می کنند.
گلمرادی یادآورشد: امروز ما در خیلی از مولفه ها مورد تحریم واقع شده ایم بنابراین موضوعیت ندارد در مولفه ای مشارکت کنیم که عملا دست و پای ما را می بندد و محدود می کند تا در مسیر های اصولی دیگری حق و حقوق را احصا نکنیم.
وی درباره اینکه کمیسیون انرژی جهت بررسی
FATF چه اقداماتی انجام داده است گفت: این موضوع خوشبختانه همه کمیسیون های تخصصی متناسب با موضوعیتی که دارد بررسی های خود را انجام داده اند و براساس اظهار نظرهایی که در همه کمیسیون ها سراغ داریم اکثر آنها به این موضوع واقف هستند که حتما جنبه های منفی داستان بیشتر از نقاط قوت آن است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: الحاق کشور به کنوانسیون در موارد خاص مشکل ایجاد می کند اما نتیجه تصمیم دوستان این بوده است که شرایط امروزی که کشور با مشکلات عدیده مواجه است حتما تصویب شدن این کنوانسیون مشکلات جدی برای ما ایجاد می کند چون ما را ملزم می کند در مسیری حرکت بکنیم که اساس آن تحریم است .
وی اظهار داشت: از آنجایی که اتکا صنعت کشور به نفت است و موضوع
FATF در حوزه صنعت خود را نشان می دهد لازم است دوستان ما در کمیسیون انرژی به آن با دقت بیشتر توجه داشته باشند و تصمیم گیری درست انجام دهند.

این نیست که هرچه FATF بگوید عمل کنیم

حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسوین حقوقی و قضایی مجلس نیز دراین باره به نبض نفت گفت: قانون شفافیت مالی بخاطر اهمیتی که در معادلات جهانی و مسائل اقتصادی پولی مالی برای ما داشته است پس از تصویب برجام مطرح شد اما اشکالاتی به آن گرفته شد.
وی افزود: اصلاحاتی که دولت برای قانون پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به مجلس فرستاد در کمیسیون حقوق و قضایی مورد بررسی قرار گرفت و در آنجا اعضای کمیسیون هم به پالرمو و هم به پولشویی با اصلاحیه خود رای مثبت دادند.
نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در موضوع کنوانسیون مبارزه با جرایم فرامالی چون شورای نگهبان به ترجمه آن اشکال گرفته بود این ترجمه اصلاح شد و در نهایت با کلیت آن موافقت شد. قانون تامین مبارزه با تروریسم نیز کلیات و جزئیاتش در کمیسیون رای آورده است و بررسی مجددآن در صحن طی دو ماه آینده مطرح است.
وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم چون یک دولت ضد فساد هستیم و اعتقاد داریم به فعالیت شفاف مالی و با پولشویی و تروریسم مخالفیم و خود یکی از تنها کشورهایی هستیم که در معرض حمله تروریسم بوده ایم این سری قوانین می تواند موثر باشد منتها باید دقت عملمان را داشته باشیم.
نوروزی گفت: ما تروریسم را از نظر شورای عالی امنیت ملی خودمان از فهم مجلس تفسیر می کنیم و این موارد را بر اساس اصل 139 قانون اساسی و براساس اصول مسلم قانون تصویب می کنیم. این نیست که کشوری باشیم که هرچه
FATF بگوید عمل کنیم.

وی تصریح کرد: ما FATF را با شرایط عالمانه خود قبول می کنیم زیرا کشوری هستیم با جهانیان معمامله می کنیم و اقدام به فروش نفت و گاز می کنیم. طبیعتا اگر قانون شفافیت مالی بخواهد کاری بکند که مثلا ما نتوانیم معامله کنیم مجبور هستیم که بپذیریم منتها با شرایط خودمان.

این عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: ما قوانین بین المللی و کنوانسیون های بین المللی را قبول می کنیم منتها با راعایت اصول قانون اساسی خودمان. در این میان شروط می گذاریم و اگر خلاف دیدیم عقب نشینی می کنیم. در برجام کارهایی انجام دادیم اما آمریکا تخلف کرده است بنابراین دولت آن کشور باید پاسخ بدهند که چرا نسبت به یک معاهده بین المللی ترسو بودند.

گزارش ها نشان می دهد دولت یک طرفه عمل کرده است

زهرا سعیدی نماینده مبارکه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نبض نفت با بیان اینکه در مورد بحث FATF باید منافع ما بسیار مورد اهمیت است و تاکید قرار بگیرد گفت: این موضوعی نیست که دولت تنها در مورد آن تصمیم گیری بکند چون ما سابقا گزارشاتی داریم که دولت در این زمینه یک طرفه عمل می کرده است .
وی افزود: این را حاکمیت باید در این خصوص تصمیم گیری کند و رای مردم موردد تاکید است چون این قرارداد بین المللی چیزی نیست که اسم تمام کشورها در آن بیاید و با همه یکسان رفتار بشود آنچه که هست این است که با توجه به شرایط و انگیزه می تواند رفتارها متفاوت تعریف بشود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای شخص بنده به عنوان خادم مردم منافع ملی مان و حفظ ارزشهایمان اولویت اول است برای تصمیم گیری که قرا است مورد نظر قرار گیرد که امیدواریم بهترین تصمیم مورد نظر با رای مردم گرفته شود.
وی گفت: همانطور که گفته شده این رفتارها با تمام کشورها یکسان نیست ممکن است در زمینه های مختلف هم یکسان نباشد به طوری که بر جایی اثریک اثر مثبت داشته باشد و درجای دیگر اثر منفی داشته باشد. بنابراین اگر ماتریکس اس دبلیو او تی آن ترسیم بشود نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت ها و تهدید ها بررسی شود مناسب تر است.
سعیدی با بیان اینکه فرصتی که مجلس داد برای همین بررسی بود تا اگر نمایندگان به این کنوانسیون هر رایی که دهند برای مردم اقناع کننده باشد اظهارداشت: اما به نظر من می تواند رفتارها متفاوت باشد یعنی
FATFمی تواند یک اثر در حوزه نفت داشته باشد اثری دیگر در حوزه دفاعی بنابراین تمام اینها باید با در نظر داشتن منفعت ملی بررسی شود.
وی در پایان یادآورشد: مجلس تمام تلاش خود را خواهد داشت که منافع ملی در این زمینه تامین شود. می طلبد که ما هرآنچه که انجام می دهیم با ضمانت باشد و ما امیدواریم در نهایت از فرصتهای مختلف استفاده کنیم.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر