/
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

بازدید نمایندگان مجلس از بزرگترین تولیدی تجهیزات تهویع مطبوع کشور

هیئتی از نمایندگان مجلس طی بازدید از بزرگترین مجموعه هواساز کشور با بررسی چالش های تولید داخلی بر لزوم حمایت از تولید ملی با ابزار نظارت و قانونگذاری تاکید کردند.
کد خبر : ۸۰۸۰

بازدید نمایندگان مجلس از بزرگترین کارخانه هواساز کشور

بازدید نمایندگان مجلس از بزرگترین کارخانه هواساز کشور
سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار نبض نفت درباره علت اقبال کالای خارجی از سوی مراکز دولتی علی رغم صدور بخشنامه ممنوعیت خرید کالایی که مشابه داخلی دارد در حاشیه بازدید از کارخانه هواساز نیک گفت: برای اینکه حمایت از تولید داخل دو مشکل وجود دارد.
وی افزود: مشکل نخست فرهنگی است به طوری که دیده می شود بدون آنکه از کیفیت کالای خارجی مطمئن باشند صرف اینکه محصول کشور دیگری است اقدام به خرید می کنند. اصلاح این تلقی کار فرهنگی زمان براست که باید حتما پی گیری شود.
نماینده قزوین آبیک و البرز در مجلس خاطرنشان کرد: مورد بعدی که نیازمند قانونگذاری و نظارت است در خصوص استانداردها و کیفیت ها و اعلام آن به مردم است . 
وی افزود: ما کالاهایی داریم که در داخل تولید می شود ولی به لحاظ کیفیت خیلی از استانداردهای خارج بالاتر است و کالایی هم هست که شاید در داخل تولید می شود و کیفیتش استاندارد مطلوبی ندارد.در حال حاضر مرجعی وجود ندارد که اینها را متمایز کند واطلاعات دقیق و قابل اعتماد به ما بدهد. 
زرآبادی تصریح کرد: ما یک سری قوانین در این حوزه داریم که اینها باید نظارت بشود و به صورت گزارش های مستمر به مردم داده شود تا مردم به این سمت حرکت کنند که به شرکت تولید کننده فقط صرفا نگاه نکنند.
وی با بیان اینکه خلا قانونی بر نظارت بر استاندارد ها نیز وجود دارد گفت: اگر همه این کارها با هم انجام شود رشد مصرف محصولات کیفی داخل را شاهد خواهیم بود.
عضو فراکسیون امید اظهارداشت: در حال حاضر از طریق بخش نامه هیئت دولت دستگاه های دولتی ملزم هستند کالای خارجی که مشابه ایرانی دارد را استفاده نکنند.

بازدید نمایندگان مجلس از بزرگترین کارخانه هواساز کشور

باید بیش از گذشته حمایتمان را از تولید کننده بالا ببریم

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی در مجلس نیز درحاشیه دیدار از مجتمع مجموعه هواساز نیک اظهارداشت: خوشبختانه ظرفیت های بسیار خوبی برای تولید کالای ایرانی در کشور ایجاد شده و باشرایطی که ما اکنون در کشور داریم لازم است خیلی بیشتر از گذشته حمایتهایمان را از تولید داخل بالا ببریم تا این صنایع و واحد های تولیدی روی پا بمانند و خدمات ارایه بدهند.
وی افزود: سازو کار قانونی آن تقریبا فراهم است به طوری که اکنون قوانینی داریم که حمایت حداکثری از تولیدات ملی دارد و در مجلس هم یک کمیسیونی داریم تحت عنوان حمایت از تولیدات ملی . 
نماینده شازند در مجلس اشاره داشت: تقریبا می شود گفت اگرنیازی هم برای ایجا سازو کار قانونی باشد مشکلی نخواهد بود اما ما بیشتر با برنامه های اجرایی و رفتاری باید این حمایت را به نمایش بگذاریم . 
وی یادآورشد: البته اولین کسی که می تواند از کالای ایرانی حمایت کند خود تولید کنندگان با ارایه محصول با کیفیت هستند که می توانند یک بازار مطمئن را برای خود طراحی کنند. با این حال نقش نهاد های دولتی و دستگاه هایی که نقش صادرات و واردات این نوع محصولات را برعهده دارند بسیار مهم است.
ابراهیمی گفت: باید آنچه در صادرات داریم با مشوق های صادراتی تولید کنندگان را کمک کنیم که محصول داخلی را به خارج ارایه کنند. مردم بابت پولی که می دهند خدمت مطمئن می خواهند.
وی همچنین تصریح کرد: نظام تعرفه ای نظام خوبی برای هماهنگ کردن است با این حال مشکلی که در این زمینه داریم آن است که بعضا قیمت تمام شده نسبت به مشابه خارجی بالاتر است چرا که تعداد انبوه آنها با ما تفاوت دارد . 
عضو کمیسیون کشاورزی عنوان کرد: ما بخاطر عبور از این مسیر حتما باید شرایط جدی حمایتی را بکار بگیریم. مردم هم باید تعصب بیشتری به خرج بدهند.

بازدید نمایندگان مجلس از بزرگترین کارخانه هواساز کشور

نگاه مجلس و دولت به تولید نگاهی ناکارآمد است

علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز طی بازدید از مجموعه هواساز نیک طی این اظهارداشت: باید رویکرد نهاد های سیاسی دولت و مجلس نسبت به خیلی از مسائل تغییر کند چرا که نگاهی که امروز به تولید وجود دارد نگاه ناکارآمدی است.
وی افزود: وقتی که ما یک سیاستگذاری و آن را انجام می دهیم اما دررابطه با موضوعی خاص، نتیجه کامل حاصل نمی شود؛ حتما در آن سیاستگذاری و اجرای آن اشکالاتی وجود دارد.

ماهشهر،بندر امام خمینی ، امیدیه و هندیجان اظهارداشت: وقتی مقام معظم رهبری سال 1397 را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری می کنند بیانگر آن است که در این زمینه مشکل و قصور داریم و کم توجهی در این زمینه وجود دارد و این می شود مبنای کار مسئولین و عوامل مرتبط.
وی با بیان اینکه نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این شعار باید در برگیرنده همه آحاد جامعه اعم از مسئولین و مردم شود گفت: همه باید متناسب با تکالیفمان نقش خود را ایفا بکنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: البته کار را ساده نمی بینم چون تا الان بسیاری از مسئولین تنها در حد شعار و گفتمان به این موضوع ورود کرده اند . امروز مشکل اساسی در همین بخش است زیرا با حل این مشکل قادر خواهیم بود اشتغال و معیشت مردم را نیز حل کنیم.
گلمرادی گفت: این یک تکلیف اخلاقی است اگر مدعی هستیم به عنوان یک مسئول جمهوری اسلامی باید آنچه که به نفع کشور و نظام است باید مورد توجه قرار بدهیم.
وی با بیان اینکه در این زمینه حتما وزاارت صنعت و معدن باید برای حمایت پای کار باشد اشاره داشت: فکر می کنم فاصله ای که بین تولید کننده و قانونگذار وجود دارد باعث می شود بخشی از دغدغه ها مغفول بماند.
وی یادآورشد: تا زمانی که مشکلات مطرح نشود و یا مورد تاکید جدی قرار نگیرد وضعیت تغییر نمی کند. هر چند که همه ما ار بخش زیادی از مشکلات آگاه هستیم .
این نماینده خاطرنشان کرد: با این حال این توجیه را برای خود محفوظ بدانیم که عدم اشرافیت باین راهکارها برای حل مشکل به عنوان یک راه حل می تواند مورد توجه باشد که این امر نیز با تعامل تولید کننده با مجلس مرتفع می شود.
بی توجهی به موضوع تولید ملی جفا در حق کشور است . همه ما متوجه هستیم که راه برون رفت از مشکلات حمایت از تولید داخلی است . 
این نماینده اظهارداشت: در حال حاضر دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ دیده می شود و اقتصاد و صنعت ما دولتی است خیلی خرید ها توسط دولت انجام می شود یعنی دولت هم می تواند خریدهای خود را از تولید داخلی انجام دهد و از آن حمایت کند. مجلس هم در جایگاه قانونگذاری و نظارت باید در صحنه حضور بیابد.

بازدید نمایندگان مجلس از بزرگترین کارخانه هواساز کشور

با شعار مشکلاتمان حل نمی شود

علی نیکنام مدیر مجموعه تولیدی نیک درباره چالش های تولید گفت: ما بیشتر شعار می دهیم و عمل نمی کنیم. یعنی با بیان شعار مشکلمان را حل می کنیم. چرا مجلس سوال نمی کند که مراکز دولتی از ما خرید نمی کنند.
وی افزود: ما توانمندی زیادی داریم می توانیم کل نیازهای سیستم های برودتی کشور را و تجهیزات تهویه مطبوع که بخش کوچکی از کار ما است را مرتفع کنیم .
نیکنام با اشاره به اینکه متاسفانه درحال حاضر حمایتی دیده نمی شود گفت: درختی که می کاریم ریشه اش را نزنید یه مقدار به آن آب بدهید. غیر از دولت ما از سپاه هم انتظار داریم از ما خرید کنند. با اینکه خود می دانند که محصولات ما کیفی است . تمام کارگران ما تعصب ایرانی دارند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر