/
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

توافق پنهان عربستان و روسیه برای کنترل بازار نفت

عربستان و روسیه در صدد ایجاد مکانیزم جدید بر مبنای منافع مشترک برای کنترل بازار جهانی نفت هستند.
کد خبر : ۸۱۲۶

به گزارش نبض نفت به نقل از «اسپوتنیک» با وجود اینکه تیم فوتبال عربستان شکست سختی در برابر روسیه خورد اما مسکو و ریاض بازی متفاوتی را آغاز کرده‌اند؛ این دو، مکانیزم جدید منافع مشترکی برای کنترل بازار جهانی نفت ترسیم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش «دیمیتری لکو» تحلیل‌گر روس معتقد است که روسیه و عربستان بر روی توافقی با هدف ایجاد نظم جدید در بازارهای جهانی نفت و مکانیزم‌های جدید کنترل قیمت کار می‌کنند.

«لکو» گفته: ثابت شده اقدامات فشرده کارتل نفتی اوپک که در وهله نخست توسط سعودی‌ها و گروهی از تولید کنندگان مستقل نفت به ریاست روسیه در زمینه اقدامات هماهنگ در بازارهای جهانی موثر بوده و اگر این مکانیزم کنترل جهانی کارساز بوده، دلیلی ندارد که یک مکانیزم دیگر جایگزین شود.

این تحلیل گر روسی گفته، روسیه و عربستان می‌خواهند به دیگر کشورهای تولید کننده نفت از جمله کانادا، مکزیک، قزاقستان و آمریکا پیشنهاد استفاده از فرصت عضویت در توافق محدود سازی تولید نفت جهان را بدهند.

او می‌گوید: واضح است که هیچ یک از این کشورها عضو این توافق نخواهند شد؛ اما لازم به ذکر است که مجموع ظرفیت تولید ریاض و مسکو کافیست تا بازارهای جهانی را به نفع منافع آنها و به ضرر سایرین تنظیم کند. در شرایط خاص قیمت‌های نفت ممکن است بالا برود یا پایین بیاید.

به گزارش «اسپوتنیک»، چندی پیش «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو و ریاض در مورد حمایت از توافق اوپک با هدف کاهش تولید نفت به توافق رسیده اند و در مورد چارچوب اصول همکاری های آتی با اوپک و سایر کشورهای غیر عضو نیز گفت وگو کرده‌اند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر