/
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

نرمال نشدن منابع آبی سمنان حتی به زور باران‌های بهاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: عمده بارش‌های صورت گرفته اخیر، به صورت رگباری است و به طور کلی هیچ تاًثیر مطلوبی بر روی منابع آبی موجود در استان نداشته است.
کد خبر : ۸۱۳۵

نبض نفت - ایرج حیدریان، دبیر شورای حفاظت از آب استان با بیان اینکه بارش‌های اخیر هم نتوانسته است، وضعیت منابع آبی را به حالت نرمال برساند اضافه کرد: همچنان وضعیت بحرانی و حاد است و می‌طلبد که در بخش‌های صنعت، شرب و به ویژه کشاورزی مدیریت مصرف صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان همچنین از کاهش 15 درصدی بارندگی در استان سمنان در سال زراعی جاری، از ابتدای مهرماه 96 تا 27 خرداد 97 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: میزان بارش در استان سمنان در همین بازه زمانی، نسبت به میانگین بلند مدت نیز 25 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: برنامه عملیاتی محدوده‌های عملیاتی سه دشت ممنوعه سمنان، ایوانکی و میامی در جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان تصویب و با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان سمنان اجرا می‌شود.

حیدریان افزود: این برنامه عملیاتی تحت عنوان برنامه عملیاتی اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در سه محدوده مطالعاتی شامل دشت‌های سمنان، ایوانکی و میامی اجرا می‌شود و وضعیت منابع آب زیرزمینی به صورت دقیق پایش و کنترل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: بررسی ابعاد پروژه و اقدامات مورد نیاز به همراه جدول زمان‌بندی انجام هر یک از برنامه‌ها، جهت احیاء و تعادل‌بخشی آبخوان‌های این سه محدوده مطالعاتی شامل سمنان، ایوانکی و میامی در افق زمانی 5 تا 20 ساله از اهداف اجرای این برنامه عملیاتی است.

حیدریان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این سه محدوده مطالعاتی جزء دشت‌های ممنوعه استان سمنان هستند، پایش و کنترل منابع آب زیرزمینی، چاه‌های کشاورزی، کنترل و برخورد با اضافه برداشت‌ها و برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های کشاورزی، برخورد با چاه‌های غیرمجاز کشاورزی به منظور احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها از اهداف کلی این برنامه عملیاتی است.

وی اضافه کرد: یکی از تکالیف و پیش نیازهای اصلی برای اجرای پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، تدوین، تصویب و اجرای برنامه عملیاتی محدوده‌های مطالعاتی است که برای هر منطقه مشخص و به منظور مدیریت شرایط حاد و بحرانی خشکسالی و کمبود آب در استان سمنان مورد تصویب و اجرا قرار می گیرد.

منبع: ایسنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر