/
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

کردستان تابستان امسال 32 مگاوات کمبود انرژی دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: بدلیل کاهش بارندگی و کمبود ذخیره آب پشت سدها در اغلب مناطق کشور، طبق پیش بینی ها تابستان امسال این استان با کاهش 32 مگاواتی نیروی برق مواجه خواهد شد.
کد خبر : ۸۱۵۰

به گزارش نبض نفت از شرکت توزیع برق استان کردستان، هیوا لهونیان روز دوشنبه در سمینار آموزشی تخصصی بهینه سازی مصرف برق در بخش های اداری کردستان اظهار داشت: پیش بینی می شود اوج مصرف انرژی در این استان به 450 مگاوات برسد.

وی افزود: در این راستا، باید بخش کشاورزی 18 مگاوات، صنعت و مشترکان تجاری و خانگی هر کدام 6 مگاوات و بخش های اداری 2 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کنند.

لهونیان تاکید کرد: در صورتی که این میزان کمبود انرژی استان را مدیریت نکنیم در تابستان و اوج گرما با خاموشی و کمبود برق مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان تعداد انشعاب های برق استان را 624 هزار مورد اعلام کرد و یادآور شد: در صورت صرفه جویی 100 وات ساعتی برق توسط هر مشترک، 62 مگاوات انرژی را مدیریت کرده ایم.

وی با بیان اینکه دچار بدمصرفی شدیدی در مصرف برق هستیم، اضافه کرد: برای خروج از این وضعیت، در مرحله اول باید از بد مصرفی وارد فضا و دوره مصرف صحیح شده و سپس به سمت اقتصادی مصرف کردن برق گام برداریم.

لهونیان میزان اوج مصرف برق سال گذشته در کشور را 55 هزار مگاوات اعلام کرد و اظهار داشت: پیش بینی می شود مصرف انرژی کشور در سال 97 به 58 هزار مگاوات برسد که 20 هزار مگاوات آن صرف استفاده از سیستم های سرمایشی می شود که این رقم معادل کل مصرف برق در کشور عراق است.

وی با اشاره به اینکه از 58 هزار مگاوات، حدود 5 هزار مگاوات آن در بخش های اداری و بانک ها مصرف می شود، گفت: پیش بینی می شود امسال حدود 6 هزار مگاوات کمبود انرژی در کشور داشته باشیم که چاره ای جز مدیریت مصرف نداریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان افزود: برای عبور موفق از اوج مصرف در سال 97 ادارات و بانک ها مکلف هستند که 10 درصد مصرف خود را کاهش دهند ضمن اینکه همکاری مشترکان خانگی و تجاری نیز در این رابطه ضروری است.

لهونیان با این عنوان که مصارف غیرضروری را هوشمندانه حذف کنیم، یادآور شد: نیاز است رسانه ها ضمن رعایت این موضوع مهم، مشترکان را نیز به سمت استفاده بهینه و صحیح از انرژی هدایت کنند.

معاون اداری دفتر فنی استانداری کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: ظرفیت اسمی تولید انرژی برق از نیروگاه های کشور 78 هزار و 726 مگاوات است که 81 درصد آن از نیروگاه های حرارتی و سیکل ترکیبی تولید می شود.

فرزاد عارفی سهم تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر را کمتر از نیم درصد دانست و افزود: با توجه به اتمام انرژی های فسیلی در سال های آینده، نیاز است به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرد.

وی به کاهش منابع آبی کشور و تولید برق اشاره کرد و یادآور شد: با مدیریت نیروی برق و مصرف بهینه در سازمان ها و منازل، می توان از وضعیت کنونی و اوج مصرف با موفقیت عبور کرد.

عارفی تاکید کرد: در طول تابستان امسال، دوره های آموزشی مستمری در ادارات و سازمان ها برگزار می شود تا به کمک کارکنان ادارات به کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در دستگاه اجرایی برسیم.

فرید مظهری مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان نیز ضمن ارائه راهکارهای کاهش مصرف برق، از تشویق ادارات با رشد منفی مصرف و معرفی سازمان های پرمصرف به استانداری در طول تابستان امسال خبر داد.

624 هزار مشترک در کردستان از خدمات شرکت توزیع نیروی برق بهره مند هستند که 85 درصد آنان را انشعاب های خانگی تشکیل می دهد.

ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمامی روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر