/
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

تاجیکستان میزبان کنفرانس بین المللی ' آب برای توسعه پایدار'

پایتخت کشور فارسی زبان تاجیکستان طی روزهای 22-20 ژوئن (امروز 30 خرداد تا اول تیر) میزبان اولین کنفرانس بین المللی موسوم به 'آب برای توسعه پایدار' است که بیش از هزار و 500 میهمان خارجی از 118 کشور جهان در آن شرکت می کنند.
کد خبر : ۸۲۲۷

نبض نفت - در این کنفرانس بین المللی که از امروز به مناسبت آغاز دهه بین المللی اقدام "آب برای زندگی و رشد پایدار برای سال های 2018-2028' در دوشنبه آغاز به کار کرد، تعدادی از رؤسای جمهور، نخست وزیران و سایر مقامات ارشد کشور مختلف جهان و نیز نمایندگان بیش از 41 سازمان و نهادبین المللی حضور می یابند تا مشکلات مربوط به آب در سطح جهان را در راستای برنامه‌های جامع توسعه پایدار، پیشرفت اجتماعی و اقتصادی، تامین امنیت زیست محیطی و تغییر اقلیم برای مدیریت بهینه این مایع حیات بررسی کنند.
رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و تاجیکستان که به همراه نمایندگان برخی دستگاه‌های اجرایی و چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس شرکت کرد، قرار است به عنوان سخنران اصلی در پنلی با عنوان 'ارتباطات آب‌محور، حمایت و شبکه‌سازی' سخنرانی کند.
وی در حاشیه این کنفرانس به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان با مقامات بلندپایه این کشور از جمله با عثمان زاده، وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان و همتای تاجیکش در کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین با مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار خواهد کرد.
این کشور بدان سبب میزبان این کنفرانس بین المللی شد که رئیس جمهوری آن پیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد داده بود این دهه یعنی از سال 2018 تا 2028 میلادی به عنوان دهه بین‌المللی آب و توسعه پایدار نامگذاری شود که این پیشنهاد در پایان دسامبر سال گذشته (اواسط دی ماه 1396) از سوی آن نهاد بین المللی پذیرفته شده بود و دوشنبه را به عنوان میزبان نخستین کنفرانس در این دهه اعلام کرد.
به همین دلیل 'سراج الدین مهم الدین' وزیر امور خارجه این کشور دیروز در دوشنبه با 'لیو جین مین' معاون دبیر کل سازمان ملل در امور مسائل اقتصادی و اجتماعی، 'پیتر بوریان' نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی و 'ناتالیا گرمان' رئیس مرکز منطقه‌ای سازمان ملل به طور جداگانه دیدار و گفت ‌و گو کرد تا آخرین هماهنگی ها در خصوص برگزاری مطلوب این کنفرانس در راستای برنامه های سازمان ملل را با آنها نهایی کند.
در این ملاقات ها همچنین مسائل مربوط به همکاری‌های فعلی تاجیکستان با ساختارهای مختلف سازمان ملل، چشم انداز تعاملات بیشتر و همچنین مسائل مربوط به همکاری در چارچوب کنفرانس بین المللی «آب برای توسعه پایدار برای سال های 2018-2028»، وضعیت و دورنمای روابط دوجانبه و جامع تاجیکستان و اتحادیه اروپا، تأمین صلح و ثبات در جهان، مبارزه با تهدیدات و چالش‌های زمان، حفاظت زیست محیطی، تضمین توسعه پایدار اجتماعی و حفظ منابع آبی مورد بررسی قرار گرفت.
متولی و مبتکر اصلی این کنفرانس بین المللی مرکز تحقیقات راهبردی و مرکز اسلام‌شناسی وابسته رئیس جمهوری تاجیکستان است که مدت ها است که تلاش کرد مسائل مربوط به آب و جایگاه آن در قرآن کریم را بررسی و در این کنفرانس این موضوع را با کارشناسان بین المللی نیز در میان بگذارد.
شرکت کنندگان در این کنفرانس که با ریاست 'قاهر رسول زاده' نخست وزیر تاجیکستان برگزار می شود می کوشند تا نقش مستقیم آب در رفاه اجتماعی و نجات بشریت از خطر بی‌آبی را مورد مداقه قرار داده و این مایه حیات را در راستای اهداف و برنامه های توسعه پایدار مربوط به ذخایر آب برای یک دهه آینده و تطبیق این اهداف با وضعیت موجود و آینده آب و هوایی جهان مورد بررسی قرار دهند.
در واقع این کنفرانس می کوشد تا در ماموریت بین المللی خود برای افزایش آگاهی ها در سطح بین المللی برای مصرف بهینه آب و اجرای به موقع طرح ها و برنامه های توسعه پایدار و اقدامات اجرایی آینده هم در سطح ملی و هم بین المللی برای رفع بحران آب را مورد بحث و بررسی کارشناسانه و علمی قرار دهد.
تاجیکستان کوهستانی و سرسبز با بارندگی فراوان دارای رودخانه های فراوانی است . شمار رودهایی که طول آنها از 10 کیلومتر تجاوز می کند به 947 میرسد. در مجموع طول رودخانه های تاجیکستان بیش از 28 هزار کیلومتر است.
همچنین در این کشور بیش از یکهزار و 300 دریاچه و مرداب وجود دارد.
تاجیکستان یکی از کشورهای صاحب مقام در منابع و ذخایر آب در منطقه و جهان است و به گفته مسوولان تاجیکی این کشور 9 میلیون نفری با 143 هزار کیلومتر مربع مساحت، 64 درصد منابع آبی آسیای مرکزی را در اختیار دارد و در جهان نیز در جایگاه ششم قرار دارد.
بزرگترین دریاچه آب شیرین عمیق جهان موسوم به ˈآب بند سریزˈ در تاجیکستان واقع شده که با 56 کیلومتر مربع مساحت و با ژرفای حدود 500 متر خود به تنهایی قادر به تامین آب شرب و انرژی برق آسیای میانه و خاورمیانه است.
این دریاچه که حدود 100 سال پیش به خاطر وقوع یک زلزله در ارتفاعات شکل گرفت و اکنون نیز این نگرانی وجود دارد که ممکن است باز در اثر زلزله ای دیگر فرو ریزد و جان میلیون ها نفر از چند کشور مجاور را به خطر اندازد، پیشنهاد شده است که نیروگاههای آبی در این مکان احداث شود و همچنین آب آن از طریق لوله کشی به کشورهای کم آب انتقال یابد.
این منابع و ظرفیت های عظیم ˈطلای روانˈ در تاجیکستان در حالی است که به گفته یک مقام دیپلماتیک این کشور ، میزان استفاده کلی از این منابع آبی به خاطر نبود سرمایه لازم فقط پنج درصد است.
به عقیده کارشناسان چنانچه فقط از 50 درصد این ظرفیت منابع آبی تاجیکستان بهره برداری شود ضمن اینکه مشکل آب شرب و انرژی برق کشورهای منطقه و خاورمیانه رفع خواهد شد ، اقتصاد تاجیکستان شکوفا و به کشوری ثروتمند با درآمد سرانه بالاتغییر جایگاه خواهد داد.
از همین لحاظ است که مسوولان این کشور در تکاپوی حمایت بین المللی برای سرمایه گذاری در این منابع عظیم آب های زلال و شیرین هستند.
امام علی رحمان رییس جمهوری این کشور بارها به اهمیت سرمایه گذاری در منابع آبی این کشور تاکید کرده است و سرانجام هم اهمیت موضوع آب در تاجیکستان مورد پذیرش جامعه جهانی قرار گرفت.

 

منبع:ایرنا

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر