/
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

نقشه آمریکا برای زدن ریشه اوپک

سیاستمداران آمریکایی دوباره دست به کار شده و مجددا اوپک را هدف گرفته‌اند.
کد خبر : ۸۲۳۰

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، این گروه از زمانی که نخستین بحران نفتی در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت، مغضوب سیاستمداران آمریکایی بوده است. اکنون اوپک با هجوم سیاسی دوباره‌ای در واشنگتن روبه‌رو شده که مستقیما از سوی حساب توییتری دونالد ترامپ  رییس جمهور این کشور و همچنین به شکل بسیار خطرناک‌تری از سوی کنگره آمریکا هدایت می‌شود.

در کتاب‌ها و مطالب شبکه اجتماعی که تاریخ آنها به ۳۰ سال قبل برمی‌گردد ترامپ مکررا اوپک را هدف حمله قرار داده و اعلام کرده که قیمت‌های نفت باید حدود ۳۰ دلار در هر بشکه باشد و به اوپک گفته است چاپیدن شهروندان آمریکایی را متوقف کند.

بررسی سابقه رییس جمهور آمریکا در حال حاضر حائز اهمیت است، زیرا قانون‌گذاران آمریکایی به سراغ طرح قانون "هیچ کارتل تولیدکننده و صادرکننده نفت" یا "نوپک" رفته‌اند که پیشنهاد می‌کند این گروه هدف قانون ضد انحصارطلبی شرمن قرار بگیرد که پیش از یک قرن قبل برای شکستن امپراطوری نفت جان راکفلر مورد استفاده قرار گرفت.

این طرح در اواخر مه مجددا معرفی شد و هفته گذشته که کمیته قضایی کنگره آن را به جلسه بحث ارسال کرد، نخستین مانع قانون‌گذاری را پشت سر گذاشت. این قانون به دولت آمریکا اجازه خواهد داد از اوپک برای دستکاری بازار انرژی شکایت کند و احتمالا خواهان میلیاردها دلار غرامت خواهد شد.

برای اوپک که اواخر هفته جاری در وین برای بحث درباره تولید نفت دیدار می‌کند این لایحه پرخطر است. اگرچه احتمال این‌که تصویب شود اندک است، اما اگر چنین اتفاقی روی دهد تبعات آن بسیار عظیم خواهد بود. برای برخی لایحه نوپک مانند قانون "عدالت در برابر حامیان تروریسم" یا "جاستا" است که برای نخستین‌بار اجازه داد شکایت‌هایی علیه عربستان سعودی در خصوص حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر مطرح شود.

سیاستمداران آمریکایی از سال ۲۰۰۰ چندین بار تلاش کردند لایحه نوپک را به تصویب برسانند اما کاخ سفید با آن مخالفت کرد و جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، روسای جمهور اسبق تهدید کردند از حق وتوی خود استفاده خواهند کرد، اما این ریسک برای اوپک وجود دارد که ترامپ برخلاف روسای جمهور قبلی عمل کند.

مقامات اوپک هم درباره لایحه و هم درباره احتمال این‌که در جلسه کنگره این گروه هدف حمله قرار بگیرد نگران هستند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، اوایل هفته جاری اظهار کرد: لایحه آمریکا اقدام برای اخاذی از این گروه است و استفاده از قانون ضد انحصارطلبی از نظر حقوقی منطقی نیست و ما در اوپک با آن مبارزه خواهیم کرد.

با این حال در واشنگتن قانون‌گذاران آمریکایی با افزایش قیمت بنزین در ماه‌های اخیر پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای که مشخص می‌کند کدام حزب کنترل کنگره را در دست خواهد داشت، روبه‌رو هستند.

مسیر دشوار

این لایحه بیش از این‌که بتواند به قانون تبدیل شود، مسیر دشوار و طولانی را باید طی کند. تلاش‌های قبلی چهار بار از کمیته قضایی عبور کردند و با وجود تهدید وتو از سوی جورج دبلیو بوش، رییس جمهور وقت آمریکا، این لایحه در سال ۲۰۰۷ با ۳۴۵ رای موافق در برابر ۷۲ رای مخالف از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد و در سنا نیز با ۷۰ رای موافق در برابر ۲۳ رای مخالف رای آورد تا در نهایت با وتو ملغی شود.

برایان گریفیث، سخنگوی استیو چابت، نماینده جمهوری‌خواه اوهایو و حامی این لایحه در این باره گفت: باید دید آیا رهبری مجلس نمایندگان این لایحه را در صحن علنی به رای خواهد گذاشت. کاخ سفید هنوز موضع خود را اعلام نکرده است. اگر ترامپ پاپس بکشد نخستین رییس جمهوری نخواهد بود که چنین اقدامی کرده است. اوباما در سال ۲۰۰۷ به عنوان سناتور به این لایحه رای داد اما به عنوان رییس جمهور با آن مخالفت کرد.

با این حال اوباما سابقه طولانی ترامپ در عنادورزی با اوپک را نداشته است. حملات رییس جمهور آمریکا اخیرا که قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد، افزایش یافته است.

ترامپ در توییتی به تاریخ ۲۰ آوریل در نخستین اظهارنظر خود در توییتر درباره اوپک نوشت: به نظر می‌رسد اوپک دوباره دست به کار شده و قیمت‌های نفت به شکل مصنوعی بالا رفته است. وی ماه جاری این حمله را تکرار کرد و مجددا در توییتی نوشت: قیمت‌های نفت بسیار بالاست. اوپک عامل آن است و این خوب نیست.

 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر