/
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵

شاخص بورس در سایه معاملات پالایشگاه ها 106 واحد بالا رفت

شاخص بورس امروز (دوشنبه) در سایه معاملات مثبت نمادهای پالایشگاهی با رشد 106 پله ای به رقم 83 هزار و 452 رسید.
کد خبر : ۸۳۶

نبض نفت- امروز، روز خوش پالایشگاه ها بود؛ به طوری که علاوه بر اختصاص بیشترین حجم و ارزش مبادلات بازار، بیشترین تاثیر مثبت را نیز بر شاخص داشته و آن را بالا بردند.

بر این اساس، نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر (پالایش نفت تبریز) و شبریز (پالایش نفت تبریز) به همراه فولاد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل خساپا (سایپا) و حکشتی (کشتیرانی)، بیشترین تاثیر مثبت را بر جای گذاشتند.
در معاملات امروز 710 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 221 میلیارد ریال در 47 هزار و 822 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 34 واحد رشد کرد اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 68 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 51 واحد افت کرد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 79 واحد افزایش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 88 واحد و شاخص بازار دوم بورس 158 واحد بالا رفت.
گروه فراورده های نفتی امروز، صدر نشین گروه های مختلف بورس شد، در این گروه 75 میلیون سهم به ارزش 264 میلیارد ریال داد وستد شد.
گروه خودرو به ارزش 201 میلیارد ریال و گروه فلزات اساسی به ارزش 170 میلیارد ریال نیز جایگاه های دیگر را به خود اختصاص دادند.

**روز آرام فرابورس
دادوستد بیش از 264 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 762 میلیارد ریال نتیجه مبادلات روز دوشنبه در فرابورس ایران بود.
امروز شاخص فرابورس کمتر از یک واحد نوسان داشت و در نهایت در جایگاه 953 واحدی آرام گرفت.
نماد «گکوثر» متعلق به شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر که دیروز با عرضه اولیه 15 درصد از سهام کل، شاهد آغاز معاملات آن بودیم، با مبادله بیش از 10 میلیون سهم به ارزش 132 میلیارد ریال، بیشترین ارزش را به خود اختصاص داد.
این حجم معاملات گکوثر نشان می دهد بیش از نیمی از خریداران عرضه اولیه این نماد، فقط یک روز پس از خرید، سهام خود را به فروش رسانده اند. گرانفروشی این سهم در عرضه اولیه و نگرانی از کاهش قیمت این سهم باعث شد بسیاری از سهامداران این شرکت، سهام خود را واگذار کنند.
معامله‌گران در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز با نقل‌وانتقال بیش از 40 هزار ورقه به ارزش 39 میلیارد ریال در نماد «اخزا11» به صدرنشینی اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم در این بازار به لحاظ بیشترین میزان حجم و ارزش مبادلاتی منجر شد.
در مجموع در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از یک میلیون ورقه دست به دست شد. این میزان معامله در 430 نوبت معاملاتی به ارزش حدود یک هزار و 53 میلیارد ریال انجام شد.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنیدt.me/nabzenaftnew

منبع:خبرگزاری ایرنا

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر