/
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

پروژه جدید پالایشگاه کرمانشاه ایران را از واردات یک فرآورده بی نیاز می‌کند

رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت کرمانشاه با اشاره به مراحل پایانی اجرای طرح تولید هگزان پلیمری گفت: با اجرای این طرح که در واقع بنزن زدایی از هگزان است، ارزش افزوده محصولات تولیدی این پالایشگاه افزایش می‌یابد.
کد خبر : ۸۴۰

نبض نفت- سهراب براندیشه گفت: شرکت پالایش نفت کرمانشاه از همان روزهای نخستین واگذاری به بخش خصوصی تاکنون، همواره درصدد این بوده است که شرایط را برای سرمایه گذاری و توسعه شرکت فراهم کند.

وی افزود: نگاهی که بخش خصوصی به مجموعه پالایشگاه نفت کرمانشاه دارد، با رویکرد توسعه‌ای، همراه با کیفی سازی محصولات تولیدی است که در این راه از هرگونه سرمایه گذاری دریغ نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، سعید مقصودی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان نام آوران پژوهش و توسعه نیز از اجرای طرح هگزان پلیمری در پالایشگاه کرمانشاه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: شرکت دانش بنیان پژوهش و توسعه بیش از سه سال است که روی طرح تولید هگزان با گرید پلیمری و برش هگزان عاری از بنزن کار می‌کند.

مقصودی با بیان اینکه شرکت این فرآیند را به صورت پایلوت انجام می دهد، افزود: این فرآیند به عنوان اختراع شرکت دانش بنیان نام آوران پژوهش ثبت شده است.

به گفته وی، هگزان با گرید پلیمری (هگزان عاری از بنزن) در صنایع پتروشیمی و روغن کشی کشور کاربرد بسیاری دارد.

مقصودی تصریح کرد: هم اکنون حجم مورد نیاز کشور ۳۰ هزار تن در سال است که همه آن از خارج از کشور تامین می‌شود، اما با اجرای این طرح در پالایشگاه کرمانشاه می توانیم سالانه حدود ۱۰ هزار تن آن را در داخل کشور تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نام آوران پژوهش و توسعه گفت: پالایشگاه کرمانشاه به دلیل داشتن واحد پنتان این قابلیت را دارد که واحد جدید به نام هگزان پلیمری نیز در داخل همان واحد راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه از ما‌ه‌ها پیش نمونه هایی از هگزان پالایشگاه کرمانشاه را دریافت و در موسسه تحقیقاتی شرکت به صورت پایلوت روی آن آزمایش شده است، تاکید کرد: خوشبختانه نتایج مثبت آن را نیز دریافت کرده ایم.

به گفته مقصودی، همه تلاش ما این است که این طرح را با بالاترین ظرفیت ممکن در پالایشگاه کرمانشاه اجرا کنیم و هم اکنون در مرحله طراحی مفهومی اجرای پروژه در پالایشگاه هستیم که پس از این مرحله وارد مراحل اجرایی کار خواهیم شد.

وی با اشاره به بازه زمانی سه ساله در اجرای پروژه‌هایی از این دست، افزود: اگر منابع مالی طرح تامین شود سعی خواهیم کرد در یک بازه زمانی دو ساله این پروژه را راه‌اندازی کنیم.

مقصودی درباره ارزش افزوده اجرای این طرح اظهار کرد: هگزان از مشتقات بنزین است و اگر هر لیتر بنزین بر مبنای قیمت فوب خلیج فارس حدود ۱۴۰۰ تومان است، هرکیلو هگزان پلیمری با هزینه‌ای معادل بیش از ۳۲۰۰ تومان وارد کشور می شود؛ بنابراین ارزش افزوده آن بیش از دو برابر بنزین خواهد بود.

وی تاکید کرد: صفر تا صد اجرای این پروژه بومی و تولید داخل کشور خواهد بود.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنیدt.me/nabzenaftnew

منبع: خبرگزاری شانا

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر