/
۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
سرپرست مدیریت بازرگانی شرکت ملی نفت کش در گفت و گو با نبض نفت خبرداد:

پی گیری حقوقی دریافت غرامت سانچی در یک دادگاه هنگ کنگی انجام می شود

سرپرست مدیریت بازرگانی شرکت ملی نفت کش از پی گیری حقوقی دریافت غرامت نفت کش سانچی که در تصادف با کشتی فله بر کریستال چین در 16 دی ماه سال گذشته دچار سانحه شد، در یک دادگاه هنگ کنگی خبرداد.
کد خبر : ۸۵۰۵

شهرام فرحبد در گفت و گو با نبض نفت در مورد میزان غرامت ایران از بابت کشتی سانچی گفت:در این مورد برآورد نهایی نشده است. همه هزینه های مربوط به این موارد را درحال برآورد و ارایه به دادگاه هستیم ولی همه خسارتهای ممکن و متحمله را ادعا کرده ایم.

وی در پاسخ به این که مطرح شده حدود 32 میلیون دلار خسارت فقط مربوط به کشتی می باشد که گرفته اید؛ افزود:بله، منتها همه این ها بستگی دارد، چون وقتی که از نفر مقابل ادعای خسارت می کنید باید اول میزان تقصیر هرکدام از طرفین مشخص شود و تا میزان تقصیر مشخص نباشد طبیعتا هرکسی درچنین حادثه ای نفر مقابل را صد در صد مقصر می داند، ما هم وظیفه مان این است که چنین کاری را بکنیم، ما لوایحی را به دادگاه ارایه داده ایم و پروسه حقوقی شروع شده است ولی شاید نهایتا حتی دو یا سه سال طول بکشد تا نهایی شود.

به گفته وی ما در دادگاه هنگ کنگی لایحه ای را ارایه کرده ایم که تعیین دادگاه بر اساس پیشنهاد کلوپ پی اند آی P&I: Protection and Indemnity) یعنی محافظت و جبران خسارت ( بوده است که مسئول جبران چنین خسارتهایی هستند..

وی افزود:این دادگاه بین المللی نیست، حسب این که تصادف کجا اتفاق افتاده است، پرچم کشتی ها مال کجاست، مالکین چه کسانی هستند،یک جاهایی امکان طرح دعوا وجود دارد، آن وقت کلوپ پی اند آی که مهمترین بیمه گر ما هست که تمام این گونه مسایل را تحت پوشش خودش قرار داده است، چنین جایگاهی را تعیین کرده است.هزینه های حقوقی آن هم شاید چند میلیون دلار بشود که تحت پوشش همان کلوپ قرار دارد،آنها می گردند و جستجو می کنند تا ببینند بهترین جایی که می توانید طرح شکایت یا دعوی کنید، کجاست که براساس نظر آنها طرح دعوی در هنگ کنگ انجام شده است.

وی درپاسخ به این که کدام شرکت کار بیمه را انجام می دهد نیز گفت:ما دو بیمه داریم، یکی بیمه اموال است که همه جا دارند، شما اموال شرکت را از این طریق بیمه می کنید، کشتی های ما بیمه گرشان بیمه گرهای بین المللی و تراز اول دنیا هستند و مجموعه ای از بیمه گرها هستند که توسط یک بیمه گر به عنوان رهبر هدایت می شوند که بیمه گر رهبر ما نروژی است، بیمه پی اند آی ما هم انگلیسی است.بر این اساس بخش اعظم خسارت بدنه کشتی مان را گرفتیم.

وی درمورد پرداخت خسارت به بازماندگان حادثه نیز گفت:بازماندگان حادثه طبق قرارداد استخدامی شان مشمول غرامت فوت می شوند که بر مبنای استاندارد آی تی اف می باشد (فدراسیون جهانی کارگران )پس از طی مراحل قانونی و ارایه مدارک حصر وراثت قابل پرداخت است که برای دو تبعه بنگلادشی هم همین طور است.

فرحبد درپاسخ به این که شرکت ملی نفت کش اقدامی هم برای این که این اتفاق درآینده نیفتد و از حوادث مشابه درآینده جلوگیری کند، انجام داده است؟گفت:کلا حادثه چیز تازه ای در دریا نیست، شما ببینید که حوادث هوایی و جاده ای اتفاق می افتد ، ما در روز درکشور خودمان 44نفر در حوادث جاده ای طبق آمار رسمی کشته می شوند ،یعنی درهفته به اندازه یک هواپیمای ایرباس تلفات داریم..

به گفته وی حادثه همیشه در پی زنجیره ای از اشتباهات است که آن زنجیره نهایتا منجر به یک حادثه می شود و در حوادث دریایی وقتی که برخورد بین دو کشتی پیش می آید هیچ وقت نمی بینید که بگویند یک کشتی صد در صد مقصر است مگر این که کشتی دیگر به صورت ثابت لنگر انداخته یا در اسکله بوده است و یکی با آن برخورد کرده است وگرنه همیشه تقصیر از دوطرف وجود دارد ودرهر حال در هر حادثه ای که اتفاق می افتد ما یک سیستم کیفی داریم که بررسی حادثه درآن صورت می گیرد و عوامل ایجاد کننده آن شناسایی می شود و سعی می کنیم که درمقابل آن دستورالعملهای پیشگیرانه(preventive action) برای کشتی ها بر اساس یافته هایمان بفرستیم که این حوادث تکرار نشود، حوادث همیشه خودشان منشایی برای تغییر قوانین بوده اند.

وی با بیان این که اگر کنوانسیونهای دریایی را مرور کنید،می بینید که برای مثال حادثه اکسون وال دیز ، حادثه پرستیج یا حادثه اریکا یا سایر حوادث بزرگ که البته درهیچ کدام این حوادث تعداد تلفات به این مقدار(حادثه سانچی) نبوده است،گفت: همه این ها موجب ایجاد اصلاحیه در یک کنوانسیون شده اند؛ این حالت تداوم دارد، این دستورالعمل ها به یک جا ختم نمی شود، اصطلاحا بهبود مستمر اتفاق می افتد و در سیستم هست و شرکت ملی نفت کش یکی از شرکتهایی هست که نه تنها قوانین و مقررات سازمان جهانی دریانوردی را دنبال می کند بلکه به مراتب استانداردهای بالاتری را نگه می دارد که این به خاطر اجاره کننده هایی است که در سطح بین المللی دارد و همیشه سعی کرده است استانداردهایش بالاتر از حد اعلایی باشد که در قوانین و کنوانسیونهای جهانی دریانوردی وضع کرده اند و اجرا می شود. وی در پایان تاکید کرد:قطعا در سیستم خودمان نیز آن بخشنامه های پیشگیرانه و اقدامات پیشگیرانه هم انجام شده و هم ادامه خواهد یافت.

تهیه و تنظیم: حسین بردبار

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر