/
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

ایران و فرانسه قرارداد بازیافت گاز مشعل در پارس جنوبی امضا کردند

شرکت ملی نفت ایران، شرکت سفره گس فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین ایران قرارداد بازیافت و مصرف گاز فلر(مشعل) را در یک پالایشگاه پارس جنوبی امضا کردند.
کد خبر : ۸۷۹
نبض نفت- این قرارداد را امروز(چهارشنبه) «علی محمد احمدی» مجری طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی و «یان آبریس لکومت» مدیرعامل سفره گس فرانسه و «کوروش آهنج» مدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین ایران در حضور «غلامرضا منوچهری» معاون شرکت ملی نفت و «محمد مشکین فام» مدیرعامل نفت و گاز پارس امضا کردند.
مدت اجرای این قرارداد 30 ماه در نظر گرفته شده که 24 ماه مربوط به اجرای پروژه و 6 ماه نیزمرحله تحویل به کارفرماست.
هزینه اجرای این پروژه 42 میلیون یورو است.
مطالعات پروژه را تیم مهندسی و برنامه ریزی طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی و با استفاده از اطلاعات میدانی از منطقه و پالایشگاه فازهای 2 و 3 انجام داده است.
قرار است در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح از تجربه به دست آمده برای جمع آوری گازهای مشعل ها (فلر) در اهواز و همچنین مجهز کردن سایر پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی به این فناوری استفاده شود .
شرکت سفره گس فرانسه در زمینه طراحی ساخت و انتقال فناوری مشارکت می‌کند و یک شرکت ایرانی نیز به عنوان شریک در این پروژه انتخاب شده است.
بر این اساس شرکت صنعت سازه ثمین وظیفه تامین و ساخت تجهیزات را عهده دار خواهد بود
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم در صحن علنی مجلس درباره افزایش سوزاندن گازهای مشعل و این که آیا این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: بله؛ وقتی روزانه یک میلیون بشکه نفت به تولید اضافه شود طبیعی است سوزاندن گازهایی که با نفت همراه است، افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: کارهایی که باید برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت انجام شود این است که این گازها باید جمع آوری شود و در کارخانه های ان جی ال، شیرین‌سازی و تفکیک شوند. بخشی از آن که گاز طبیعی است به شبکه سراسری ارسال شود و برخی دیگر که مایعات است خوراک پتروشیمی شود.
زنگنه با اشاره به اجرای طرح‌های ان جی ال به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار برای کاهش سوزاندن گازهای همراه، گفت: ان جی ال 3100 و 3200، بیدبلند 2، خارک، طرح پالایشگاه قشم برای گاز همراه میدان هنگام، طرح‌هایی هستند که باید تکمیل شوند.
وی ادامه داد: در دولت متعهد شدم تا پایان برنامه ششم جلو سوزاندن بیش از 95 درصد گازهای همراه نفت گرفته شود و به خوراک با ارزش برای پتروشیمی‌ها تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر