/
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

صادرات نفت ایران تغییر عمده‌ای نداشته است / اتحادیه اروپا مسئولیتش را در قبال حفاظت از برجام انجام دهد

وزیر نفت گفت: تاکنون تغییر عمده‌ای در مقدار تولید و صادرات نفت ایران حاصل نشده است و در قبال اقدام‌های آمریکا، برنامه‌های خود را پیش خواهیم برد.
کد خبر : ۸۹۶۲

نبض نفت - بیژن زنگنه درباره مقابله ایران با سیاست‌های نفتی آمریکا اظهار کرد: به هرحال یک جنگ تجاری جریان دارد و در این میان، ما هم کارهای خود را به پیش می‌بریم و تاکنون تغییر عمده‌ای در مقدار تولید و فروش نفت خام ایران حاصل نشده است.

وی همچنین درباره سیاست‌های آمریکا و توئیت‌های رئیس جمهوری این کشور در مورد اعمال فشار به برخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید اظهار کرد: اصل و اساس اوپک بر این است که بازار نفت، سیاسی نباشد و عوامل سیاسی در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا، قیمت نهایی نفت را تعیین کند.

وزیر نفت ادامه داد: برخی اقدام‌های سیاسی و بی‌ثباتی‌ها، سبب ایجاد نگرانی در بازار نفت و افزایش قیمت می‌شود و از جمله دستور توهین‌آمیز ترامپ به برخی اعضای اوپک که توهین به حاکمیت ملی کشورهای مستقل عضو این سازمان است، سبب افزایش نگرانی‌ها در این بازار شده است.

برخورد ترامپ با برخی کشورهای عضو اوپک توهین‌آمیز است

زنگنه، اقدام‌های ترامپ را  سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی عنوان کرد و افزود: این که وی به کشوری مستقل دستور می‌دهد تولید را بالا ببرید، زیرا من با پول اندکی که از شما می‌گیرم از شما محافظت کرده و امنیت شما را تامین می‌کنم، درست نیست. این افزون بر این‌که برای مردم این کشورها و حاکمیت ملی‌شان بسیار توهین‌آمیز است، سبب بی ثباتی در بازار نفت هم می‌شود.

وی در خصوص افق پیش روی بازار جهانی نفت و صادرات ایران هم گفت: باید ببینیم در ماه‌های آتی، چه تغییری حاصل می‌شود و بازار به کدام سو می‌رود، اما تاکید می‌کنم که وزارت نفت و دولت در قبال اقدام‌های آمریکا، مقابله کرده و تمام تلاش خود را مصروف داشته و دارد تا بازار خود را حفظ کند.

وزیر نفت همچنین درخصوص پیشنهاد نفتی ارائه شده در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به کشورمان در مذاکرات اخیر گفت: البته من هنوز این پیشنهاد را ندیده‌ام، اما همکاران وزارت امور خارجه آن را دیده و در ظاهر از جزئیات آن هم خیلی راضی نبوده‌اند، زیرا ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم مسئولیتش را در حفاظت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام دهد.

زنگنه همچنین درباره موضع رئیس جمهوری در قبال صادرات نفت ایران نیز گفت: بیانات و نظر رئیس جمهوری کاملا روشن و شفاف بود.

منبع: ایلنا

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر