/
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

توتال قراردادی هوشمند در مواجهه با تحریم جدید است

کارشناس حوزه نفتی با اشاره به سیاستگذاری و تمهیدات در نظر گرفته شده در قرارداد توتال برای شرایط تحریمی خاص گفت: تجربه ای که در قراردادهای گذشته داشته ایم در این قرارداد با هوشیاری لازم بکار برده شده است.
کد خبر : ۹۰
علی عباسی لرکی در گفتگو با نبض نفت اظهارداشت: حضور سرمایه گذار بزرگ خارجی در کشور و آوردن طرف خارجی پای قرارداد نفتی خود تضمین امنیت می کند چرا که حامل این پیام است که در ایران امنیت برقرار و بستر خوب سرمایه گذاری مهیا است.
وی با اشاره به سیاستگذاری و تمهیدات در نظر گرفته شده در قرارداد توتال برای  شرایط تحریمی خاص گفت: تجربه ای که در قراردادهای گذشته داشته ایم در این قرارداد با هوشیاری لازم بکار برده شده است.
عباسی لرکی گفت: براساس قراداد تا زمانی که از محل تولید صورت می گیرد "ایران برآن نظارت وشراکت دارد" و این سهم بهره برداری نکته ایست که در این قرارداد دیده شده و درعین حال با توجه به اینکه این شرکت خارجی است که سرمایه خود را آورده و شرکتهای رتبه یک در بهره برداری این سرمایه گذاری حضوردارند تضمین بالایی را در اختیارداریم که در تغییر وضعیت بدلیل تحریم ها کار را خود بدست بگیریم.
وی با بیان اینکه قرارداد توتال در جهت صرفه و صلاح کشور منعقد شده است گفت: اینکه در شرایط تحریم سرمایه گذار خارجی وسط آید وبه این شکل پا پیش گذارد قابل استقبال است.
عباسی لرکی تصریح کرد: با ورود توتال شرکتهای کوچکتر هم ترغیب خواهند شد در ایران سرمایه گذاری کنند و این سرمایه گذاری نه صرفا در حوزه نفت بلکه می تواند در حوزه های دیگر از جمله صنعتهای ریلی، جاده ای، کشاورزی تجارت و غیره باشد.
عباسی لرکی رونق بازار کار و اشتغال را از دیگر مزایای قراردادی چون توتال دانست و خاطرنشان کرد: پیوند صنعت با علم در جهت انتقال تکنولوژی از دیگر امتیازات توتال است به گونه ای که پیوند دانشگاه با صنعت در این قرار داد برای انتقال دانش دیده شده است و بالا ترین سطح علمی ما که دانشگاه است می آید و در موضوع دخیل می شود.
وی حضور شرکتهای رتبه یک داخلی در قراداد توتال را از مزایای ویِژه این قرارداد نفتی دانست و تصریح کرد: بدلیل اینکه سهم طرف ایرانی در این قراردادکاملا رعایت شده است و این سود عمده ای است که در کار برای طرف ایرانی دیده شده است در عین حال حوزه ساخت و نصب نیز فعال و احیا می شوند و کار و صنعت داخلی در این زمینه نیز  رونق می گیرد.
وی با اشاره به برخی انتقادات غیر کارشناسانه به قراداد نفتی گفت: در این زمینه نیازمند فرنگ سازی وآگاهی بخشی هستیم  باید گفتمان سازی کنیم و مسایل سیاسی را کنار بگذاریم.
وی با تاکید براینکه صرفه و صلاح کشور را باید مد نظر قرار دهیم اشاره داشت: رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید کرد که پتانسیل های بسیار مهمی در کشور و در این راستا داریم و باید صرفه کلا کشور را نگاه کنیم اگر ما آگاهی را بالا ببریم 
عباسی لرکی با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت نفت به عنوان صنعت مادر افق روشن دارد گفت: درحال حاضر در حوزه بالا دستی نفت بجز یکی دوقلم  کالا تماما تولید ملی داریم بدست متخصصین ایرانی کار جلو می رود.
وی افزود: با این حال باید بحث روزآمدی علمی در صنعت نفت  را برای روش سازی افق آینده نفت جدی بگیریم .
تولد نبض نفت خبر مبارکی است
عباسی لرکی در خصوص اهمیت ایجاد پایگاه مستقل خبری تحلیلی درحوزه نفت نیز گفت: صنعت نفت یک صنعت مادر است و زیر مجموعه شبکه اقتصاد ما وابسته به شبکه نفت است بنابراین خبر تولد نبض نفت خبری مبارک است و حضور آن را می توان حرکت بسیار خوبی در زمینه گفتمان سازی دانست که  به طور قطع  باعث تحول مثبت خواهد شد.

توتال قراردادی هوشمند در مواجهه با  تحریم جدید است

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت بحث نفت در کشور خلا یک پایگاه نفتی دیده می شد خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در یک ظرفیت رسانه ای موثر و فراگیر به صورت تخصصی خارج از موضوعات سیاسی به نفت بپردازیم می تواند بسیار مفید باشد.
عباسی لرکی با تاکید براینکه در بحث اقتصاد نفتی این هنر نیست که نفت را در بیاوریم و خام فروشی بکنیم تصریح کرد: به نظر من نبض نفت می تواند در این نقطه آگاهی بخش و رشد قرار بگیرد.
وی افزود: اینکه می بینیم از دورترین نقاط جهان می آیند و نفت ما را خریداری می کنند  دلیل برآن است که برایشان به صرفه است که می آیند و نفتمان را می برند و تبدیلش می کنند حالا ما چرا خود این کار را نکنیم.
مدیر مسئول نشریه اقتصاد مقاومتی با تاکید براینکه خواستن توانستن است یادآورشد: ما می توانیم شبکه زنجیره ای اقتصاد کشور را پویا کنیم و این مهم در وهله نخست درگرو آزاد سازی سرمایه تخصصی و  مردمی است که پس نبض نفت می تواند کمک بزرگی به این اهداف باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر