/
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

تقویت حضور کالای ایرانی در بازارهای جهانی با توسعه بازاریابی

کارشناس مسائل اقتصادی دلیل عدم حضور محصولات ایرانی در بازار های جهانی را ضعف ارائه آنها در بازار های جهانی دانست و بر تشکیل سازمان تخصصی بازاریابی تاکید کرد.
کد خبر : ۹۰۱۶

نبض نفت - سازمان تخصصی بازاریابی بین المللی تشکیل شودحسین خطیبی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره بازاریابی کلان اظهار کرد: بازار یابی کلان به دو دسته داخلی و بین المللی تقسیم می شود که هرکدام ارتباطات و راهکار های مشخصی دارد. امروزه بازاریابی بین المللی در کشور ما اهمیت ویژه ای دارد و می تواند زمینه ارائه محصولات تولید شده مطلوب را فراهم کند.

وی ادامه داد: نحوه ارائه محصولات کشور ما در بازار های جهانی ضعیف است. صادرکنندگان یا تولیدکنندگان محصولات با کیفیت مثل نرم افزار و گیاهان دارویی با اینکه  از مزیت رقابت پذیری برخوردارند اما نتوانسته اند در بازار های جهانی جایگاه مناسبی پیدا کنند.

خطیبی درباره افرادی که تحت عنوان ویزیتور در فروشگاه ها به ارائه کالا می پردازند، گفت: این افراد بخشی از کار بازاریابی را انجام می دهند، اما بازاریاب محسوب نمی شوند.

وی افزود: بازاریابی بین المللی کار شخصی نیست و به سازمان های تخصصی نیازمند است تا امکان ارائه محصولات در بازار های جهانی از جمله نمایشگاه ها ،نمایندگی ها و شبکه های مجازی فراهم شود.البته دایره فعالیت این سازمان باید حوزه های متفاوتی همانند  نفت، گاز،پتروشیمی،گیاهان دارویی و...را دربربگیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی، دلیل عدم حضور صادر کنندگان و تولید کنندگان در بازار های جهانی را ضعف ارائه در بازار های جهانی دانست و تشریح کرد: محصولات قابل رقابت کم نیستند اما تفاوت ارزش پول ایران با دلار موجب شده  است تا کالاهای کشورمان ارزان تر ارائه شود .

خطیبی گردشگری را از شاخه های بازار یابی برشمرد و افزود: کشور ما اماکن مناسبی برای گردشگری دارد اما در این  زمینه هم  نتوانستیم موفق عمل کنیم .

وی تاثیرات بازاریابی بر تقویت تولید ملی را مطلوب دانست و اظهار کرد: این امر  موجب گردش پول در کشور می شود و زمینه توسعه تولید ملی را فراهم می کند. زمانی که تولید کننده ، بازار مناسب برای فروش محصولاتش داشته باشد مسیر توسعه برایش هموار می شود.

خطیبی وجود تحریم ها را در این زمینه تاثیرگذار ندانست و مطرح  کرد: تحریم ها بر بازاریابی اثر می گذارد اما مبانی علمی می تواند بخشی از آن را خنثی کند.

کارشناس مسائل اقتصادی حمایت دولت را در مجرای  قانون گذاری و تسهیل گری دانست و گفت: دولت باید ارتباطات را تسهیل کند تا به جریان صادرات و  گردش مالی کمک شود.

وی بازاریابی را عامل غیر مستقیم در اشتغال زایی دانست و تشریح کرد:نه تنها بازاریابی به طور مستقیم شغل محسوب می شود  بلکه می تواند به صورت غیر مستقیم باعث اشتغال زایی و افزایش تولید شود. یعنی اگر بازاریاب بتواند موجب فروش محصولات کارخانه ای شود،آن کارخانه برای تامین تولیدش، مجبور است نیروی انسانی استخدام کند.

خطیبی در پایان گفت: برخورد علمی با این امر، تشکیل سازمان های تخصصی و حذف قوانین دست و پا گیر باعث توسعه بازاریابی می شود.

منبع: باش گاه خبر نگاران جوان 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر