/
۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

معاهده پاریس هیچ نقشی در خاموشی‌های ایران نداشته است

همایون حائری گفت: طی دو هفته آینده محدودیت‌های خاموشی کاهش می‌یابد.
کد خبر : ۹۱۴۸

نبض نفت - همایون‌حائری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه خاموشی‌ها اظهار داشت: ما سعی کرده‌ایم اعمال محدودیت‌ها منظم و دقیق‌تر باشد و مردم نیز مشکلات خود را می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۳ با وزارت نیرو در میان بگذارند.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های شدید آبی ما همچنان سعی‌مان این است که برای شب‌ها خاموشی نداشته باشیم مگر اینکه حوادثی در شبکه پیش بیاید که منجر به برخی از خاموشی‌های غیر از زمان‌بندی تعیین شده رخ دهد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه کمبود آب پشت سدها باعث شد پنج هزار مگاوات از توان تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی را از دست بدهیم تصریح کرد: تغییر ساعت اداری از ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و همکاری خوبی که سازمان‌ها در تغییر ساعات اداری داشته‌اند و همچنین اعمال خاموشی‌های بخش خانگی باعث شد که دو هزار مگاوات پیک توان قابل اندازه‌گیری صرفه‌جویی شود و این میزان صرفه‌جویی به این معناست که ۱۷ واحد جدید نیروگاهی وارد مدار شود یعنی درواقع ما توانسته‌ایم پنج درصد صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در کنار سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه جدید مدیریت مصرف برق نیز ادامه خواهد داشت، یادآور شد: برنامه ما این است که بیشتر از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و تمرکز ما بر استفاده از این ظرفیت برای افزایش نیروگاه‌های نصب شده است.

حائری اعلام کرد: یک ظرفیت ۳۰۰ مگاواتی با کمک بخش خصوصی طی روزهای آینده وارد مدار خواهد شد.

وی درباره مباحث مطرح شده در زمینه معاهده پاریس و نقش آن در کاهش تولید برق که نتیجه آن خاموشی بوده توضیح داد: مسوولیت برق کشور با بنده است. قویا عرض می‌کنم هیچ‌گونه اثراتی از تفاهنامه پاریس در صنعت برق وجود ندارد نه ابلاغ، نه مصوبه و نه دستور کاری این خصوص داریم.

وی ادامه داد: ما اقداماتی در جهت افزایش راندمان و کم کردن آلایندگی محیط زیستی بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی داریم اما هیچ یک از نیروگاه‌ها از مدار خارج نشده‌اند. فقط نیروگاه‌های برق‌آبی را با توجه به کم‌شدن آب پشت سدها از مدار خارج کرده‌ایم.

حائری در پاسخ به سوال درباره میزان مصرف سوخت مایع و فسیلی نیروگاه‌ها اظهار داشت: طی یک سال گذشته ۹۱ درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز بوده که رکورد خوبی است. این در حالی است که طی چند سال گذشته میزان مصرف ۵۰ درصد بوده است اما طی یک سال گذشته ۷۶ میلیارد متر مکعب گاز و ۹ درصد باقیمانده ترکیبی از مازولت و گازوئیل بوده است و در تابستان نیز صد درصد گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود یعنی در حال حاضر روزانه حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز نیروگاهی است.

وی با بیان اینکه توازن تولید برق به ذخیره آب پشت سدها نیز وابسته است گفت: هر زمان که ما بتوانیم بیشتر از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استفاده کنیم محدودیت‌ها کمتر می‌شود. یعنی ما یک متغیر به عنوان مصرف آب و مشترکین داریم. هرقدر آب بیشتر مصرف شود و درجه حرارت بالا برود نیروگاه‌های برق‌آبی نیز کمتر تولید برق خواهند داشت.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته میزان مصرف برق شب‌ها بیش از روزها بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به استفاده بیشتر از سیستم های سرمایشی پیک مصرف به روز منتقل شده است.

وی یادآور شد: ما از زمانی که دچار محدودیت در تولید برق و بالا رفتن درجه هوا شده‌ایم صادرات برق را به صفر رسانده‌ایم.

وی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر صادرات برق به عراق باعث خاموشی‌های کشور ما شده است گفت: این موضوع صحت ندارد.

وی افزود: در حال حاضر عراق یک میلیارد دلار بابت صادرات برق به ما بدهکار است که پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستورکار وزارت نیرو این است که سالانه چهار هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود یادآور شد: این میزان نیروگاه نیاز به اعتبار دارد.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه چهار هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار می‌شود سال آینده اگر خشکسالی‌ها ادامه داشته باشد باید سعی کنیم سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: طبق ماده ۱۲ در قراردادهای متقابل مذاکراتی با وزارت نفت صورت گرفته که از محل صرفه‌جویی‌های سوخت، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی احداث شود که در این رابطه ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه در حال اخذ مجوز است که از محل صرفه‌جویی سوخت احداث خواهد شد.

وی سهم نیروگاه‌های هسته‌ای در تولید برق را هزار مگاوات عنوان کرد که از نیروگاه بوشهر تامین می‌شود.

حائری مشکل نقدینگی را مهمترین موضوع در بخش سرمایه گذاری در صنعت برق عنوان کرد و گفت: اگر نقدینگی به بورس تبدیل شود بخش خصوصی نیز مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری در صنعت برق حل خواهد شد.

وی در پاسخ سوال مبنی بر قرارداد با شرکت‌های خارجی برای ساخت نیروگاه گفت: تاکنون شرکت‌هایی از کشورهای روسیه، آلمان و چین مذاکراتی کرده‌اند و تاکنون روسیه برای احداث واحد نیروگاهی با نام سیریک در هرمزگان سرمایه‌گذاری کرده که البته این سرمایه‌گذاری‌های خارجی جدای از ۱۵ هزار مگاواتی است که از داخلی‌ها وارد مدار خواهد شد.

وی درباره مذاکره با شرکت یونیک اینترنشنال ترکیه نیز گفت: این شرکت شروطی دارد ما نیز شروطی را مطرح کرده‌ایم و مذاکرات با آنها ادامه دارد.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر اینکه برنامه زمان‌بندی خاموشی با چه زمانی ادامه خواهد داشت، بیان کرد: این موضوع تابع درجه حرارت است. با هواشناسی صحبت کردیم و آنها پیش‌بینی کردند که هفته آینده شرایط هوا بهتر می‌شود و احتمالا ظرف دو هفته آینده محدودیت‌ها کمتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های امسال صرفا به دلیل کمبود ذخایر آب پشت سدها بوده است.

حائری در پاسخ به دیگر سوال درباره تداوم خاموشی‌ها برای سال آینده در صورت کمبود آب تصریح کرد: ما تا تابستان سال آینده چهار هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌کنیم ضمن اینکه مدیریت مصرفی که آغاز کرده‌ایم ادامه خواهد یافت یعنی بعد از تابستان هم همین روال ادامه دارد.

حائری ادامه داد: اسامی ادارات دولتی که مصرف زیادی دارند به ریاست جمهوری اعلام شده و از این به بعد مصرف ماهانه با مصرف مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌شود و گزارش می‌شود که در اداره دولتی چقدر میزان مصرف برق خود را کاهش داده‌اند.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف متناسب با مناطق گرمسیر و سردسیر و با توجه به درجه حرارت هوا بدون اینکه به رفاه مردم لطمه بخورد اعمال خواهد شد گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد مشترکین زیر الگوی مصرف هستند اما مشترکینی که بیشتر مصرف می‌کنند باید قیمت واقعی برق را بپردازند. در این رابطه ما از مهرماه اخذ مجوز را آغاز می‌کنیم تا بتوانیم افزایش تعرفه را در قبوض اعمال کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود؛ چراکه تنها ابزار ما برای وسایل سرمایشی پرمصرف فعلا تعرفه‌ها هستند.

وی پیک مصرف برق را ۵۷ هزار مگاوات عنوان و تاکید کرد: برای سال آینده باید ظرفیت واحدهای حرارتی را افزایش دهیم و در کنار آن اصلاح الگوی مصرف بدون اینکه به رفاه مردم و توسعه ملی خدشه‌ای وارد شود باید اعمال شود.

حائری درباره رقم واردات برق نیز گفت: پیش‌بینی می‌کردیم که ۹۰۰ مگاوات واردات داشته باشیم که در کشور آذربایجان به دلیل Black out و افزایش مصرف برقی که در این کشور به وجود آمد میزان واردات از این کشور صفر شد. از کشور ارمنستان ۳۵۰ مگاوات واردات داشتیم که به دلیل میزان مصرف بالای این کشور نیز وارداتی صورت نگرفت. ما باید ۱۸۰ مگاوات از جمهوری آذربایجان واردات برق داشتیم که صورت نگرفته است و واردات از ترکمنستان نیز به دلیل مصرف بالای این کشور نصف شده و به ۱۵۰ مگاوات رسیده است.

منبع: ایلنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر