/
۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

کمبود 300 هزار بشکه‌ای نفت در نیمه دوم سال 2018/ هیچ کشوری نمی‌تواند این کمبود را جبران کند

موسسه‌های بین‌الملل انرژی پیش‌بینی کردند، تحریم نفت ایران و مشکلات تولید نفت در برخی از کشورها تولید نفت را کاهش می‌دهد با افزایش تولید توسط برخی از کشورها باز 300 هزار بشکه کمبود نفت وجود دارد.
کد خبر : ۹۱۶۱

نبض نفت - قیمت جهانی نفت این روزها در نوسان است که عمده دلیل این نوسانات را می‌توان در روابط تجاری آمریکا و چین جستجو کرد.

بررسی بازار نفت نشان می‌دهد که اوپک در شرایط سختی است تا بتواند کمبود تولید جهانی نفت را جبران کند و از طرفی نیز قرار است در ماه‌های آتی تحریم‌هایی نیز به صادرات نفت ایران وضع شود.

هرچند آمریکایی‌ها معتقدند، به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایرانند، اما سابقه تحریم‌های نفتی ایران نشان می‌دهد، هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد، اما باز با این حال صادرات نفت ایران نسبت به چیزی که امروز وجود دارد، کاهش پیدا خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا پیش بینی کرده است، اگرچه تولید نفت در نیمه نخست سال 2018  رشد روزانه  1.5 بشکه‌ای را تجربه کرده است، اما در نیمه دوم این رقم به 1.3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و حتی رقم 1.2 میلیون بشکه نیز دور از ذهن نیست.

براساس پیش بینی های  آژانس بین المللی انرژی تولید نفت در نیمه اول سال 2019 به 1.6 میلیون بشکه خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است، عمده دلیل کاهش تولید نفت در 6 ماهه دوم سال جاری میلادی، را می‌توان در اختلال تولید نفت جستجو کرد که گریبان‌گیر برخی از کشورهای تولید کننده نفت شده است. مثلا اختلال در تولید نفت کانادا و نروژ در دریای شمال که در کنار این موارد می‌توان به اختلال در تولید نفت ایران را که ناشی از تحریم نفت ایران است را نیز می‌توان به این موارد اضافه کرد. در این شرایط آنچه که آمریکا به دنبالش است، محقق نخواهد شد و تنها تاثیر کوچکی در صادرات نفت ایران خواهد گذاشت.

از طرف دیگر نیز باید به اختلال در تولید نفت لیبی و ونزوئلا نیز اشاره کرد، هرچند که عربستان اعلام کرده است می‌تواند این کاهش را جبران کند، اما اگر عربستان هم بتواند تولید خود را افزایش دهد، باز رقمی حدود 300 تا 330 هزار بشکه کمبود در بازار وجود دارد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارشی آورده است، تولید نفت آمریکا نیز از شش ماه دوم سال جاری رشد خواهد کرد و روزانه 40 هزار بشکه به رقم کنونی اضافه می‌شود و این رقم باز جوابگوی کاهش تولید نفت نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر