/
۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵

فروش نفت و میعانات گازی در رینگ بین الملل بورس منتظر تصمیم زنگنه

با پیگیری های معاون اول رئیس جمهور، اکثر مشخصات مدل فروش نفت و میعانات گازی در رینگ بین المللی بورس انرژی مشخص شده و صرفا منتظر تصمیم نهایی وزیر نفت و اخذ مجوز لازم برای عملیاتی شدن است.
کد خبر : ۹۱۶۴

نبض نفت - با پیگیری های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و همکاری سازمان بورس، یکی از راهکارهای دولت برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا در زمینه فروش نفت و میعانات گازی در آستانه اجرا قرار گرفته است. این راهکار، همان فروش ریالی نفت در بورس است که حدود دو هفته قبل توسط جهانگیری رسانه ای شد و بازتاب نسبتا وسیعی در کشور داشت. معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن در تاریخ ۱۰ تیرماه گفت: «با کشورهای دوست خود گفتگو کرده‌ایم و راه‌های فروش نفت خود را باز کرده‌ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد صادر کند. به میزانی که نیاز داشته باشیم، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است. برنامه ما این است که در کاهش فروش نفت خود، حتما کاری کنیم که آمریکایی ها را به شکست بکشانیم. این در دولت و وزارت نفت برنامه‌ریزی شده است و مطمئنیم که نفت را در حد نیاز خواهیم فروخت.»

جهانگیری در جلسه شورای اداری استان اصفهان در تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «ما برنامه ریزی لازم را برای بدترین سناریوها در نظر گرفته ایم و در زمینه صادرات، وزارت نفت ما میدان دار اصلی است. ما حتی اعلام کرده ایم که در بورس، نفت می فروشیم و فروش نفت در بورس شفاف ترین و سالم ترین روش معامله است زیرا در مقابل انظار عمومی مردم صورت می گیرد.»

هرچند اکثریت مدیران ارشد وزارت نفت ترجیح دادند درباره این اظهارات معاون اول رئیس جمهور در فضای رسانه ای سکوت کنند و همین امر باعث شد تا توجه رسانه ها به موضوع فروش نفت در بورس به بخش غیردولتی به مرور کاسته شود، اما با پیگیری‌های جهانگیری، این موضوع به صورت جدی در دولت در حال پیگیری است و این راهکار دولت برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا در زمینه فروش نفت در آستانه اجرا قرار گرفته است.

یک مقام مسئول که خواست نامش ذکر نشود، از توافق اولیه وزارت نفت و سازمان بورس برای فروش نفت و میعانات گازی در قالب محموله های کوچک در رینگ بین المللی بورس انرژی خبر داد و گفت: با این اقدام هم امکان خرید این اقلام برای بسیاری از فعالین بخش غیردولتی فراهم می شود و هم امکان صادرات آنها بدون استفاده از نفتکش های عظیم ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مکانیزم های جاری بورس، تسویه ریالی خواهد بود و نرخ ارز مبادله ای مبنای محاسبه این قیمت است. به این ترتیب در صورت جذابیت این عرضه ها برای فعالین بخش غیردولتی، مکانیزم رقابت در بورس شکل گرفته و قیمت های بالاتر کشف خواهد شد.

در صورت تایید این پیشنهاد توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت، هیچ مانعی برای عرضه نفت در رینگ بین الملل بورس انرژی وجود ندارد و شاهد تحقق این موضوع در آینده نزدیک خواهیم بود.

تسریع زنگنه برای تصمیم گیری درباره این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کارآیی این روش در بی اثر کردن تحریم های آمریکا در زمینه فروش نفت، در صورتی محقق می‌شود که قبل از زمان اعمال تحریم‌ها یعنی اواسط آبان ماه امسال اجرایی شود.

منبع: خبرگزاری مهر

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر