/
۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

مذاکره برای صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از امکان صادرات فرآورده‌های این پالایشگاه خبر داد و گفت: وزیر نفت صادرات بنزین پالایشگاه را ممنوع کرده است؛ هدف ما اخذ مجوز برای صادرات فرآورده‌هایی است که در پالایشگاه تولید مازاد دارند.
کد خبر : ۹۳۸

نبض نفت- مرتضی امامی درمورد صادرات فرآورده‌هایی که در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید می‌شود، گفت: صادرات فرآورده زمانی تحقق می‌یابد که مازاد فرآورده وجود داشته باشد. در این راستا وزیر نفت فعلا صادرات بنزین از پالایشگاه ستاره را ممنوع کرده‌ است. البته صادرات سایر فرآورده‌ها مجاز است، اما این مجوز به وزارت نفت داده شده است و به طور مستقیم به پالایشگاه ستاره خلیج فارس داده نشده است.

وی از مذاکره برای امکان صادرات محصولات پالایشگاه ستاره خلیج فارس به غیر از بنزین خبر داد و افزود: هدف ما اخذ مجوز برای صادرات فرآورده‌هایی است که در پالایشگاه مازاد تولید دارند. برای مثال می‌توانیم محصولاتی مانند نفت گاز، نفت سفید، سوخت جت و ال پی جی  را صادر کنیم تا از این طریق درآمد کسب کرده و به اهدافمان برسیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در مورد بازارهای هدف اظهار کرد: بازار، بازار مشخصی نیست و نمی‌توان از الان تعیین کرد که قرار است کدام فرآورده به کدام کشور صادر شود. محصولات دو دسته هستند. یکی محصولات میان تقطیر که به پالایشگاه‌های مجاور منتقل می‌شوند، تبدیل به فرآورده می‌شوند و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخشی دیگر نیز فرآورده‌های نهایی  مانند گازوئیل هستند می توان آن‌ها را به شناورها منتقل کرد و  لزوما نمی‌توان گفت به یک کشور خاص منتقل می‌شود.

امامی در ادامه با اشاره به مذاکره با کشورهای خارجی برای تامین سرمایه مورد نیاز تکمیل پالایشگاه گفت:از سوی دیگر اساس قراردادهای آف‌تیک این است که کشورهایی که قصد سرمایه‌گذاری در پالایشگاه ستاره را دارند محصولات این پالایشگاه را پیش‌خرید یا خریداری می‌کنند. به همین  دلیل صادرات فرآورده یا فروش فرآورده تحقق خواهد یافت.

بر اساس این گزارش اواسط اردیبهشت سال جاری ‌با امضای قراردادی با بخش خصوصی، مقدمات صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس فراهم و طرف قرارداد متعهد شد در مدت شش ماه لوله‌گذاری و آماده‌سازی اسکله و زیرساخت‌های دیگر را برای صادرات مواد نفتی فراهم کند.

منبع:خبرگزاری ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر