/
۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
ارزیابی وضعیت نفتی کشور پس از تحریم ها

شکسته شدن تحریم نفتی؛ خیلی دور خیلی نزدیک

با نزدیک شدن به زمان بازگرداندن تحریم های متوقف شده از سوی آمریکا کارشناس پارلمانی امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین حوزه انرژی درباره آینده صادرات تنفتی کشور می گویند.
کد خبر : ۹۴۶۳

سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با نبض نفت با اشاره به ملاقات پوتین با ترامپ درباره تحریم ایران گفت: هدف ترامپ این است که کشورها را به قطع ارتباط اقتصادی با ایران و پیوستن به آمریکا و تحریم علیه ایران تشویق کند و صراحتا اعلام کرده است که که تا ماه نوامبر نفت ایران را به صفر می رسانیم.

وی با بیان اینکه این ادعا غیرقابل عملی شدن است اظهارکرد: آنها به هیچ وجه نمی توانند نفت ایران را به صفر برسانند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به هر حال یک مرز طولانی و مروادات تاریخی با سابقه طولانی بین ایران و روسیه وجود دارد. هر دو کشور دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز هستند و می توانند مبادلات اقتصادی در این حوزه هاداشته باشند و راه های ریلی و جاده ای مشترک دارند و ایران خیلی خوب می تواند به عنوان یک کشور واصل روسیه را به خلیج فارس منتقل کند و ورود آن کشور به منطقه خاورمیانه فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: باید درنظر داشت که به هیچ وجه شرایط ما طوری نیست که روس ها بخواهند مروادتشان را با ما قطع کنند و اقتصاد ما را تحریم کنند وهیچ موقع این ارتباط قطع نخواهد شد، به ویژه اینکه ایران، روسیه و ترکیه یک محور مشترک همکاری در منطقه محسوب می شوند و با تروریسم داعش، طالبان و القاعده مقابله می کنند.

نمی توانیم هم اکنون روسیه را محکوم به بد قولی کنیم


به گزارش نبض نفت نقوی حسینی در رابطه با بد قولی هایی محتمل ار ناحیه روسها در تعاملات با ایران گفت: اکنون نمی توانیم روسیه را محکوم به اقدامی کنیم که شاید اتفاق بیفتد، اما تردیدی نیست که همه کشورها به منافع ملی خودشان فکر می کنند. بنابراین منافع روسیه هم در این است که با ایران مراودات اقتصادی داشته باشد. چون به اروپایی ها و غربی ها نمی تواند اعتماد کند و اختلافات آمریکا و روسیه محدود به سوریه و منطقه خاورمیانه نیست و در بسیاری از بخش ها اختلافات شدیدی با هم دارند.
وی افزود: قطعا جمهوری اسلامی نباید همه مناسبات اقتصادی خودش را با یک کشور ببندد. ما امروز با حوزه های اقتصادی مختلفی مانند حوزه اقتصادی جنوب شرق آسیا همکاری داریم که تا چند روز آینده سند همکاری ایران و آسه آن امضا می شود.بنابراین عقلایی این است که با همه این حوزه های اقتصادی مناسبات را برقرار کنیم و همه توان را در روسیه نگذاریم.

آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند فروش نفت را به صفر برساند

آمریکا در حال حاضر در جایگاهی نیست که بتواند فروش نفت ایران را به صفر برساند و این تصمیم را عملی کند. قبل از برجام غربی ها توانستند با عهدنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد سد منسجمی از کشورها علیه ایران را شکل دهند. اما بعد از برجام این سد منهدم شده و امروز آمریکا منزوی شده است نه ایران. 
وی افزود: به جهت اینکه بعضی از کشورها مانند چین سریعا اعلام کردند که از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی نمی کنند وهمچنین با بسیاری از کشورهای دیگر مانند هند مذاکراتی داریم وتعامل و خرید و فرش داریم و بالاخره غربی ها و به ویژه آمریکایی ها باید جایگزین تولید نفت ایران را در بازار نفت طراحی کنند و اگر جایگزینی نتوانند پیدا کنند و نفت ایران را بخواهند به صفر برسانند قیمت نفت بالای 120 دلار می رود و غربی ها خسارت خواهند دید.
نماینده ورامین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریم های سخت تری را پشت سر گذاشته است و ما مهارت و ورزیدگی در جلوگیری از آثار منفی تحریم ها را داریم و می توانیم کار خود را در بازار نفت ادامه دهیم.

پیش بینی می شود با تحریم های به مراتب شدید تر مواجه شویم

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در یک گفتگوی اختصاصی با نبض نفت اظهارکرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم های نفتی ما در کمیسیون انرژی جلسات متعددی برای مقابله با تحریم ها داشتیم، رایزنی هایی انجام شد و با کشورهایی که خریدار های عمده ما در نفت هستند از جمله چین و سایر کشورها مذاکره کردیم، ولی متاسفانه با توجه به قراردادهایی که در بحث آی پی سی و توتال برای انعقاد قرارداد در فاز 11 پارس جنوبی داشتند، بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها آن را رها کردند و پیش بینی می شود که صنعت نفت ما با تحریم های به مراتب شدیدتری مواجه شود.
وی افزود: در این 70 سال بعد از ملی شدن صنعت نفت می طلبید که با به روز کردن و داخلی کردن تکنولوژی بحث استخراج نفت حتی در میادین مشترک بتوانیم امروز در مقابله با تحریم ها با قدرت واقتدار بیشتری مقاومت کنیم ولی متاسفانه این ضعف در صنعت نفت ما وجود دارد. اتکای ما به بعضی از کشورها که صاحب تکنولوژی استخراج نفت به شیوه نوین هستند، انکار ناپذیر است.
خدری تصریح کرد: با توجه به اینکه در نشست اوپک با آقای زنگنه همراه ایشان بودم، می توان گفت تصمیمات و صحبت های ایشان برای اعضای نشست اوپک فصل الخطاب بود و قطعا نظراتشان را اعمال می کنند.
وی با بیان اینکه انتظار ما این است که با کنار گذاشتن سلیقه ها و گرایش های سیاسی این همدلی و وحدت در خارج از کشور هم محسوس و ملموس شود و بتوانیم با تحریم هایی که شدت آن در آینده بیشتر می شود مقابله کنیم گفت: انتظار داریم که در بحث فروش نفت که قریب به 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت به هند و کشورهای مشابه می فروختیم،این فروش را در تحریم ها هم داریم و می توان گفت قسمت عمده ای از اعتبارات بودجه کشور ما متکی به نفت است و متاسفانه علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب در برنامه پنجم و ششم که ما باید اتکایمان را به نفت کمتر کنیم انجام نشده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث خام فروشی اگر می توانستیم در کشور خودمان نفت را تبدیل به ارزش افزوده کنیم،به فرآورده های نفتی که تولید می شود مانند بحث اشتغال و اقتصاد مقاومتی که تنها راه نجات اقتصاد بحران زده ما است، کمک کنیم. ولی همان را به هند می فرشیم و برای آن ها اشتغال ایجاد می شود. این یک ضعف بسیار بزرگ در صنعت نفت ماست.
وی ادامه داد: باید همه دست در دست هم بدهیم و با فعال کردن پالایشگاه ها در داخل کشور بتوانیم نفت خام را به ارزش افزوده و فرآورده های نفتی تبدیل کنیم که باعث ایجاد اشتغال می شود و اتکای ما به کشورهای خارجی را کمتر می کند.

اسم زنگنه برای نفت ایران آشناست

خدری یادآورشد: در نشست هایی که با آقای زنگنه در اوپک بودم دیدم که اسم زنگنه برای نفت ایران آشناست و وقتی از آن نام برده می شد چیزی که در ذهن تصور می شد زنگنه است و می توان گفت رابطه تصاعدی بین صنعت نفت و زنگنه اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: آقای زنگنه شخصی با تجربه است و قطعا می توانیم در شرایط بحرانی با تدبیر این وضعیت بحرانی را پشت سر بگذاریم.
وی یادآورشد: انتظار داریم که با همکاری و همراهی مجلس و کمیسیون انرژی و صنعت نفت آقای زنگنه را در این قضیه یاری کنیم و قطعا آقای زنگنه می تواند تاثیر بسزایی در فروش نفت داشته باشد.
خدری تصریح کرد: درباره دیدار پوتین و ترامپ و حمایت روسیه از ایران گفت اروپا اصلا نه در برجام می ماند و نه به آن اعتقاد دارد و ما نمی توانیم حمایت روسیه یا چین و سایر کشورها را داشته باشیم. قطعا منافع آن ها از آمریکا تامین می شود و نباید از حمایت روسیه از ایران سر سوزنی حساب باز کنیم.


 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر