/
۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

توضیحات روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی در مورد یک خبر

روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به گزارشی با عنوان نامشخص بودن وضعیت مصرف 1.5 میلیون تن محصول پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی شفاف سازی کرد.
کد خبر : ۹۴۸۰

نبض نفت - روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گزارشی را در روز یک شنبه 31 تیرماه با عنوان «عملکرد تولید و صادرات صنعت پتروشیمی درفصل بهار اعلام شد» منتشر کرد که در متن این گزارش آورده بود تولید واقعی 20 مجتمع پتروشیمی مستقر در مناطق داخلی کشور در مدت زمان مذکور در بیش از 2 میلیون و هفتصد و نود و پنج هزار تن بوده است.

مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی درخرداد ماه امسال بیش از4.55 میلیون تن بوده است.

میزان فروش داخلی صنعت پتروشیمی تا پایان خرداد ماه نیز4.089.21 هزار تن به ارزش 120.630.42 میلیارد ریال بوده است که این میزان فروش داخلی شامل فروش بین مجتمعی شرکت ها با 2.319.66 هزارتن به ارزش 59.600.55 میلیارد ریال  وفروش داخلی خالص 1.769.55هزار تن به ارزش 61.029.87 میلیارد ریال بوده است.

بالاترین عملکرد تولید درخرداد ماه امسال را مجتمع های پتروشیمی خوزستان، ،اهتمام جم ، خراسان ، کربن ایران ، شیمی بافت، خارک، کرمانشاه ، نوری ،مروارید و شیراز به خود اختصاص دادند.

*صادرات

صادارت محصولات پتروشیمی تا پایان خرداد ماه به رقم 5 میلیون و سیصد و پنجاه و شش هزار تن به ارزش 3 میلیاردو 158 میلیون دلار رسید.

مجتمع های پتروشیمی در سومین ماه سال 1397 بیش از 1 میلیون هفتصد و سی و هفت هزار تن محصول به ارزش بیش از حدود 962 میلیون دلار را صادر کردند.

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا پایان فصل بهار بیش از 2 میلیون و هفتصد و پنجاه و نه هزارتن محصول به ارزش 1 میلیارد و ششصد و سی و شش میلیون دلار صادر شد و در منطقه ماهشهر نیز بیش از یک میلیون و پانصد و چهل و شش هزار تن محصول به ارزش بیش از 886 میلیون دلار روانه بازارهای بین المللی شد.

همچنین تا پایان خرداد ماه، درسایر مناطق، بیش از 1 میلیون تن محصول به ارزش 636 میلیون دلار صادر شد.

بر اساس این گزارش ، بالاترین میزان صادرات را از نظر وزنی پتروشیمی زاگرس با حدود 732 هزار تن و ازنظرارزشی پتروشیمی نوری با بیش از 441 میلیون دلاردر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا پایان خرداد به خود اختصاص داد.

همچنین درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ، مجتمع پتروشیمی بندرامام با بیش از 521 هزارتن صادرات توانست بیش از283 میلیون دلار صادرات را رقم بزند.

در سایر مناطق نیز پتروشیمی خارک بیش از 278 هزار تن محصول را به ارزش بیش از 110 میلیون دلار روانه بازارهای خارجی کرد و رتبه نخست را در زمینه صادرات به خود اختصاص داد.

*1.5 میلیون تن محصول پتروشیمی گم شد

بعد از انتشار این مطلب در روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبرنگار فارس بر پایه اطلاعاتی که در آن منتشر شده بود گزارشی را با عنوان «نامشخص بودن وضعیت مصرف 1.5 میلیون تن محصول پتروشیمی» منتشر کرد.

در متن این گزارش آمده است: در سه ماهه نخست امسال پنج میلیون و 356 هزار تن محصول صادر، حدود دو میلیون و 320 هزار تن محصول پتروشیمی به عنوان خوراک بین مجتمعی و نزدیک به چهار میلیون و 90 هزار تن محصول در بازار داخلی با هدف تامین نیاز صنایع پائین دستی پتروشیمی عرضه شده است.

محاسبه آمارهای ارائه شده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می دهد که مجموع تناژ صادراتی، فروش داخلی و خوراک مجتمعی پتروشیمی ها در سه ماهه نخست امسال 11 میلیون و 766 هزار تن بوده و این درحالی است که در سه ماهه نخست امسال آمار تولید حدود 13 میلیون و 260 هزار تن اعلام شده است.

به عبارت ساده تر اختلاف بین تولید واقعی پتروشیمی ها در سه ماهه نخست امسال و میزان عرضه شده در قالب محصولات صادراتی، خوراک بین مجتمعی و فروش داخلی به حدود یک میلیون و 494 هزار تن بوده که وضعیت مصرف این حجم از محصولات پتروشیمی مشخص نیست.

پس از انتشار این گزارش روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی جدولی را برای خبرگزاری فارس ارسال کرد که براساس این جدول فروش داخلی محصولات پتروشیمی در 3 ماهه سال 97 به میزان 4 میلیون تن بوده است.

همچنین فروش بین مجتمعی 2 میلیون و 319 هزار تن بوده است از طرفی نیز 5 میلیون 356 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی صادر شده است.

که براین اساس کل فروش محصولات پتروشیمی 9 میلیون 445 هزار تن بوده است.

همچنین روابط عمومی شرکت پتروشیمی اعلام کرده است بخشی از تولیدات مجتمع در همان مجتمع صرف تولید محصولات دیگر می شود.

همچنین بخشی از تولیدات هر مجتمع در پایان ماه که گزارش تولید نهایی می گردد هنوز به فروش نرفته است و از طرفی نیز بخشی از فروش محصولات مجتمع‌ها هنوز قطعی نشده است.

منبع: خبر گزاری فارس

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر