/
۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
آمار پلاتس نشان داد

افزایش صادرات نفت ایران به چین و اروپا

صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اوت اندکی افزایش یافت؛ در حالی که فروش رقیبان کلیدی مانند عربستان سعودی و عراق کمتر شد که نشان دهنده وجود تقاضای بیشتر برای نفت از سوی خریداران بزرگ ایران است.
کد خبر : ۹۷۰

نبض نفت- طبق آمار پلاتس، حجم صادرات انجام گرفته از طریق نفتکش‌ها از بنادر ایرانی در اوت ۲.۵ درصد رشد کرد و به ۲.۴۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۳۷ میلیون بشکه در روز در ژوییه رسید.

صادرات ایران به آسیا از ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز در ژوییه به ۱.۴۶ میلیون بشکه در روز در اوت کاهش یافت زیرا تقاضا از سوی هند اُفت چشمگیری پیدا کرد در حالی که صادرات نفت ایران به چین همچنان رو به رشد بود.
سهم اروپا از صادرات نفت ایران با افزایش تقاضا از سوی ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان، رشد چشمگیری پیدا کرد و ترکیه هم همچنان یک خریدار بزرگ مانده است.
به گفته منابع آگاه و تحلیلگران، صادرات نفت ایران ماه میلادی گذشته که تقاضا برای نفت این کشور به خصوص در چین و اروپا افزایش یافت، رشد کرد.
اقدام عربستان سعودی و عراق در کاهش بیشتر صادرات در اوت که با هدف تامین تقاضای داخلی و همچنین عمل به توافق کاهش تولید اوپک انجام گرفت، به سود ایران بود.
کاهش صادرات این کشورها، شکافی را ایجاد کرد که از سوی ایران پر شد. همچنین شرکت ملی نفت ایران قیمت‌ها را برای برخی از گریدهای نفت سنگین خود کاهش داد و خرید آنها را برای پالایشگاه‌ها اقتصادی‌تر ساخت و تقاضا برای تحویل فوری را بالا برد.
به گفته منابع آگاه، صادرات بالاتر ایران از ذخایر داخلی انجام گرفت و لزوما نتیجه تولید بیشتر نبود.
طبق آمار پلاتس، صادرات ایران به چین که بزرگترین مشتری این کشور است، اندکی افزایش یافت و از ۶۳۸ هزار و ۳۲۲ بشکه در روز در ژوییه به ۶۹۳ هزار و ۴۱۹ بشکه در روز در اوت رسید که بالاترین حجم صادرات ایران به چین در سال میلادی جاری بود.
مصرف چین در تابستان جاری به دلیل تقاضای فزاینده از سوی پالایشگاه‌های دولتی و مستقل افزایش یافته است. شرکت‌های چینی با کاهش حجم فروش قراردادی از سوی آرامکوی سعودی در چند ماه گذشته روبرو شدند و این امر، تقاضا برای نفت خام ایران را که کیفیت مشابهی دارد، افزایش داد.
همزمان، تقاضای هند برای نفت خام ایران به خصوص از سوی پالایشگاه‌های دولتی در تابستان جاری پس از اختلاف میان دو کشور بر سر توسعه میدان گازی فرزاد بی، کاهش یافت.
صادرات به هند در اوت بر مبنای ماه به ماه به میزان ۱۶۷ هزار و ۲۵۸ بشکه در روز کاهش پیدا کرد. خریداران بزرگ نفت ایران در هند اسار اویل و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور بودند.
در نتیجه فروش کمتر به هند، کره جنوبی با خرید ۲۸۴ هزار و ۷۴۲ بشکه در روز، دومین خریدار بزرگ نفت ایران در اوت شد.
صادرات ایران به ژاپن همچنان به روند نزولی ادامه داد و به میزان ۴۳ هزار و ۱۶۲ بشکه در روز کاهش یافت.
در این بین، صادرات نفت ایران به اروپا در اوت بهبود چشمگیری پیدا کرد و به ۸۳۵ هزار و ۷۴۲ بشکه در روز رسید که تقریبا ۲۰۰ هزار بشکه در روز رشد ماه به ماه داشت.
ترکیه با واردات ۲۵۶ هزار و ۲۵۸ بشکه در روز در ماه گذشته، بزرگترین خریدار نفت ایران در اروپا ماند.
صادرات ایران به ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان بر مبنای ماه به ماه افزایش نشان داد که منعکس کننده رقابت قیمت ایران در برابر گریدهای ترش منطقه‌ای مانند اورال روسیه، بصره لایت عراق و عرب هوی عربستان سعودی بود.
بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران هم در چند ماه گذشته همچنان رو به رشد بوده است و اکنون بالای ۳.۷۹۷ میلیون بشکه در روز سهمیه اوپک قرار دارد.
طبق نظرسنجی اوپک اخیر پلاتس، تولید نفت خام ایران در اوت ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز بود که ۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوییه افزایش داشت.
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم اوایل هفته جاری تایید کرد که تولید نفت بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز است.
منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر