/
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

روحانی: به‌زودی هیئت‌هایی به کشورهای منطقه و صادرکننده نفت اعزام می‌شود

رئیس جمهوری گفت: به‌زودی هیئت‌هایی را به همه کشورها و صادرکنندگان نفت در منطقه و خارج از منطقه اعزام می‌کنم، زیرا مبنای ما صحبت کردن و با هم حرف زدن از طریق منطق و گفت‌وگوست و ان‌شاء‌الله این روند را ادامه می‌دهیم.
کد خبر : ۹۷۹۸

به گزارش نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی شامگاه دوشنبه (۱۵ مردادماه) در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا در ادامه برجام، چین و روسیه به اندازه اروپایی‌ها به تعهدهایشان عمل می‌کنند یا نه و این‌که آیا براساس مصالح و منافع ملی با اینها کار می‌کنیم، اظهارکرد: برای ما در روابط خارجی منافع ملی مهم است. رابطه‌ای که با روسیه یا با چین داریم، با اروپا قابل مقایسه نیست. با چین رابطه بیشتر و بهتری داریم. یعنی امروز چین است که در زمینه هسته‌ای رآکتور اراک را بر مبنای تعهد برجامی خودش دنبال و به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری با ما معامله می‌کند.

وی افزود: در مذاکراتی که در حاشیه سازمان شانگهای با مقام‌های چینی داشتم آنها متعهد بودند به این‌که به روابط خودشان با ایران ادامه دهند و روابط را حفظ کنند. ممکن است تفاوت‌هایی از نظر اجرای تعهدها باشد، اما در عین حال هم چین و هم روسیه به صراحت می‌گویند که ایستادگی کرده و به تعهدهایشان عمل می‌کنند و قراردادها را اجرا می‌کنند و شما دیدید در قرارداد توتال وقتی توتال اعلام کرد که خارج می‌شود، شرکت چینی اعلام کرد که ادامه می‌دهم.

مردم خیال‌شان درباره آب و برق و حمل‌ونقل راحت باشد

رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره راه‌های جلوگیری از ایجاد فضای رانت در بحث ارز پاسخ داد: ممکن است عده‌ای نگرانی داشته باشند. پیش‌تر برای کالای اساسی اوج ارز آزاد در بازار ۴ هزار تومان کمتر  یا بیشتر بود. همین ارز را برای کالای اساسی البته یک مقدار بازتر ۳۸۰۰ می‌دادیم و کنترل می‌کردیم و با همان قیمت به دست مردم می‌رسید. بنابراین تجربه این کار را در کالای اساسی داریم و همیشه در شرایط سخت ممکن است دیدگاه‌های دیگری هم باشد، برای نمونه می‌گویند که چرا سوخت ارزان به مردم می‌دهید، این را گران کنید بعد پولش را به مردم بدهید، چرا برق و آب ارزان می‌دهید. می‌خواهم به مردم بگویم که به غیر از این کالاهای اساسی تا آخر سال باید حتی راجع به آب و برق و حمل‌ونقل هم مطمئن باشند.

می‌توانیم آمریکا را پشیمان کنیم، اگر متحد باشیم

روحانی با تاکید بر این‌که معتقدم اگر متحد باشیم، تحریم هر چه زودتر شکسته می‌شود، افزود: تحریمی که آمریکا از امروز آغاز کرده است و از پیش اجرایی و عملیاتی شده با همان شعارهایی که دی‌ماه پارسال دادند این تحریم از امروز به طور رسمی آغاز شده است، به نظر من اگر متحد باشیم و با هم کار کنیم خیلی زود آمریکا را پشیمان می‌کنیم، اگر با دنیا خوب کار و تلاش کنیم، آمریکایی‌ها می‌فهمند این تحریم‌شان بی‌اثر است و نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، زودتر برمی‌گردند.

 وی افزود: ترامپ از آن لحن تندی که علیه ملت ایران و حکومت داشت یک قدم برگشته است. البته امروز هم در این فرمان اجرایی‌اش باز هم حرف‌های تندی را زده است، اما در عین حال یک قدم برگشته است. ترامپ باید چند قدم برگردد، یعنی باید حداقل به قبل از دوران خودش برگردد تا شرایط مناسبی برای تضمین بهتر منافع ایران، آمریکا و جهان  ایجاد شود.

 رئیس جمهوری با تاکید بر این که هر چه متحدتر کار کنیم، آمریکا را زودتر را پشیمان می‌کنیم و ما می‌توانیم تحریم را از بین ببریم، تصریح کرد: این دست خود ماست. اگر بپرسید این تحریم چند ماه طول می‌کشد من می‌گویم زمانش دست ما یعنی همه قواست. اگر دولت، قوای دیگر، نیروهای مسلح و مردم کنار هم قرار بگیرند این تحریم را خیلی سریع‌تر خاتمه می‌دهیم. اگر از هم فاصله بگیریم سبب اختلاف شود، بی‌تحملی نشان دهیم به‌طور حتم این تحریم طولانی می‌شود. زمان تحریم دست ماست. به نظن به حول و قوه الهی مردم و دولت دست به دست هم می‌دهیم و آن‌را کوتاه‌تر می‌کنیم.

از وضع مردم مطلعم؛ آنها صبورند

رئیس جمهوری در ادامه این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره این که چقدر در جریان مطالبات و خواسته‌های مردم قرار دارید، پاسخ داد: اولا این‌که مردم به‌طور مداوم با تلفن و نامه با ریاست جمهوری در تماس هستند، وزیران هم مرتب به شهرهای مختلف و استان‌های مختلف می‌روند و دایما استاندارها و وزرا را می‌بینم، در فضای مجازی هم مقداری وقت می‌گذارم و دیدگاه‌های مردم را می‌بینم، بنابراین به‌طور حتم از وضع مردم مطلع هستم.

وی افزود: مردم ما امسال با فشار شدید روبه‌رو بودند. یعنی از یک طرف به دلیل خشکسالی مشکل آب داشتیم، در کنار آب مشکل برق پیش آمد، زیرا نیروگاه‌های برق آبی‌ دچار مشکل شد، در کنار آن مشکل محیط زیست داشتیم، در کنار آن مشکلات ارزی به‌وجود آمد و در بازار و زندگی مردم تأثیر گذاشت. اما در عین حال مردم ما، بسیار نجیب و صبور هستند؛ مردمی هستند که واقعا مشکلات را با دست خودشان حل می‌کنند.

روحانی اظهار کرد: دنیا این همه فشار روانی می‌آورد و تبلیغ می‌کند، همه رسانه‌ها جمع می‌شوند، در فضای مجازی و حقیقی مردم به اغتشاش و اعتراض فرا خوانده می‌شوند و یک روزی را اعلام می‌کنند که مردم به خیابان‌ها بیایند، اما مردم ما نمی‌آیند. یک تعداد معدود و ناچیزی به خیابان می‌آیند، این نشان‌دهنده صبر و تحمل و بیداری و هوشیاری و توجه مردم است.

یارانه فساد می‌آورد

رئیس جمهوری در ادامه اظهار کرد: در هر چیز یارانه‌ای در کشور مانند سوخت، نان، آرد، که شما یارانه‌ای به مردم بدهید، درست است کمک به مردم است، اما در کنارش هم فساد و هم خروج است. یعنی کالای ما در مرزها قاچاق می‌شود. الان بنزین از کشور ما قاچاق می شود، برای این‌که بنزین در اینجا هزار تومان و در ترکیه ۱۰ هزار تومان است. اینجا گازوئیل ۳۵۰ تومان و در عربستان سعودی ۳ هزار تومان است. در دارو نیز به همین شکل.

روحانی ادامه داد: هر چیزی که به صورت یارانه‌ای شد و اختلاف قیمت بین ما و کشورهای منطقه  نظیر عراق و افغانستان و دیگر کشورها زیاد شد، محل رانت و فساد است. اصل اقتصادی‌ها این است که در هیچ موردی یارانه ندهیم و کالاها به قیمت باشد که از لحاظ اصول درست می‌گویند، اما در یک شرایط خاص، آن هم در شرایطی که دشمن به ما فشار می‌آورد و مردم در فشار هستند، معتقدم این یارانه را باید بدهیم و این کالاها را در اختیار مردم بگذاریم و حتی‌الامکان از مرزها مراقبت کنیم.

وی افزود: برای این‌که مردم ما مستحضر باشند، در جنوب، مسئولیت مبارزه با قاچاق را به نیروی دریایی سپاه دادیم. بنابراین امروز مرز شرق و غرب دست سپاه و بعضی جاها دست نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعات است. همه ما، مسئولان و گمرکات، باید دست به دست هم دهیم و مراقبت کنیم این فساد را به حداقل برسانیم و با افراد فاسد بجنگیم و مبارزه کنیم.

روحانی تاکید کرد: دولت هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد و هر مقام و کسی اگر تخلف کرده باید با او برخورد شود؛ دادگاه‌ها باید طبق قانون با او برخورد کنند و ما هم حامی خواهیم بود. حامی قوه قضائیه و مبارزه با فساد هستیم و در این زمینه ان‌شاء‌الله تلاش‌مان را مضاعف خواهیم کرد.



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر