/
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

انتقال و سوآپ انرژی در دریای خزر را با جدیت ادامه می‌دهیم

رئیس جمهوری گفت: همکاری در حوزه انرژی از جمله انتقال و سوآپ انرژی را با برخی کشورهای ساحلی آغاز کرده‌ایم و به جدیت آن را ادامه و گسترش خواهیم داد.
کد خبر : ۹۹۷۷

به گزارش نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر حسن روحانی، امروز (یکشنبه، ۲۱ مردادماه) در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقستان با بیان این‌که امروز دریای خزر، به عنوان منطقه‌ای بسیار مهم و راهبردی، کانون دوستی، همکاری و همگرایی بین دولت‌ها و ملت‌های آن است، گفت: اکنون این منطقه به الگویی موفق برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حسن همجواری و پیشرفت تبدیل شده است و این نشست یک قدم دیگر در مسیر همگرایی بیشتر در منطقه است که باید با برداشتن قدم‌های دیگر تقویت شود.

وی افزود: امروز ۶ سند همکاری در دریای خزر امضا می‌شود که هر یک از این اسناد، همکاری در این منطقه حساس را تقویت می‌کنند، در عین حال، حفاظت از محیط زیست و منابع زنده آبی دو موضوع بسیار مهمی هستند که رؤسای جمهوری کشورهای ساحلی مصمم‌ هستند نهادهای ملی خود را ملزم کنند که در همه اقدام‌ها و پروژه‌های خود، این دو مسئله حیاتی را مورد توجه جدی خود قرار دهند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: منابع انرژی خدادادی دریای خزر به مردم کشورهای ساحلی آن تعلق دارد. یگانه راه‌حل برای ممانعت از بروز هرگونه اختلاف در مناطق تحدید حدود نشده، این است که یا کشورها از این منابع به صورت مشترک بهره‌برداری یا از اکتشاف و بهره‌برداری در این مناطق به صورت یکجانبه پرهیز کنند.

روحانی عنوان کرد: همکاری در حوزه انرژی از جمله انتقال و سوآپ انرژی، از دیگر موضوع‌های مهم همکاری در دریای خزر است. ما فعالیت در این زمینه را با برخی کشورهای ساحلی آغاز کرده‌ایم و به جدیت آن را ادامه و گسترش خواهیم داد.

رئیس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن دسترسی دریایی در شمال و جنوب، آمادگی دارد نسبت به ایفای نقش راهبردی و منطقه‌ای خود برای توسعه تجارت و حمل‌ونقل اقدام کند.

رؤسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر در بیانیه‌ای که در پایان نشست مشترک خود در قزاقستان منتشر کردند، ضمن برشمردن طیف گسترده‌ای از توافق‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و امنیتی با هدف تقویت همکاری‌ها، تاکید کردند دریای خزر دریای صلح، همدلی، حسن همجواری و همکاری‌های موثر بین‌المللی است.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر