/
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱

مذاکره برای صادرات روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز به هند/ 2 مسیر انتقال نهایی شد

ایران و هند به منظور صادرات گاز از ۲ مسیر مذاکرات جدی خود را آغاز کرده‌اند که اولین مسیر مستقیم و از خاک ایران و مسیر دوم از طریق عمان خواهد بود.
کد خبر : ۹۹۸

نبض نفت- منابع هندی از آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و هند برای احداث خط لوله یک هزار و 300کیلومتری انتقال گاز از بستر دریا به منطقه گجرات در غرب هند خبر دادند.

ظاهرا مقامات انرژی ایران و هند گفت وگو برای احداث این خط لوله انتقال گاز که بین پنج تا شش میلیارد دلار هزینه دارد را بزودی آغاز می کنند.

هندی ها اعلام کرده‌اند قیمت هر یک واحد گاز دریافتی در ساحل هند از طریق این خط لوله 5 تا 5.50 دلار خواهد بود که این میزان از قیمت گاز تولیدی در هند بسیار کمتر است، ظاهرا هندی ها معتقدند علت قیمت پایین این گاز نیز عدم عبور از خاک پاکستان است زیرا هزینه نگهداری و تامین امنیت آن شدیدا کاهش پیدا می کند.

این خط لوله برای انتقال روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز از ایران به هند طراحی شده و می تواند در طی مدت 2 سال احداث شود.

این خط لوله زیر دریایی،به عنوان یک گزینه جایگزین برای پروژه نیمه تمام خط لوله انتقال گاز زمینی ایران-پاکستان- هند مطرح شده است. دهلی نو از سال 2007 به دلایل امنیتی و تجاری، در مذاکرات مربوط به این پروژه شرکت نمی‌کند، اما هیچگاه به صورت رسمی از این پروژه 7.6 میلیارد دلاری انصراف نداده است.

مسئولان شرکت ملی گاز ایران پیشتر به خبرنگار فارس اعلام کرده بودند این کار برای اولین بار در جهان انجام نمی‌شود بلکه خطوط لوله مشابهی نیز وجود دارد که از دریا عبور کرده است فقط هزینه احداث این خطوط از خطوط لوله خشکی بیشتر است.

هم اکنون خط لوله ١٢٠٠ کیلومتری انتقال گاز نروژ به انگلستان که در بستر دریای شمال ساخته شده، طولانی ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان به شمار می رود.

پیش‌تر شرکت ملی نفت ایران 3 مسیر برای انتقال گاز طبیعی ایران به شبه قاره هند را مورد بررسی و مطالعه قرار داد که در این بررسی ها امکان عبور خط لوله گاز از 3 مسیر آبهای عمیق، آبهای کم عمق ساحلی و خشکی مورد مطالعه قرار گرفت، چرا که با توجه به ذخایر گازی و موقعیت جغرافیایی، ایران می تواند نیازهای گازهای کشورهای منطقه از جمله هندوستان را تامین کند.

بر همین اساس نهایتا یادداشت تفاهم پروژه صادرات گاز ایران به کشور هندوستان بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به نمایندگی از شرکت ملی نفت و شرکت هندی SAGE به منظور صدور گاز طبیعی ایران از طریق آب های عمیق به کشور هند در تاریخ 29 سپتامبر 2009 به امضاء رسید.

در این زمینه سند چهارچوب همکاری های مشترک بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به عنوان فروشنده و شرکت SAGE به عنوان حمل کننده و نیز شرکت های خریدار هندی در حال مذاکره و بررسی است.

در کنار این خط لوله ایران قصد دارد از طریق صادرات گاز خود به عمان نیز بازار جدیدی را در شبه قاره هند ایجاد کند به طوریکه پیشنهاد شده است پس از احداث یک خط لوله مشترک زیر دریایی برای حمل گاز از ایران به سوهار عمان، این گاز با استفاده از یک خط لوله به راس الجفان برای ارسال و توسط شرکت هندی خط لوله گاز دیپواتر ایندیا به هند منتقل شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر