/
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

پایان موفقیت‌آمیز عملیات تعویض بخش‌های معیوب رشته شیلنگ‌های صادرات نفت‌خام پایانه SBM منطقه لاوان

به همت واحد تعمیرات زیرآب و تلاش سایر واحدهای عملیاتی منطقه لاوان، عملیات تعویض قطعات معیوب رشته شیلنگ‌های بارگیری پایانه SBM و نصب مجدد آن با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر : ۶۰۶۴۱

به گزارش نبض ئفت به نقل از  روابط عمومی منطقه لاوان، امیرعباس نوید رئیس واحد تعمیرات زیرآب منطقه گفت: رشته شیلنگ‌های بارگیری پایانه SBM لاوان ساخت کارخانه MANOLY ایتالیا بوده که در سال ۱۳۹۶ در این پایانه نصب شده و حدود ۶ سال درحال استفاده عملیاتی بوده‌اند. پایانهSBM  منطقه عملیاتی لاوان از معدود پایانه‌های شناور در نوع خود می‌باشد که دارای دو رشته شیلنگ شناور در سطح آب است.
رشته شیلنگ بیرونی (Outer) از ۲۷ قطعه و رشته شیلنگ داخلی (Inner) از ۲۶ قطعه شیلنگ، تشکیل شده‌اند که این ترکیب متشکل از ۵ مدل شیلنگ با مشخصات متفاوت به همراه شیرآلات میانی و انتهایی است و هر یک از این ۵ نوع شیلنگ بر اساس مشخصات و شرایط عملیاتی، مطابق با استاندارد OCIMF، عمر کاری بین ۲ تا ۵ سال دارند.
آقای نوید همچنین افزود: در سال گذشته به دلیل استهلاک بیش از حد، اولین قطعه از رشته بیرونی Outer String First Off Buoy  به دلیل عدم چرخش میز گردان (Turn Table Weather Vane) دچار خمش بیش از اندازه و فرورفتگی (Buckle) شد.
وی افزود: پیگیری‌های مستمر برای انتقال و اجرای تعمیرات اساسی بویه SBM در حوضچه خشک، همچنین تسریع در روند خرید شیلنگ‌های بارگیری ادامه دارد ولی نهایتا در نتیجه فرایند طبیعی عملیات، در ماه گذشته ضربات امواج، ابتدا منجر به پارگی لایه بیرونی شیلنگ و به تدریج عمیق‌تر شدن شکاف و پارگی کامل لوله شد.
به گفته وی، برنامه‌ریزی جهت تعویض این قطعه در اولویت عملیاتی این واحد قرار داده شد و پس از تدارکات لازم و دریافت قطعات جدید با همکاری مناطق بهرگان و کیش، در تاریخ ۲۲ اسفند سال گذشته عملیات سخت با وجود غرق شدن ۱۱ قطعه شیلنگ انتهایی رشته بیرونی آغاز شد. با توجه به وخامت اوضاع و احتمال گیر کردن این قطعات در زنجیرهای نگهدارنده بویه (Anchor Chains) عملیات غواصی تا عمق ۵۰ متر در چندین مرحله به صورت شبانه‌روزی جهت بالا کشیدن رشته شیلنگ غرق شده انجام شد. نهایتا در ساعت ۲۰:۰۰ شامگاه ۲۳ اسفند، انتهای رشته شیلنگ از زنجیرهای لنگر (Anchor Chain) از عمق ۵۸ متری بستر دریا آزاد و بازیافت شد و به ناچار فلنج این رشته ۳۱۲ متری از بویه جدا و به لنگرگاه لاوان در عمق ۱۰ متری حمل شد. در آنجا با همکاری واحدهای تعمیرات مکانیک، عملیات دریایی و HSE دو قطعه شیلنگ معیوب ابتدایی (First Off Buoy) و انتهایی (Tanker Rail Hose)  تعویض شده و آزمایش شناوری تا ساعت ۲۲:۰۰ شامگاه جمعه ۲۵ اسفند با موفقیت انجام شد.
وی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی هوا مبنی بر ورود سامانه طوفانی در چند روز آینده، با بسیج امکانات موجود، پروژه نصب مجدد رشته شیلنگ‌ها در اولویت واحد تعمیرات زیرآب  قرار گرفت و با وجود کمبود نیروی انسانی در این واحد، از ساعت ۰۴:۰۰ صبح روز شنبه ۲۶ اسفند، عملیات حمل و نصب رشته شیلنگ بیرونی به طول ۳۱۲ متر و وزن تقریبی ۹۲ تن از لنگرگاه لاوان تا محل استقرار بویه SBM آغاز شد و در نهایت، این عملیات پیچیده در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز قبل از شروع طوفان، با موفقیت به پایان رسید.
وی در پایان از همکاری مدیران مناطق کیش و بهرگان و تلاش مجموعه تعمیرات، عملیات دریایی و HSE منطقه، تشکر و قدردانی کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر