/
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴

رونمایی از لوکوموتیو باریMAP30 گروه مپنا با حضور وزیر صمت و مدیرعامل راه‌آهن

مراسم رونمایی لوکوموتیو باریMAP30 و موتورMP610 گروه مپنا، با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ج. ا. ایران برگزار شد.
کد خبر : ۶۱۲۲۷

لوکوموتیو باریMAP30  توانایی سازگای با سخت‌ترین شرایط هوایی کشور را دارد و در مقابل تغییرات جوی شدید مقاوم است و به تقویت ناوگان ریلی کشور کمک می‌رساند.
در این پروژه، طراحی و ساخت لوکوموتیو باری MAP30 با توان 4000 اسب بخار و تجهیزات اصلی آن از جمله تراکشن موتور، کمپرسور، بلاور، محورها، الکتروموتورها، رادیاتورها و … به صورت کامل در کارخانجات گروه مپنا داخلی‌سازی شده است. همچنین طراحی و ساخت موتور دیزل لوکوموتیو، ژنراتور لوکوموتیو و سیستم کنترل AC لوکوموتیو به عنوان زیرمجموعه‌های کلیدی لوکوموتیو برای نخستین بار در کشور انجام شده است. 
طراحی سیستم کنترلAC  لوکوموتیو سنگین، از جمله دستاوردهای دانشی و مهندسی مهم و استراتژیکی است که با تلاش متخصصان شرکت مپنا با موفقیت انجام شد.
قطع وابستگی فنی به شرکت‌های خارجی و صاحب تکنولوژی در این عرصه، ضریب آمادگی لوکوموتیوهای موجود در کشور را تا حد قابل توجهی افزایش داده و بهره‌وری ناوگان ریلی کشور را بهینه می‌کند. همچنین ساخت مجموعه موتور دیزل و ژنراتور 4000 اسب بخار در کشور، ایران را وارد کشورهای صاحب تکنولوژی جهانی در این حوزه نموده است.
ضرورت تولید لوکوموتیوهای برقی و هیبریدی
در مراسم رونمایی لوکوموتیو باریMAP30  و موتورMP610  گروه مپنا که روز دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
در محل کارخانه شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا و با حضور برخی مدیران وزارت صمت، راه‌آهن ج. ا. ایران، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر کرج و فردیس و نیز برخی مدیران صنعتی و بانکی برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر تولید لوکوموتیوهای برقی و هیبریدی تاکید کرد.
«عباس علی‌آبادی»، صنایع دارای تکنولوژی پیشرفته در کشور مانند گروه مپنا را افتخارآمیز دانست و اظهار داشت: ایران را باید صنعتی کنیم و برای صنعت آن بازارسازی کنیم. محصول امروز تولید شد و محصول فردا لوکوموتیو برقی و هیبریدی است.
او با اشاره به کاربردهای مختلف این موتور ۴ هزار اسب بخار گفت: موتوری که امروز رونمایی شد، محصولی است که در حوزه‌های برقی، دریایی و ریلی و … کمک‌رسان صنایع و قابل بهره‌برداری است. سال‌ها در کشور به دنبال تولید موتور ۴۰۰۰ اسب بودیم که انجام شد و در ادامه لوکوموتیو برقی و هیبریدی هم تولید خواهیم کرد.
علی‌آبادی تصریح کرد: لازم است در صنعت ریلی کشور به صورت اساسی سرمایه‌گذاری کنیم. ایران ظرفیت نیروی انسانی فراوان دارد و این اراده دولت است که به تقویت تولید داخل بپردازد. او افزود: از مپنا انتظار می‌رود لوکوموتیوهای آینده که هوشمند، برقی و هیبریدی هستند را در برنامه تولید قرار دهد.
به برقی‌سازی حمل و نقل ریلی می‌پردازیم  
مدیرعامل گروه مپنا نیز با تقدیر از کارکنان تلاشگر گروه مپنا، با اشاره به اینکه اقدامات اصلی و اساسی طراحی و ساخت لوکوموتیو MAP30  در دوره حضور دکتر علی‌آبادی در مپنا انجام شده بود و حالا در حال برداشت حاصل آن هستیم، این محصول را برای صنعت حمل و نقل کشور افتخارآمیز دانست.
«محمد اولیاء» با تاکید بر تامین مواد اولیه به عنوان گلوگاه ارائه سریع و باکیفیت محصول خاطرنشان کرد: شبکه تامین جهانی به طور کلی از زمان همه‌گیری کرونا و اتفاقات ژئوپولتیک در دنیا دچار مسائل بسیاری شده است و ما نیز از این امر مستثنی نیستیم. همچنین وصول مطالبات موضوعی مهم است که در این زمینه در تعامل با دستگاه‌های ذیربط هستیم.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: با حمایت‌های بیشتر نهادهای مرتبط، زمان ارائه محصولات به کارفرمایان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. همچنین در ترسیم چشم انداز محصولات، پیشرفت خواهیم داشت و به برقی‌سازی حمل و نقل ریلی خواهیم پرداخت.
دستاوردهای بزرگ در زمینه ساخت واگن، لوکوموتیو و قطعات ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز با تمجید از متخصصان داخلی، مسیر 30 ساله مپنا را بسیار غرورانگیز توصیف کرد و حرکت صنعت ریلی کشور را با تکیه بر دانش و تجارب متخصصان داخلی در بخش کمی و کیفی رو به جلو دانست.
«سید میعاد صالحی»، در مراسم رونمایی از لوکوموتیو باریMAP30  با توان چهار هزار اسب بخار تولید گروه مپنا، گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با همکاری گروه مپنا تا کنون دستاوردهای بزرگی در زمینه ساخت واگن، لوکوموتیو و قطعات ریلی داشته است.
او ادامه داد: در سال‌های اخیر طی یک قرارداد با کمک گروه مپنا ۶۹ دستگاه لوکوموتیو جدید وارد ناوگان ریلی کشور شده و در قراردادی دیگر نیز ساخت ۵۰ دستگاه لوکوموتیو در دست اقدام قرار گرفت که تا کنون ۳۰ دستگاه آن‌ها در اختیار راه‌آهن قرار گرفته است.
مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی و تامین نیازهای تجهیزاتی این شرکت به اعتبارات ویژه نیاز دارد، گفت: امسال مجلس شورای اسلامی 50 همت برای خرید لوکوموتیو، قطعات، توسعه خطوط ریلی و سایر نیازها به مجموعه راه‌آهن ج. ا. ایران اختصاص داده است، با این حال نیاز ما بیش از ۱۴۰ همت اعتبار برآورد شده است.
صالحی افزود: بر اساس قراردادی که گروه مپنا با برخی مجموعه‌های صنعتی امضا کرده است، از مجموع 50 دستگاه لوکوموتیو تعهد شده، تعداد 45 لوکوموتیو تحویل شده است. 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر