از واردات کولرهای غیراستاندارد و تولید کولرهای غیراستاندارد(زیرپله ای) جلوگیری شود
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی ساتبا، دکتر محمود کمانی در حاشیه نشست هم اندیشی ارتقای بهره وری با جهش تولید موتورهای فوق کم مصرف کولرهای آبی اظهار کرد: با کمک سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت طی سالهای 1401 و 1402 ، طی دو مرحله، استاندارد کولرهای آبی تغییر یافت؛ در مرحله اول سه رده برچسب انرژی حذف شد و در زمستان سال 1402، استاندارد اجباری برای حذف سه رده دیگر برچسب انرژی ابلاغ شد که با ابلاغ این استاندارد، کولرسازان موظف شدند، کولرهای تولیدی را با موتورهای با راندمان بالا (bldc) تولیدکنند.
در نتیجه اتخاذ تصمیم سه جانبه میان وزارت نیرو، صمت و سازمان استاندارد و طبق قرار پیشین برای اعمال استاندارد جدید تولید کولرهای آبی، حذف سه رده برچسب انرژی C, D, B اعلام شد. در نتیجه این تصمیم، تمام کولرسازان موظف هستند کولر تولیدی را با استاندارد رده Aو بالاتر تولید کنند و استاندارد جدید از یکم بهمن ۱۴۰۲ اجباری شد.
وی با بیان اینکه کولرسازان این اطمینان را یافته اند که از نظر تامین موتور پربازده در کشور مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی سنوات گذشته، با برنامه ریزی های انجام شده و اعطای تسهیلات به موتورسازان، مقدمات تولید موتورهای پربازده، فراهم و براساس اعلام نهایی موتورسازان، قابلیت تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه موتور پربازده در طی یک سال ایجاد شده و در نتیجه این امر آرامش در بازار، برقرار شده است.
کمانی تاکید کرد گفت تولید کنندگان باید ملزم به رعایت استاندارد محصولات تولیدی باشند و از آن سو خواسته کولرسازان و موتوسازان تولیدکننده محصول استاندارد این است که از واردات کولرهای غیراستاندارد و نیز تولید کولرهای غیراستاندارد(زیرپله ای) جلوگیری شود. ضمن اینکه تولیدکنندگان برای استمرار تولید نیاز به سرمایه در گردش دارند و مردم نیز باید بتوانند در خرید محصول باکیفیت از امکانات لیزینگ استفاده کنند.
معاون وزیر نیرو از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان ساتبا به نمایندگی از وزارت نیرو برای تامین منابع سرمایه در گردش تولیدکنندگان خبر داد و عنوان کرد باید طرحهایی برای استفاده از لیزینگ وجود داشته باشد تا فروش کولرهای پربازده افزایش یابد و تولید به صرفه شود.
وی با تصریح بر اینکه باید کولرسازان توافق و قراردادهای خود با مجموعه موتورسازان را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارایه دهند، اظهار کرد: منابعی در قانون بودجه وجود دارد که بر اساس آن می توان حدود 1000 میلیارد تومان از طریق وزارت نیرو به صندوق نواوری تخصیص یافته و از طریق صندوق با منابع در اختیارش، سرمایه در گردش به مجموعه های موتورساز و نیز برای لیزینگ اختصاص یابد.