/
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵

تثبیت مجدد استحکام قانون اساسی و جایگاه ویژه ولی فقیه در حادثه شهادت رئیس جمهور

حادثه تلخ 30 اردیبهشت و شهادت رئیس جمهور و رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ضایعه ای تلخ برای ملت و نظام و همچنین آزمونی سخت برای قانوان اساسی ایران بود.
..
کد خبر : ۶۱۴۵۹

یادداشت- جواد کلاهدوزان دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور

به گزارش نبض نفت در عصر تغییرات شتابان، بی وقفه و غیرقابل پیش بینی شرایط داخلی و بین المللی، فقدان ناگهانی دو تا از ستون های اصلی قوه مجریه می تواند به چالشی عمیق و جدی برای هر کشوری تبدیل شده و اسباب فروپاشی حکومت ها را فراهم سازد. چنین حوادثی اگر در هر یک از کشورهای منطقه و حتی کشورهای لیبرال واقع شود، مدیریت شرایط داخلی و بین المللی بسیار مشکل و پیچیده شده به گونه ای که حداقل در کوتاه مدت کشور با چالش هایی جدی و نگران کننده مواجه می گردد. بروز چنین حوادثی عموما به گسترش نزاع های داخلی و طمع ورزی رقبای بین المللی منجر می شود.

عدم پیش بینی نهادی با اختیارات ویژه که از پشتوانه الهی و مردمی برخوردار باشد، در زمان وقوع حوادثی که انجام وظایف قوه مجریه مختل می شود، یکی از کاستی های غیر قابل اغماض قانون اساسی بسیاری از کشورها است. به لطف قانون اساسی بسیار مستحکم و مبتنی بر مبانی الهی و مردمی، ملت و نظام ما در مواجهه با چنین شرایط اسفناکی، نه تنها با هیچ گونه چالشی مواجه نشده، بلکه به جهت مکانیزم دقیق این قانون، حوادث تلخ به محل بروز همبستگی ملی تبدیل می گردد. به محض انتشار خبر خروج بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه، از رادارها و عدم امکان برقراری تماس با ایشان، رهبر معظم انقلاب، ضمن پیگیری مستمر شرایط ایشان، فورا و بدون فوت وقت به تکلیف شرعی و قانونی خویش مبنی بر هدایت کشور در شرایط خاص عمل کردند.

معظم له در همان ساعات ابتدایی، بصورت مستقیم و زنده با مردم صحبت کرده و توام با دلداری ملت شریف ایران و دعا برای سلامتی سرنشینان بالگرد رئیس جمهور، مردم را به آرامش دعوت کرده و به جامعه اطمینان خاطر دادند که در اداره امور کشور هیچ خللی رخ نخواهد داد. در امتداد چنین حزمی، ایشان در ساعات اولیه پس از اعلام قطعیت شهادت رئیس جمهور با دلی آکنده از غم و اندوه برای از دست رفتن خادم کم نظیر ملت، به تجویز حاصل از اصل 131 قانون اساسی دستور تشکیل شورای انجام وظایف رئیس جمهور را صادر کرده و شورای مذکور در همان لحظه تشکیل شده و انجام وظایف قانونی خود را شروع کردند. اعضای محترم، مجلس خبرگان رهبری یک روز پس از شهادت رئیس جمهور و قبل از تشییع ایشان تشکیل جلسه داده و مبادرت به انتخاب رئیس کردند. جلسه اختتامیه مجلس یازدهم و افتتاحیه مجلس دوازدهم در فاصله کمتر از یک هفته از شهادت رئیس جمهور بدون هیچ گونه خللی برگزار گردید. سران کشورهای مختلف برای عرض تسلیت به تهران عازم شده و ضمن ادای احترام به رئیس جمهور شهید و هیات همراه به وظایف دیپلماتیک خویش پرداخته و همتایان داخلی نیز در راستای ادامه راه رئیس جمهور شهید و رئیس دستگاه دیپلماسی با ایشان مذاکره و تعامل کردند. آنچه گفته شد، حقایقی بود، عیان نزد چشم جهانیان، که برای اثبات آن نیاز به هیچگونه احتجاجی نیست.

اما متاسفانه هستند افرادی که نسبت به قانون اساسی و جایگاه ولی فقیه در این قانون جور و جفا کرده و سعی می کنند، به این گنجینه ناب خدشه وارد کنند. بی خبر از آنکه جایگاه این ستون های مستحکم و استوار به وقت طوفان های سهمگین برای دوست و دشمن تثبیت شده و این نظام بدون تاثیر از وقوع هر اتفاق خوشایند یا ناخوشایند با اقتدار به انجام تکالیف الهی و مردمی خویش عمل کرده و به راه خود ادامه خواهد داد.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر