/
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۲

گزیده‌های نفتی هفته

تحقق مطالبات رئیس‌جمهوری شهید در صنعت نفت، ۲۳ طرح نفتی در نوبت بهره‌برداری و مروری بر بخشی از کارنامه وزارت نفت دولت سیزدهم را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.
کد خبر : ۶۱۵۱۹

 نبض نفت - تحقق مطالبات رئیس‌جمهوری شهید در صنعت نفت: جواد اوجی، وزیر نفت روز یکشنبه (ششم خرداد) در آیین بزرگداشت رئیس‌جمهوری شهید و همراهان که در وزارت نفت برگزار شد، افزایش تولید و صادرات نفت، رشد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، کمک‌ به رشد اقتصادی و توجه به مسائل زیست‌محیطی از جمله جمع‌آوری گازهای همراه نفت را از مهم‌ترین مطالبات شهید رئیسی از صنعت نفت دانست.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین با تأکید بر اینکه کارکنان صنعت نفت با مدیریت جواد اوجی، نمونه مجسم ارتقا و رشد یک صنعت هستند، گفت: در روزهای نخست آغازبه‌کار دولت سیزدهم، صادرات نفت در برخی روزها به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود، اما امروز با وجود تحریم‌ها، با تلاش این کارکنان از مرز روزانه ۲ میلیون بشکه گذشته است.
۲۳ طرح نفتی در نوبت بهره‌برداری: وزارت نفت دولت سیزدهم با تکیه بر دستور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شهید، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را به‌شکلی در دستور کار قرار داد که به‌گفته وزیر نفت، در عمر ۳۳ماهه این دولت، ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام نفتی با سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری رسید و در ادامه نیز برای استمرار زنجیره ارزش در صنعت نفت به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور، ۵۰ طرح تازه به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آغاز شد.
براین اساس، اکنون ۲۳ طرح در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آماده بهره‌برداری است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها در هفته‌های آینده، تعداد طرح‌های افتتاح‌شده صنعت نفت در دولت سیزدهم به ۱۵۵ طرح با سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد دلار می‌رسد.
دیگر خبرها: تصویب طرح افزایش تولید روزانه نفت کشور به ۴ میلیون بشکه، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گوگرد در پارس جنوبی، افزایش ۸درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در ۲ ماه ۱۴۰۳، اتصال ۱۰۰درصدی وزارت نفت به شناسه یکتا برای صدور مجوزهای الکترونیکی و آغاز تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های پایتخت گازی ایران از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده‌اند.
خواندنی‌های هفته: به مناسبت پنجم خرداد، سالروز کشف نفت در ایران، مرور گزارش «بازخوانی تاریخ ۱۱۶ساله طلای سیاه در اقتصاد ایران» پیشنهاد می‌شود.
همچنین گزارش‌های «گام‌های بلند دولت سیزدهم برای پایان گازسوزی در مشعل‌های صنعت نفت»، «اقدام‌های اساسی دولت سیزدهم برای کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌های کشور چه بود؟» و «هزینه‌کرد ۳۰۸ میلیارد تومانی برای بهسازی موتورخانه‌ها تا همکاری‌های فرادستگاهی» مروری بر بخشی از اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم هستند.

 

 

 

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر