/
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹

احتمال تداوم توافق کنونی کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس تا پایان ۲۰۲۴

منابع آگاه از مذاکره اعضای اوپک‌پلاس درباره ادامه کاهش تولید نفت تا پایان سال خبر دادند.
کد خبر : ۶۱۵۳۴

به گزارش نبض نفت به نقل از  خبرگزاری رویترز، منابع آگاه اعلام کردند اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) در نشست وزارتی روز یکشنبه ( ۱۳ خرداد) اعضای این ائتلاف درباره تداوم کاهش داوطلبانه عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی مذاکره می‌کنند.
کاهش داوطلبانه تولید که پایان ژوئن منقضی می‌شود، آخرین مجموعه از کاهش عرضه اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون به‌شمار می‌آید که همزمان با افزایش تولید نفت از سوی آمریکا و دیگر تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس و نگرانی درباره تقاضا در شرایطی که اقتصادهای بزرگ با نرخ بالای بهره بانکی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اجرایی شد.
دو منبع مطلع اعلام کردند که گزینه دیگر این است که کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌پلاس (مجموع روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه) تنها برای سه ماه سوم امسال تمدید شود، با این حال، منابع دیگری اعلام کردند که چنانچه اوپک‌پلاس تصمیم بگیرد تقاضا در حال افزایش است، کاهش بیشتر تولید برای حمایت از بازار یا بازگرداندن عرضه نفت به بازار همچنان گزینه اعضا خواهد بود.
اوپک‌پلاس هم‌اکنون تولید خود را ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد که معادل ۵.۷درصد از تقاضای جهانی نفت است.
این کاهش عرضه شامل روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه مصوب اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس است که تا پایان سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نیز کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای این ائتلاف است که پایان ماه ژوئن منقضی می‌شود.
الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کشورهایی هستند که تولید نفت خود را به‌طور داوطلبانه بیشتر از مقدار توافق‌شده کاهش داده‌اند.
نشست اوپک‌پلاس ممکن است همزمان با عرضه سهام ثانویه شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو در بازار سهام عربستان برگزار شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر