/
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱

طراحی و ساخت تیرک‌های شناسایی نانوکامپوزیت بتنی در گاز آذربایجان شرقی

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با تعریف و اجرای پروژه پژوهشی با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان، موفق به طراحی و ساخت یک نمونه لاین مارکر صحرایی غیرفلزی و تدوین پیش‌نویس استاندارد مشخصات فنی خرید تیرک‎های شناسایی (لاین مارکرها) نانوکامپوزیت بتنی برای تجهیزات گازرسانی شد.
کد خبر : ۶۲۰۸۱

نبض نفت- نادر کمالی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی، درباره این دستاورد مهم در صنعت گاز گفت: تیرک‌های شناسایی مسیر یا مارکرهای صحرایی برای مشخص‌کردن مسیر خط لوله نفت و گاز و به‌منظور هشدار و ممانعت از آسیب‌دیدگی تجهیزات در پروژه‌های گازرسانی استفاده می‌شوند و دسترسی به کابل و لوله و تعیین سریع محل خرابی را نیز ممکن می‌کنند.
وی افزود: در گذشته نشانه‌گذاری‌های مورد نیاز در خطوط انتقال نفت و گاز با استفاده از لاین مارکرهای فلزی انجام می‌شد که این مارکرها به‌دلیل خوردگی و هوازدگی، ظرفیت بالای سرقت، قیمت بالای تولید و هزینه بالای تعمیر و نگهداری، به‌صرفه نبودند.
مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی بیان کرد: مارکرهای نانوکامپوزیت بتنی با توجه به داشتن مزایایی مانند ظرفیت پایین سرقت، قیمت پایین‌تر، وزن کمتر نسبت به نمونه­‌های بتنی مشابه، مقاومت در برابر ذوب و یخبندان، نفوذپذیری ناچیز در حد صفر، مقاومت در برابر ترک، مقاومت در برابر عوامل خورنده و هزینه نگهداری کمتر، می‌­توانند به‌عنوان جایگزین مناسب مارکرهای فلزی موجود، استفاده شوند.
کمالی تصریح کرد: با تعریف و اجرای این پروژه، نمونه بهینه از نظر جنس و ابعاد، با محاسبات دقیق مهندسی و لحاظکردن پارامترهای مختلف فنی، اقتصادی، عملیاتی و بهره­‌برداری، طراحی و ساخته شده و استاندارد مشخصات فنی خرید آن تدوین و در حال تصویب نهایی است.

 

 

منبع :شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر