/
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳

تامین ۵۰ درصد تقاضای برق بخش خانگی "راور" با استفاده از انرژی خورشیدی/احداث بیش از ۲۴ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس انشعابی و حمایتی در کشور

مدیر کل دفتر سامانه های مقیاس کوچک ساتبا بر اهمیت نیروگاه های خورشیدی انشعابی در تامین برق خانگی شهرستان ها و استانها تاکید کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد تقاضای برق مورد نیاز بخش خانگی شهرستان راور با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی تامین می شود.
کد خبر : ۶۲۸۱۷

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ساتبا جعفر محمدنژاد سیگارودی در گفت و گو با خبرنگار ساتبا اظهار کرد: در شهرستان راور ۳۸۵ نیروگاه خورشیدی انشعابی و کوچک مقیاس با ظرفیت 4.343 مگاوات در حال بهره برداری است که ۶۰۵۰ مگاوات ساعت برق در سال، تولید و به شبکه برق تزریق می کنند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تقاضای برق مورد نیاز بخش خانگی شهرستان راور با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی تامین می شود، تصریح کرد: درصد پوشش انرژی مصرفی خانگی روزانه توسط نیروگاه‌های خورشیدی معادل 49.3 درصد و پوشش انرژی مصرفی خانگی (در کل شبانه روز) معادل ۳۰ درصد بوده است.
محمدنژاد با اشاره به میزان تولید و مصرف برق در شهرستان راور استان کرمان، بیان کرد: بر اساس داده های اداره توزیع نیروی برق شهرستان راور در استان کرمان، کل انرژی مصرفی شهرستان در سال 1402 معادل 110701 مگاوات ساعت با 15 هزار مشترک بوده که سهم انرژی مصرفی خانگی حدود 24.42 درصد بوده است. این شهرستان دارای طول شبکه فشار متوسط به میزان 494 کیلومتر و طول شبکه فشار ضعیف به میزان 290 کیلومتر است.
مدیر کل دفتر سامانه های مقیاس کوچک ساتبا از نقش فوق العاده تاثیرگذار نیروگاه های خورشیدی انشعابی و مقیاس کوچک برای پاسخ به تقاضای مصرف برق کشور گفت و عنوان کرد: تعداد قابل توجهی از شهرستان های کشور همانند شهرستان راهور استان کرمان این پتانسیل را دارند که بدون ایجاد زیرساخت جدید در شبکه توزیع و صرف هزینه های اضافی، از طریق احداث نیروگاه های خورشیدی انشعابی و مقیاس کوچک بخش قابل توجهی از تقاضای مصرف برق کشور را پاسخ داده و تامین کنند.
وی یادآور شد: شهرستان راور با احداث بیش از 400 سامانه خورشیدی با توان 4343 مگاوات از سال 95 تاکنون توانسته نقش بسزایی در گسترش فرهنگ توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان کرمان ایفا کند. توزیع نیروی برق شمال استان کرمان از پیشتازان کشور در احداث سامانه های خورشیدی کوچک مقیاس پشت بامی است.
محمدنژاد درباره نحوه ساخت نیروگاه های خورشیدی در سطح انشعاب مشترکین اظهار کرد: متقاضیان ساخت سامانه های خورشیدی کوچک مقیاس پشت بامی و انشعابی در قالب قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله و با نرخ جذاب که از سوی ساتبا تعیین شده می توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام کرده تا ضمن ایجاد درآمد پایدار برای خود، در تامین بخش قابل توجهی از برق مصرفی در بخش خانگی مشارکت کرده و نقش بسزایی در کاهش ناترازی برق و رفع خاموشی ها بویژه در زمان اوج مصرف برق ایفا کنند.
وی از احداث بیش از ۲۴ هزار نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس انشعابی و حمایتی در کشور، خبر داد و اعلام کرد: ظرفیت نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس انشعابی و حمایتی در کشور به بیش از 163 مگاوات رسیده و خوشبختانه این روند با سرعت مناسبی در حال توسعه است.
به گزارش ساتبا، سهم استان کرمان از مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه های تجدیدپذیر بیش از 139.95 مگاوات و نیروگاه های تجدیدپذیر در حال احداث 2101.77 مگاوات است.
نیروگاه های تجدیدپذیر در حال احداث استان کرمان با مدل های متنوع سرمایه گذاری تدوین شده از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق(ساتبا)، شامل 8 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 48.25 مگاوات از محل ماده 61 اصلاح الگوی مصرف، 21 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 817 مگاوات از محل ماده 12 قانون رفع مواد تولید، 15 نیروگاه خورشیدی، بادی و بازیافت تلفات حرارتی از محل تامین برق پایدار صنایع به ظرفیت بیش از 1170 مگاوات، 7 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 32.7 مگاوات از محل تابلوی برق سبز بورس انرژی و 2 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 4 مگاوات از محل زمین شخصی و 92 نیروگاه خورشیدی از محل شهرک های صنعتی به ظرفیت 24.32 مگاوات است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر