/
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳

افزایش ۲۵ مگاواتی ظرفیت تولید برق شرکت نفت فلات قاره ایران

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران از آغاز تست و راه‌اندازی نیروگاه منطقه عملیاتی قشم و افزایش ۲۵ مگاواتی ظرفیت تولید برق این شرکت خبر داد.
کد خبر : ۶۳۰۳۵

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس شهرام متوسل افزود: پروژه نصب و راه‌اندازی ۵ دستگاه توربوژنراتور سولار تاروس (T-60) و تاسيسات زيربنايی Utility نيروگاه قشم با هدف تولید برق به ظرفیت ۲۵ مگاوات برای تامین برق تاسیسات نفتی منطقه قشم و پالایشگاه تازه‌ساخت گاز میدان هنگام در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در منطقه گورزین جزیره قشم توسط یکی از شرکت‌های داخلی ساخته شده است.
وی افزود: این پروژه شامل ۱۸۰۰ مترمربع ساختمان‌های اتاق برق و کنترل و دفاتر اداری و یک سوله محل نصب توربین‌ها به مساحت ۲۱۰۰ مترمربع است. از ۵ دستگاه توربوژنراتورهای سولار تاروس (T-60) خریداری شده توسط کارفرما با توان نامی ۵ مگاوات برای هر دستگاه، ۳ دستگاه توربوژنراتور در سوله تجهیزات پروژه هم‌اکنون نصب شده‌اند. توربوژنراتورها به‌صورت دوگانه‌سوز (سوخت گاز و گازوئیل) توسط پکیج گاز با ظرفیت ۳۰ میلیون فوت‌مکعب گاز و پکیج گازوئیل مشتمل بر تانک ذخیره، مخازن ذخیره روزانه گازوئیل، پمپ‌های انتقال و سایر تجهیزات کنترل و ابزار دقیق مربوطه قابلیت راه‌اندازی دارند. 
وی با بیان اینکه در فاز نخست پروژه، پست و تابلوهای برق به منظور تامین نیازهای منطقه قشم در سال ۹۶ راه‌اندازی شده است، گفت: ترانسفورمرهای برق، پکیج هوای فشرده، باطری و UPS، Filed Instruments، پکیج تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم کنترل (DCS/ESD/F&G/PMS)، اویل‌کولرهای هوایی و Air Intake از دیگر تجهیزات این پروژه است. 
مهندس متوسل افزود: در حال حاضر سه دستگاه از توربوژنراتورهای سولار تاروس (T-60) آماده راه‌اندازی و تامین ۱۵ مگاوات توان نامی برق جهت تغذیه مصارف موردنظر در منطقه قشم است که ظرفیت اضافه شده، اطمینان و پایداری تامین برق تاسیسات منطقه قشم شرکت نفت فلات قاره ایران را ارتقاء خواهد بخشید. 
وی در پایان گفت: این پروژه با تکیه بر توان پیمانکاران و سازندگان داخلی و همکاری کلیه واحدهای ستادی و عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران به‌ویژه منطقه عملیاتی قشم، مدیریت تدارکات و امور کالا و با حمایت مدیریت ارشد شرکت به سرانجام رسیده و هم‌اکنون مرحله تست و راه‌اندازی توربین‌ها درحال انجام است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر