/
۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
برگزاری اولین دوره جایزه ملی بهره وری انرژی برق برای نخستین بار در کشور

گام بلند سه الکتروموتورساز بزرگ کشور در تولید موتورهای پربازده

برای نخستین بار در کشور، اولین دوره جایزه ملی بهره وری انرژی برق با همکاری مشترک ساتبا و سازمان مدیریت صنعتی، امروز‌ ۲۷ شهریور در محل مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار و از برترین ها در چهار بخش "فرآیندهای صنعتی و صنایع انرژی بر" ، "تجهیزات برقی و لوازم خانگی برقی" ، "شرکت‌های دانش بنیان و فناور" و "پروژه‌های برتر صرفه جویی" با اعطای جوایز در سطح های گواهینامه، تقدیرنامه و تندیس تقدیر شد.
کد خبر : ۶۳۳۳۸

محمدتقی زیاری، مدیرکل دفتر راهبری طرح های بهره وری انرژی در ساتبا در همایش اولین دوره جایزه ملی بهره وری انرژی برق با تصریح بر اینکه تنها از طریق تدوین استانداردهای حوزه بهره وری برای صرفه جویی ۳۲۰۰ مگاوات، هدف گذاری صورت گرفته است، اظهار کرد: در سه سال گذشته با استفاده از قوانین و مقررات موجود در حوزه تدوین استاندارد تجهیرات برق و فرایندهای صنعتی با معیارهای مشخص وارد عمل شدیم و اهرم اصلی در در اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی، اختصاص تسهیلات، تشویق و برداشتن محدودیت های تامین بار برای شرکت های بهره ور بوده است.
وی با بیان اینکه اختلاف ۳۰ هزار مگاواتی مصرف انرژی در زمستان و پیک تابستان وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به بارهای سرمایشی است، تصریح کرد: از این میزان اختلاف مصرف انرژی، ۱۲ هزار مگاوات مربوط به مصرف انرژی توسط کولرهای آبی است که در پی آن ارتقای استاندارد موتور کولرهای آبی در ساتبا و با همکاری سازمان ملی استاندارد تدوین و ابلاغ شد.
زیاری خاطرنشان کرد: تنها در سال گذشته با تحقق ۴۰ درصد استاندارد رعایت شده، حدود ۱۶۰ مگاوات کاهش تقاضا در بخش کولر آبی داشتیم که پیش بینی می شود این عدد امسال به ۲۵۰ مگاوات برسد. مصرف انرژی کولرآبی در یک دوره ۱۰۰ روزه معادل ۹۰ درصد مصرف صنعت در طول سال است، بنابراین می طلبد دستگاه های ذیربط حمایتهای بیشتری داشته باشند.
مجید لطفی حقیقت، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی نیز در این همایش با بیان اینکه برای ارتقای بهره وری در حوزه انرژی برق، برای نخستین بار کار ارزشمند و طلایی با شاخص گذاری برای بخش های صنعتی انجام شده و صنایع مرتبط تلاش کردند خود را در میان سنجیده و برای ارتقای استاندارد بکوشند تا در ردیف صنایع موفق در این زمینه قرار گیرند، اظهار کرد: در کشور ناترازی متنوعی داریم و یکی از این ناترازی ها متعلق به صنعت برق است، بنابراین حلقه مفقوده این موضوع، نبود معیار ارزیابی و سنجش عملکرد صنایع و مصرف کننده و تولیدکننده هاست که با طراحی این جایزه و ایجاد خط کش، این مساله حل می شود.
وی ادامه داد: دوره نخست جایزه ملی بهره وری انرژی برق با همکاری مشترک ساتبا و سازمان مدیریت صنعتی با هدف توسعه فرهنگ و ایجاد انگیزه بیشتر برای مدیران عالی صنایع برای بکارگیری همت بیشتر و مقایسه جایگاه خود در رقابت با دیگر صنایع ایجاد شده است و امیدواریم با ادامه فعالیت آن بتوانیم به مفهوم بهره وری توسعه بیشتری ببخشیم و فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی را در کشور نهادینه کنیم و شاخص ها ملموس تر شود.
لطفی حقیقت اضافه کرد: تولیدکنندگان تجهیزات خانگی، فرایندهای صنعتی، پروژه های برتر صرفه جویی و محصولات دانش بنیان از گروه هایی بوده اند که در فرایند جایزه ملی بهره وری انرزی برق مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ از ۲۰۴ شرکت متقاضی برای تعیین بهترین ها در حوزه بهره وری انرژی ۲۴ شرکت حائز دریافت جایزه برتر شده اند؛ دوره بعدی ارزیابی ها از مهرماه آغاز و با برگزاری دومین دوره آن در خرداد سال آینده خدمت فعالان صنعت خواهیم بود.
احمد مرتضایی، رئیس کمیته انرژی تشخیص مصلحت نظام نیز با مرور سیاستهای کلی کشور در حوزه بهره وری اظهار کرد: سیاستهای کلی مرتبط با بخش مدیریت مصرف و بهینه سازی انرژی ۸ بند دارد که بند هفت آن صراحتا بر بهینه ساری مصرف تمرکز دارد.
وی با تاکید بر اینکه بهینه سازی مصرف انرژی در سیاستگذاری های کلان کشور مورد توجه قرار گرفته است،افزود: سیاستگذاری سیاستهای اصلاح الگوی مصرف و سیاستهای کلی محیط زیست، حمل و نقل، حوزه مسکن و شهرسازی، اقتصاد مقاومتی در بالاترین سطح نظام انجام شده و هدف این بوده که بدانیم در بالاترین سطح بعد از قانون اساسی، سیاستهای کلی با عنوان جهت دهنده به سمت اهداف قانون اساسی خیلی دقیق پیش بینی شده اند و بهینه سازی مصرف انرژی در آن مورد توجه قرار گرفته است.
مرتضایی تصریح کرد: کاهش شدت انرژی مسیری برعکس را طی کرده و دلیل، این بوده که در فضای موجود نتوانستیم از سیاستها و ابزارها به خوبی استفاده کنیم. البته به عنوان مثال، قانون مانع زدایی از صنعت تصویب و اجرا شده ولی برخی سیاستها اجرایی نشده اند.
وی، مساله مهم را حکمرانی انرژی، عنوان کرد و ادامه داد: در کشور وزارت خانه های عرضه کننده و مصرف کننده انرژی داریم که اقداماتی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی انجام داده اند ولی باید بر این موضوع مسلط شوند تا سیاستهای اصلی پیاده سازی شود؛ در ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم توسعه، این موضوع به خوبی دیده شده و صنایع نفت و نیرو باید به آن توجه جدی داشته باشند.
سجاد گازر، مدیر کل دفتر نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این همایش اظهار کرد: بنابر گزارش آژانس بین المللی انرژی (EIA)، اطلاعات مربوط به تجهیزات انرژی بر 9 کشور دنیا نشان می دهد در سال ۲۰۱۸ با برچسب انرژی، ۱۵۸۰ تراوات ساعت در سال صرفه جویی ایجاد شده که معادل با نیاز انرژی برق همان سال این کشورهاست که توسط باد و خورشید تولید می شود.
وی، صدور برچسب انرژی تجهیرات برقی و تجهیزات گازسوز را از جمله وظیفه سازمان استاندارد دانست و افزود: به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ ، ۲۷۰۰ واحد تولیدی مشمول برای انطباق فرایندها و سامانه های انرژی بر، شناسایی و بیش ار ۲۰۰۰ واحد ارزیابی فن انرژی شدند که از این تعداد ۴۷۸ واحد با شرایط عدم انطباق انرژی شناسایی شدند. گازر با تصریح بر اینکه تدوین استاندارد الکتروموتورهای کولرآبی آسان است ولی نظارت بر آن مهم است، خاطرنشان کرد: هم اینک دو تا سه الکتروموتورساز بزرگ کشور با تقریب بالای ۷۰ درصد به سوی ارتقای استاندارد الکتروموتور و نصب موتورهای پربازده( BLDC ) رفته اند.
آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش اظهار کرد: در سال گذشته با تعامل ساتبا و بخش خصوصی، توافقنامه ای با هدف تولید ۱۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر و صرفه جویی ۱۰ هزار مگاوات در حوزه بهره وری انجام شده است.
وی افزود: براساس یکی از پروژه های بهینه سازی قرار است ۲۱ میلیون دستگاه بخاری تعویض شود که نیازمند اهتمام تولیدکنندگان داخلی است و باید ظرف دو سال به بازار بیاید و در غیراینصورت باید با فرایند واردات تامین شود؛ با تعویض این میزان، معادل حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب گاز در روز صرفه جویی می شود که تولید آن حدود ۵۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد درحالیکه تعویض آنها ۶ میلیار دلار هزینه دارد.
نجفی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران درصدد است حضور جدی در COP29 به عنوان بزرگترین اجماع جهانی پس از سازمان ملل متحد داشته باشد، تاکید کرد: باید تعاملات اعتباری را در جهان توسعه دهیم
وی با تصریح بر اینکه در حوزه بهره وری امکان نقد شوندگی کاهش کربن بالاست که باید از این فرصت بهره برد، اضافه کرد: اینکه گواهی های بهره وری صادر شده چقدر در کاهش کربن موثر هستند در نقد شوندگی موثر است و باید از فرایند بهره وری درآمد کسب کرد و این امر ارزش محسوب می شود. فرایند های ما باید با راندمان همراه باشد و اینکه چقدر کربن را کاهش داده ایم چرا که که این امر در دنیا ارزش شده است.
مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم تهران و شمیرانات در خانه ملت نیز در این همایش گفت: برگزاری چنین همایش هایی برای اعطای جایزه بهره وری عالی است اما آنچه که مهمتر است ریل گذاری و تصمیم گیری در سطح حاکمیت است تا فعالان در این عرصه، درست حرکت کنند.
وی بر ضرورت توجه به تولید برق تجدیدپذیر، تاکید و خاطرنشان کرد: باید به ظرفیت تابلوی برق سبز بیشتر توجه شود چرا که رقابتی است و می شود روی آن حساب کرد؛ بابد مسیر را با سرعت برویم که همت همه دست اندرکاران را می طلبد.
به گزارش ساتبا، برای نخستین بار در کشور، اولین دوره جایزه ملی بهره وری انرژی برق با هدف فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه مدیریت مصرف برق توسط مصرف کنندگان مختلف انرژی و با همکاری مشترک ساتبا و سازمان مدیریت صنعتی، امروز‌ ۲۷ شهریور در محل مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار و پس از انجام فراخوان سراسری در این حوزه ها و دریافت، پردازش و داوری اطلاعات، برترین ها در چهار بخش "فرآیندهای صنعتی و صنایع انرژی بر" ، "تجهیزات برقی و لوازم خانگی برقی" ، "شرکت‌های دانش بنیان و فناور" و "پروژه‌های برتر صرفه جویی" با اعطای جوایز در سطح های گواهینامه، تقدیرنامه و تندیس تقدیر شد.
در نخستین دوره اعطای جایزه ملی بهره وری انرژی برق، برخی شرکت های توزیع برق در سطح کشور، شرکت های دانش بنیان، برخی شرکت های فعال در صنایع فولادی، تولیدکننده های تجهیزات و لوازم برق، صنایع پتروشیمی و سیمانی از جمله فعالان صنعتی بودند که حایز رتبه های برتر شدند.
با همراهی و همکاری ساتبا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، توانیر، سازمان مدیریت صنعتی، پژوهشگاه نیرو، انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسین مشاور حوزه انرژی ساختار" جایزه ملی بهره وری انرژی برق" برای اولین بار در کشور ایجاد است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر