/
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷

پنجمین نشست بلندپایه مشترک اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف برگزار شد

پنجمین نشست بلندپایه مشترک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در حوزه انرژی با تأکید بر اهمیت جایگاه نفت و گاز در رفاه و پیشرفت بشر تأکید کرد.
کد خبر : ۶۳۸۵۲

 نبض نفت - پنجمین نشست سطح عالی گفت‌وگوهای مشترک اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف دهم اکتبر (پنجشنبه، ۱۹ مهر) به‌صورت ویدیوکنفرانس و به ریاست هیثم الغیص، دبیرکل اوپک و محمد حامل، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف برگزار شد.
الغیص در این نشست ضمن تأکید بر نقش حیاتی نفت و گاز در رفاه و پیشرفت بشر یادآور شد: نفت و فرآورده‌های نفتی تقریباً برای همه جنبه‌های زندگی ضروری هستند و زندگی بدون نفت و گاز غیرقابل تصور است.
وی با بیان اینکه مجموع سهم نفت و گاز در ترکیب سبد انرژی جهان طی سال ۲۰۵۰ میلادی بالای ۵۳ درصد باقی می‌ماند، بر نیاز حیاتی برای سرمایه‌گذاری کافی و به‌موقع با هدف اطمینان از توازن بین عرضه و تقاضا تأکید کرد.
دبیرکل اوپک تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز تنها برای بخش نفت تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۱۷ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار یا به‌طور میانگین سالانه ​​حدود ۶۴۰ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.
الغیص با تأکید بر اهمیت و ارزش گفت‌وگو همکاری مستمر اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف، تصریح کرد: واقعیت‌های انرژی ضرورت وجود و فعالیت دو نهاد و همکاری بین آنها را به ما یادآوری می‌کند.
حامل هم با اشاره به اینکه مشارکت بالای اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف از طریق شماری ابتکارهای مشترک نشان داده شده است، گفت: هر دو نهاد گام‌هایی مهم در تبادل داده‌ها و مشارکت در مجامع جهانی انرژی برداشته‌اند.
وی افزود: این مشارکت برای هدایت چشم‌انداز انرژی در حال تحول و پرداختن به پیچیدگی‌های بازارهای کنونی انرژی حیاتی است.
دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف بر نقش پایدار گاز طبیعی و نفت خام در ترکیب سبد انرژی جهان در آینده تأکید کرد و گفت: چشم‌انداز جهانی گاز جی‌ئی‌سی‌اف پیش‌بینی می‌کند که تقاضای انرژی اولیه جهان تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود تقاضا برای گاز طبیعی تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۳۴ درصد افزایش یابد.
حامل ادامه داد: این موضوع بر اهمیت مداوم گاز طبیعی برای توسعه پایدار، دسترسی به انرژی و پایداری تأکید می‌کند.
وی تأکید کرد که گاز طبیعی فراتر از یک سوخت است و ماده اولیه ضروری در تولید کود به‌شمار می‌رود و به تضمین امنیت غذایی جهانی کمک می‌کند.
در این نشست مشترک، طرف‌ها درباره مسائل مربوط به توسعه پایدار، فقر انرژی، راه‌حل‌های آشپزی پاک، فناوری، سرمایه‌گذاری، امنیت انرژی، شفافیت داده‌ها و تبادل دانش گفت‌وگو کردند.
دو نهاد همچنین درباره چشم‌انداز انرژی کوتاه‌مدت تا بلندمدت و تردیدهای پیش‌رو، چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط و مذاکرات چندجانبه آینده بحث و تبادل‌نظر کردند.
این نشست همچنین ضمن تأکید بر اهمیت همکاری در سطح فنی و تحقیقاتی به نتیجه مثبت ششمین نشست فنی گفت‌وگوی انرژی اوپک - جی‌ئی‌سی‌اف در سوم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۲ مهر ۱۴۰۳) اشاره کرد.
ششمین نشست بلندپایه گفت‌وگوی انرژی اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف سال ۲۰۲۵ میلادی در مقر دائمی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر برگزار خواهد شد.

 

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر