/
۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

بازار خودرو روی گسل/ آخرین پس لرزه افزایش قیمت‌ها

شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار بعد از اصلاح قیمت، به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. طبق بررسی «دنیای‌اقتصاد» گسل قیمتی پیش از اصلاح قیمت به‌طور میانگین ۴۰درصد بود، حال آنکه بعد از افزایش قیمت‌ها به ۱۷.۶درصد رسیده است.
کد خبر : ۶۴۶۰۴

نبض نفت - گسل خودرو بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت که هفته گذشته اجرایی شد، به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. بر این اساس ۲۳آبان‌ماه که هنوز قیمت رسمی خودرو افزایش نیافته بود، به طور میانگین شکاف ۴۰.۳درصدی بین بهای کارخانه و بازار انواع خودروهای داخلی وجود داشت، اما روز گذشته به‌رغم آنکه قیمت خودرو در بازار نیز افزایش یافته بود، میزان شکاف قیمتی مذکور به ۱۷.۶درصد رسید؛ موضوعی که امیدهایی در راستای کاهش فعالیت دلالان و واسطه‌گران در بازار خودروی کشور ایجاد کرده است.
«دنیای اقتصاد» برای بررسی گسل قیمتی بین کارخانه و بازار، بهای رسمی و همچنین قیمت بازار ۱۵محصول داخلی را در بازه زمانی ۲۳آبان و روز گذشته زیر ذره‌بین قرار داده است. بر این اساس شکاف قیمتی کارخانه و بازار برای ۹محصول ایران‌خودرو ۲۳آبان‌ماه به طور میانگین ۲۵۲میلیون تومان، معادل ۴۵درصد بود، اما این رقم برای محصولات آبی‌پوشان جاده‌مخصوص روز گذشته به ۱۳۱میلیون تومان، معادل ۱۸درصد، رسید.
این بررسی برای ۶ محصول سایپا نیز انجام شد. ۲۳ آبان‌ماه اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای این محصولات به طور میانگین ۱۷۰میلیون تومان و ۳۵.۶درصد بود. این تولیدات دومین خودروساز بزرگ کشور دیروز به طور میانگین شکاف قیمتی ۱۰۷.۵میلیون تومانی، معادل ۱۷.۱۸درصد، را تجربه کردند.
مرور این ارقام نشان می‌دهد گسل قیمتی بین کارخانه و بازار خودرو بعد از تصمیم دولت برای ابلاغ قیمت‌های جدید که بعد از ۱۸ماه فریز قیمتی انجام شد، به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. اما این امر چه تاثیری بر بازار و صنعت خودروی کشور خواهد گذاشت؟ به اذعان بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودروی ایران، قیمت‌گذاری دستوری و فریز قیمتی ۱۸ماهه، این صنعت را متحمل آسیب‌های زیادی کرد.
طبق آخرین آمار و اطلاعاتی که خودروسازان به سازمان بورس ارائه داده و در سامانه کدال منتشر شد، زیان انباشته خودروسازان بزرگ کشور (غیرتلفیقی) از مرز ۲۰۸همت عبور کرده است. اما اصلاح قیمت خودرو می‌تواند سروسامانی به صورت‌های مالی خودروسازها بدهد. این موضوع می‌تواند در میان‌مدت موجب افزایش تولید خودروسازان شده و اگر همین روند ادامه پیدا کند، در بلندمدت می‌تواند روی کیفیت محصولات تولیدی آنها نیز تاثیر بگذارد.
از طرف دیگر شاید مهم‌ترین تاثیر کاهش شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار روی جذابیت بازار خودرو برای دلالان باشد. زمانی که قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم باشد، انگیزه برای خرید خودرو از کارخانه با هدف فروش در بازار آزاد و کسب سود کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش حجم تقاضای غیرواقعی شود.
وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو به شکلی است که دلالان و واسطه‌گران بیشترین نفع را از این بازار می‌برند. پیش از این نیز انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در آخرین گزارش خود از این صنعت اعلام کرده بود که شکاف قیمتی موجود بین بازار خودرو و کارخانه در چند سال اخیر حدود۵۰۰همت بوده که این میزان نصیب دلالان شده است.
نظام دونرخی خودرو و گسل عمیق بین این دو نرخ موجب شده بود یک خرید و فروش ساده بین کارخانه و بازار خودرو سودهای کلانی را به جیب سفته‌بازان روانه کند. حالا اما کاهش این گسل می‌تواند برخی از دلالان را به‌تدریج از این بازار خارج کند.

 

 

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر