نرخ انرژی مشترکان پرمصرف تقریبا در پله آخر بدون یارانه محاسبه میشود
اول از همه در خصوص رشد تقاضای برق صحبت کنیم ما تقریبا سالانه 10 درصد رشد مصرف انرژی داریم امسال در اوج لحظه ای بار نزدیک به 9 درصد رشد را داشتیم وتقاضا در تابستان یک مقدار اضافه شد و به 6400 مگاوات رسید ولی به لحاظ انرژی این دوره نسبت به دوره سال قبل ما تقریبا نزدیک به 5 درصد رشد داریم.
رشد مصرف برق در کشور دو مولفه اصلی دارد یکی بحث خانگی و تجاری هست و یکی بحث صنعت و صنایع انرژی بر و عمده در بخش خانگی و تجاری ما تقریبا سالانه یک میلیون مشترک به مشترکانمان اضافه می شود و حدود هزار مگاوات به مصرف برق اضافه می شود.
در بخش صنعتی هم متناسب با شرایط اقتصادی کشور هستش که به چه شکل رقم بخورد و سرمایه گذاری صورت بگیرد و این هم تقریبا حدود 1500 مگاوات است یعنی 2500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می شود، این عدد هم براش سازوکار تعیین شده که نیروگاه بزنیم و همین مقدار را پاسخگو باشد.
اتفاقی که در سال 1403 افتاده و رشدی که بر میزان تقاضا داشتیم این عدد شده 6400 مگاوات یعنی اگر که ما به اصطلاح بخواهیم این رقم را ادامه دهیم این معادل مصرفی است که در برنامه هفتم تدارک دیده شده و در سال آخر به آن عدد می رسیم یعنی رشد نامتعارف و زیادی اتفاق می افتد.
این تعریفی که همکاران در شرکت توانیر انجام دادند و بررسی که انجام شد دو تا مولفه دیگر هم به آن اضافه شد یکی بحث توربینهای گازی هست یکی مناطق شمالی کشور که قبلا کولر گازی استفاده می کردند داره استفاده می شود حتی جاهایی مثل تهران هم که کولر آبی دارند هم تقلید می کنند و از کولر گازی استفاده می کنند عرضم این هستش که این عدد را برای 3 سال و با اطلاعات خیلی دقیق بدست آوردیم چیزی حدود 1200 مگاوات اونجا مصرف برق داشتند.
یک بخشی هم برمی گرده به مشترکانی که از ماینر استفاده می کنند آن هم حول و حوش 700تا 800 مگاوات اضافه شده و این در صنعت در سال 1403اضافه شده.
این اعدادی که عرض کردم اتفاق افتاده و به این جهت سرمایه گذاری لازم که برای این 6400 مگاوات باید 10 هزار مگاوات نیروگاه بزنیم که این 6400 مگاوات ازش برق در بیاید به دلیل اینکه کشور ما در اکثر نقاطش ارتفاع دارد از سطح دریا و این باعث افت توان نیروگاهها می شود و این یک امر طبیعی هست باید 10 هزار مگاوات نیروگاه بسازیم و این تقریبا یعنی 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال در تابستانها چالش اساسی میزان سرمایه گذاری و عدم تولید کافی برای پاسخگویی به این میزان مصرف است دوره تابستان هم بخاطر تغییراقلیم و گرمایی که اتفاق افتاده این هم در واقع یک منشایی بود برای افزایش مصرف، امسال هم سال گرمی بود و اینها همه باعث افزایش مصرف شد.
ما برای حول و حوش 17- 18 هزار مگاوات کسری داریم و این را باید در سال بعد هم 4-5 هزار مگاوات اضافه شود می شود 23 هزار مگاوات که یکی از راهکارهایی که سریعتر بتواند پاسخ دهد تجدید پذیرها را در دستور کار قرار دهیم.
مساله کمبود برق در تابستان ناشی از این است که تولید به اندازه کافی برای پاسخگویی به این میزان مصرف وجود ندارد و راهکارهای مختلف را دنبال می کنیم برای اینکه پایداری شبکه مان را از دست ندهیم
نکته دوم دوره زمستان است و این دوره 100 روزه هر ساله وجود دارد و به لحاظ تغییرات اقلیمی که در کشور اتفاق افتاده سرمای هوا معمولا از 15 آذر شروع می شود و برنامه های محدودیت مصرف برق را برنامه ریزی کرده و عدم کفایت سوخت را بتوانیم جبران کنیم.
توضیحی در مورد مساله سوخت: نیروگاههای ما عمدتا نیروگاههای حرارتی هستند و بیش از 90 درصد برقمان را از طریق نیروگاه حرارتی تامین می کنیم سه تا نیروگاه بخار، سیکل ترکیبی و گازی نیروگاههای هستند که حدود 93 درصد تولید برق را به عهده دارند و سوخت عمده اینها گاز هست و بعد از آن 85 درصد از این نیروگاهها سوخت دومشان گازوییل هست و بعد هم مازوت استفاده می شود مازوت در یک سری نیروگاههای ترکیبی قابلیت استفاده را دارند.
ما در واقع باید این سوخت نیروگاه تحویل بشود تا این 100 روز را بتوانیم پشت سر بگذاریم در غیر اینصورت باید برنامه های مدیریت مصرف را آغاز کنیم.
امسال اتفاقاتی افتاد و بخشی از آن بر می گردد به سال 1402 که ما در سال 1402 گاز بیشتری دریافت کردیم و از عمده دلایلی که همکاران شرکت ملی گاز می گویند تعهداتی هستش که کشور ترکیه داشته برای اینکه گاز را دریافت کنند را استفاده نکرده و گازشان را به نیروگاهها تحویل دادند و تقریبا 5 میلیارد متر مکعب گازی را که دریافت می کند را استفاده نکرده و 5 میلیارد مترمکعب گاز بیشتری را در سال 1402 نسبت به سال 1403 دریافت کردیم.
ما دو سال قبل از این هم سالهای 1400 و 1401 نسبت به امسال گاز بیشتری داشتیم وقتی که از گاز نمی توانیم استفاده کنیم باید بریم سراغ سوخت دوم، سوخت دوم هم که عمدتا گازوییل هست و علی رغم اینکه سوخت رسانی به مخازن نیروگاه هم صورت گرفته بود ما در واقع لاجرم باید از سوخت گازوییل استفاده می کردیم و یا اینکه اگر استفاده نمی کردیم باید خاموش می کردیم و خاموشیها همچنان ادامه دار می شد و بعد از تابستان در مهر هم این تداوم پیدا می کرد این سیاستی بود که برق صنعت را وصل کنیم برای اینکه مردم در تابستان دچار مشکل بودند و دولت هم اصرار داشت که بخش مولد کشورکار کند.
سال گذشته اتفاق دیگری هم که افتاد در دی ماه بود که شرایطی بدی بر کشور حاکم شد و همکاران ما تلاش زیادی کردند و در مدیریت شبکه تلاش شد که کسی متوجه نشد و این تامین سوختی و بخشی از گاز کشور که نمی توانستند تامین بکنند این سوخت مایع بتواند جبران کند و این اتفاق هم افتاد ولی از گازوییل بیشتر استفاده شد و نتیجه اش در 1/1/1403 ما شروع کارمان یک میلیارد لیتر گازوییل کمتر آغاز کردیم و بعد دیدیم و برنامه این است در این دوره ای که گرم هست ما گازوییل را از شرکت پخش می گیریم و در مخازن نیروگاه ذخیره می کنیم و ذخیره را به قدری بالا می بریم که در دوره زمستان که گاز محدود می شود ما از این گازوییل استفاده کنیم.
حالا اتفاقی افتاده این است که ما 1/1/1403 یک میلیارد لیتر گازوییل کمتری داشتیم و در این دوره هم گاز کمتری هم توانستند به ما تحویل دهند چون باید تعهدات را پاسخگو بودند و علاوه بر آن پالایشگاهها که تا الان تحویل نشده بودند باعث شد که کلا ما گاز کمتری را تحویل بگیریم و این دو موضوع باعث شد لاجرم از سوخت مایع استفاده کنیم و تمرکز هم بر این بود که در تابستان از مازوت کمتری استفاده کنیم باز هم بخاطر اینکه مشکلاتی بود و علی رغم تمام تلاشی که شد برنامه را نتوانستیم محقق کنیم و این شد که مخازنمان الان 2 میلیارد لیتر گازوییل کمتری نسبت به سال گذشته دارد یعنی حدود 70 درصد سال قبل مخازن گازوییلمان پر تر بود و الان این عدد رسیده به حدود 30 درصد و این چیزی هست حدود یک میلیارد و هشتصد گازوییل کمتری در اختیار داشتیم و این قابل پیش بینی بود و اینجا می توانیم دو تا کار انجام دهیم یکی همه سوختهایی که داریم به جای اینکه مشترک حسی بکند اینها را به سرعت مصرف بکنیم و برق هیچ مشترکی قطع نشود تا آن لحظه ای که دیگر سوخت به حالتی می رسد که نیروگاهها از کار می افتند و این تصمیم، تصمیم پیشگیرانه ای نیست و تصمیم پیشگیرانه این هست که ما شروع بکنیم با یک نرخ کم خاموشیها را آغاز کنیم.
رییس جمهور تاکید داشته که بخش تولید و صنعت را قطع نکنیم و برنامه ریزی خاموشی منظم را در بخش خانگی اعمال کنیم و این برنامه تقریبا انجام شد و نقد و انتقاداتی شد که سالهای سال به این شیوه نرفته بودیم و تقریبا 2 – 3 روزه این شرایط فراهم شد و به تدریج به لحاظ اجرا تابستان به لحاظ برق شرایط بهتری را پیدا کرد.
پس ما الان برای اینکه اتفاق بدتری نیفتد و این مخزنی که استفاده می کنیم الان 30 یا 40 درصد سوخت داریم و ما می بنیم که اگر با همین دست فرمان برویم 10 روز دیگر خالی است و خالی شدن مخزن نیروگاه معنا و مفهومش این است که این نیروگاه را از دست خواهیم دادو برای اینکه این اتفاق نیفتد و سرعت برداشت ما از مخازن کم شود ما این برنامه بخش خانگی را شروع کردیم و ادامه دادیم تا روز چهارشنبه و از روز چهارشنبه اتفاقی که افتاد و تصمیماتی که گرفته شد در سطح بالا و شورای امنیت و رییس جمهور بالاخره گاز تحویلی به نیروگاهها افزایش قابل ملاحظه ای کرد و روزانه این عدد رسید به 180میلیون متر مکعب و وقتی که گاز تحویل داده شد برنامه ریزی به این شکل شد که خاموشی ها را سبک کنیم ولی این تا زمانی قابل تداوم هست که تا زمانیکه این روال سوخت رسانی به همین شکل ادامه پیدا کنه و ما بتوانیم از شرکت گاز حدود 180 را تحویل بگیریم و الباقی را از سوخت مایع استفاده کنیم شرایط قابل تحملی داریم و چه شرایطی اتفاق می افتد که این شرایط را خراب بکند این است که به محض اینکه هوا سرد می شود شرکت گاز موضوع اساسی افزایش مصرف در بخش خانگی روبرو می شود و بخش خانگی و تجاری و صنایع کوچک همه زیر یک لوله گاز هستند و از آنها استفاده می کنند اینها مصرف گازشان به حدی می شود که تقریبا حدود 840 میلیون لیتر مکعب گازی که تولید می شود و در اختیار شرکت گاز قرار می گیرد این پیک های بحرانی می شود 700 ، ولی الان در حال حاضر حول و حوش 450 هست و این 450 تا بین 3 تا 4 موضوع تقسیم می شود به نیروگاه، صنایع عمده ، پتروشیمی ها و تعهدات صادراتی اش را هم بتواند پاسخ دهد
وقتی این گاز مایع از این 400 تا شروع کرد به افزایش پیدا کردن و رسید به 700 تا معنا و مفهومش این است که ما 150 تا داریم و باید تقسیم بکنیم یعنی حد به علتی که نیروگاه می گوید ما نباید زیر 170 تا نباید تحویل بگیریم عدد را برساند به 120 و معنایش این است که باید از سوخت مایع بیشتری استفاده کند و لجستیک و تولید سوخت مایع کشور به آن اندازه نیست که پاسخگوی ما باشد و در این شرایط ما باید بریم سراغ اینکه برنامه های محدودیت انرژی را داشته باشیم
بهر حال افکارعمومی و اذیتی که بخش خانگی و بخشهای مرتبط با آن درگیر می شوند این تصمیم را سخت می کند و مجبوریم بخشی از صنعت را متوقف کنیم و برنامه ریزی روی بخشهای مختلف انجام دهیم و محورهای مدیریت مصرف ما آن چیزی هست که اطلاع رسانی شده و و الان در این دوره سهم خانگی تقریبا 25 درصد هست و در تابستان 50 درصد بود و چون مصارف وسایل برقی گرمایشی استفاده می شود ما هنوز این پیک زمستان را نداریم و این بخش عدد جزیی هست و این دو ساعت بالای 20 هزار مگاوات ساعت مصرف می کنند و این می شود 5 میلیون صرفه جویی سوخت و تبعاتی مثل نانوایی ها در بحث های پدافند غیرعامل گفته شده که باید برق داشته باشند یا اینکه چراغهای راهنمایی رانندگی و آنها هم باید مجهز باشند به سیستمهای ذخیره ساز که برق آنها نیز تامین شود
علیهذا این ها موضوعاتی که وقتی سراغ خانگی می رویم این تبعات را نیز دارد وایجاد نارضایتی می شود در منزل بحث آسانسورها، پمپاژ آب و ... اینها مشکلاتی هست که بالاخره وجود دارد ولی بهر حال کارخانه برق داشته باشد و منزل برق نداشته باشد یک موضوع متفاوت است
این سهم یک چهارمی دارد تقریبا 45 درصد تا 50 درصد صنعت کشور مصرف برق دارد یعنی اگر صنایع را به دو قسمت تقسیم کنیم صنایع انرژیبر کشور و صنایع خرد و متوسط ، این صنایع انرژی بر در گام اول خیلی قابل تنظیم هست و 15 درصد و 20 درصد مصرفشان را متناسبا کاهش دهند از برق شرکت برق و گاز باید با هم متناسب داشته باشیم و صنعت هم نیاز خودش را تشخیص دهد و متناسب با نیازش موضوع را دنبال کند.
--------------------------------------------
رابطه و تعامل هماهنگی میان سه وزارتخانه نیرو، نفت و صمت در حال حاضر وجود دارد و در سایه همکاری رسانه ها و تلاش برای افزایش آگاهی کردم می توانیم شاهد مشارکت مردم با برنامه های دولت باشیم.
این حق مردم است که هر زمان که نیاز داشته باشند در جریان امور قرار بگیرند و تجربه نیز ثابت کرده است که مردم همواره به صنعت برق کمک کرده اند. واقعیت این است که بخش نیروگاهی بر پایه سوخت مصرفی طراحی شده است و هر مقدار که به نیروگاه ها سوخت تحویل داده شود، می توان برق تولید کرد. اگر محدودیتی در سوخت تحویلی داشته باشیم، یقیناً در حوزه تولید نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.
خوشبختانه هماهنگی خیلی خوبی بین وزارتخانه برای تامین سوخت کافی نیروگاهی شکل گرفته است و یقیمت داریم از این به بعد نیز در سایه اطلاع رسانی و همراهی مردم از شرایطی که پیش آمده است با موفقیت عبور خواهیم کرد.
بیشتر نیروگاه های حرارتی کشور عملاً برپایه گاز طراحی شده اند و هر مقدار که گاز تحویل بگیرند برق تولید خواهند کرد. در کل 16 نیروگاه کشور قابلیت سوخت مازوت دارند که از این بین 2 نیروگاه بعثت و اسلام آباد اصفهان بخش مازوت سوزشان بیش از 15 سال است که پلمپ شده است .
امسال در حوزه سوخت مازوت موانعی وجود دارد و در حوزه انرژی گاز نیز محدودیت بیشتری داشتیم که همین موضوع سبب شد به ناچار سوخت جایگزین (گازوئیل) بیشتری استفاده کنیم. امیدواریم در سایه هماهنگی بین دستگاه ها در ادامه سوخت کافی (روزانه 180 میلیون مترمکعب گاز) و (روزانه 50 میلیون لیتر گازوئیل) محدودیتی در حوزه تولید برق نداشته باشیم.
در فصل سرد سال مشکل مطلقاً ظرفیت نیروگاهی نداریم و اگر سوخت کافی تامین شود، باوجود اینکه بسیاری از واحدهای نیروگاهی در دوره تعمیرات اساسی هستند، مشکلی در حوزه تولید برق وجود ندارد.
در فصل سرد برنامه ریزی شده است تا 109 هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی صورت بگیرد که امیدواریم بدون مشکل تمام شود و این نیروگاه ها برای فصل گرم در اختیار شبکه قرار بگیرند.برای فصل گرم سال آینده 2 اتفاق خیلی خوب در حوزه نیروگاهی رد حال رقم خوردن است که یکی ارتقای واحدهای گازی به ظرفیت حدودی 1100 مگاوات است و دیگری نیز رفع محدودیت از نیروگاه های واحد بخار به ظرفیت هزار مگاوات دیگر است که به موازات دیگر پروژه ها در جریان است و امیدواریم در موعد مقرر به نتیجه برسد.
در حوزه نیروگاهی یکی از مهم ترین دغدغه ها تحویل گاز کافی در فصل سرد است، چرا که تا تاریخ 4 آذرماه سال گذشته ذخایر گازوئیل نیروگاه ها 2 میلیارد و 900 میلیون لیتر بود، اما امسال تا همین تاریخ این رقم به 1میلیارد و 200 میلیون متر مکعب رسیده است. این یعنی ما نباید اجازه دهیم ذخایر سوخت کشور بیش از این کاهش یابد، چرا که ممکن است در روزهای سرد باقیمانده با مشکل جدی مواجه شویم.
بر اساس توافق صورت گرفته روزانه 180 میلیون متر مکعب گاز و 50 میلیون لیتر گازوئیل قرار است به نیروگاه ها تحویل داده شود که بر این اساس می توانیم تا سوم بهمن ذخایر را در سطح استاندارد حفظ کنیم و مشکلی در حورزه تولید برق نداشته باشیم.
در بخش نیروگاه های حرارتی اتفاق های بزرگی رخ داده است که یکی از آنها افزایش 2.33 درصدی میزان تولید برق نیروگاهی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته با وجود افزایش 1.22 درصدی میزان سوخت تحویلی به نیروگاه ها بود. این یعنی نیروگاه های کشور با راندمان و ارتقای توان نسبت به سال قبل و با سوخت کمتر امکان تولید برق بیشتر یافته اند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
متوسط راندمان نیروگاهی کشور در سال گذشته 39.3 بود، اما امسال به 39.56 درصد رسیده است و بر این اساس راندمان نیروگاهی کشور در حال حاضر از متوسط جهانی بالاتر است و از این لحاظ از بین 197 کشور جهان در جایگاه دوازدهم قرار داریم. همچنین بالای 90 درصد قطعات نیروگاهی داخل کشور تأمین می شوند که ان شالله این روند با حمایت رسانه ها و مردم ادامه پیدا کند.
---------------------------------------------
شرکتهای توزیع (بخش تولید، انتقال، توزیع و فوق توزیع) در آخرین حلقه زنجیره تولید و عرضه برق قرار دارند. خوشبختانه در بخش توزیع کشور شرایط خوبی را از حیث تکنولوژیهای کاری دارد. هماکنون بخش توزیع برق کشور مجهز به آخرین فناوریهای است و در حوزه اتوماسیون شبکههای توزیع اقدامات خوبی انجام شده است.
برخی از شرکتهای توزیع در حوزه هوشمندسازی مصارف و هوشمندسازی لوازم اندازهگیری بالاتر از استانداردهای تعریف شده جهانی هستند. و چنانچه منابع مالی لازم را بتوانیم تامین کنیم می توانیم به این مهم سرعت ببخشیم.
نیروهای متخصص بسیار خوبی در این حوزه فعال هستند؛ برخی شاخص های کلیدی حوزه توزیع مانند شاخص تلفات در شرکتهای توزیع قابل مقایسه با شرکتهای پیشرفته است. و پتانسیل بسیار خوبی از این منظر در کشور وجود دارد.در ارتباط با مصرف، فاکتورها و عوامل تاثیرگذار زیادی داریم که باید به آنها توجه شود.در این میان یک قانونی با عنوان قانون اصلاح الگوی مصرف وجود دارد که در سال 1389 این قانون تصویب و ابلاغ شده است و باید به بخشهای ذی مدخل ورود شود تا ملاحظه شود در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است.
الگوهای ساخت و ساز و قوانین و مقرراتی که در این حوزه است باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. زمانی که ساختمان هایی وجود دارند که در آنها پرت (هدر رفت) انرژی زیاد است نباید این انتظار باشد تا مصرف انرژی کاهش یابد.بحث امنیت ملی و توجه مردم بسیار حائز اهمیت است و از این نکته نباید غافل شد.
یک سری پدیدههایی وجود دارد مانند رمز ارز باید مورد توجه قرار گیرد. پیش از این با این پدیده مواجه بودیم و با آن برخورد می کردیم اما اکنون این مساله وارد خانه و زندگی مردم شده است به طوری که یک دستگاه، دو دستگاه وارد خانه یا یک کارگاه شده است و پیدا کردن و برخورد با این ها بسیار سخت است.
نرخ انرژی موضوع مهم دیگری است. ما نرخ انرژی را با توجه به شرایط اقتصادی و یک سری پارامترهای تاثیرگذار و جامع شاید نتوانیم به نرخ واقعی برسانیم و آنقدر بالا ببریم که حالت بازدارندگی داشته باشد.
شاید آن فاکتور قبلی را که گفتم باید بیشتر وجود داشته باشد تا در شرایطی که انرژی را با نرخ یارانه ای تامین می کنیم به نوع و مدل مصرف توجه شود.
هم اکنون حدودا 10 درصد مشترکان بالای 1.5 برابر الگو مصرف می کنند که از حیث تعدادی 27 درصد مصرف را دارند. 2 درصد مشترکان بالای 2.5 برابر الگو هستند که 10 درصد مصرف را دارند. 0.5 درصد مشترکان 4 برابر الگو هستند که حدودا 4 درصد مصرف را به خود اختصاص می دهد. این امر نشان از عدم تناسب و ناهمگونی مصرف در بخش های مختلف جامعه است و جا دارد به این موضوع نیز توجه شود.
شرکت های توزیع از حیث توانمندی شرایط خوبی وجود دارد و متخصصین خوبی داریم.در کشور حدودا یک میلیون کیلومتر شبکه داریم. شبکه ها غالبا هوایی هستند و این امر عموما در معرض باد و طوفان و شرایط ناپایدار قرار دارند به طور کلی عوامل خارجی تاثیرگذار بر این شبکه بسیار زیاد است و ناپایداری شبکه ها را در شرایطی از دست ما خارج می کند.
بنابراین اقتضا می کند برای بخش های با مصرف حساس حتما به فکر انرژی جایگزین بود تا در شرایط ناپایداری شبکه برق از آن استفاده کنند تا خللی در فعالیت های آنان ایجاد نشود.
---------------------------------------------
ساختار تعرفه کشور به صورتی است، در زمان اعمال تغییرات حداقل تغییرات به مشترکان زیر الگو تعلق میگیرد و همانطور که وارد پله های بالاتر میشود تاثیرات بیشتر خواهد شد. مشترکان زیر الگو تقریبا 0.15 نرخ تامین برق را پرداخت میکنند. در تغییرات جدید نرخ افزایش آن 30 تومان بود، در واقع از 90 تومان برای هر کیلووات ساعت به 120 تومان رسیده است. البته در ذات تعرفه مشترکان پرمصرف با نسبت 5 به نرخ برق متصل خواهند شد.
یعنی زمانی که تغییرات اعمال میشود این افراد با قیمت هزار تومان مواجه خواهند شد. پس عملا افزایش 38 درصدی اعمال نمی شود، نرخ که تغییر میکند به دلیل اینکه نوع تعرفه بندی ضرایبی از هم هستند مشترکانی که ضریب کمتر دارند مشمول تاثیر کمتر و مشترکان با ضریب بالاتر تاثیر بیشتر را مشمول میشوند.
نرخ قبض برق مصرفی مشترکانی که زیر الگوی مصرف بودند از 18 هزار تومان (در ماه به ازای انرژی) به 24 هزار تومان افزایش مییابد و مشترکانی که حدود 5 برابر الگوی مصرف داشته باشند به جای 6 هزار تومان 800 هزار تومان به قبض آنها اضافه خواهد شد. این ترکیب ذات قبض برق است که هوشمندانه تعریف شده است که در زمان تغییرات و فاکتور ورودی متناسبا در پله های مختلف برای متشرکان پرمصرف اتفاق میافتد، نرخ انرژی مشترکان پرمصرف تقریبا در پله آخر بدون یارانه محاسبه میشود حدود 4 هزار تومان برای هر کیلووات ساعت محاسبه میشود که در دیگر موارد بدون یارانه ای هم در نظر گرفته میشود.
مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل شرکت توانیر: درباره تعرفه بخش خانگی تکالیف قانون مانع زدایی هم مطرح است. 75 درصد از مشترکان مطابق قانون مانع زدایی زیر الگو هستند در واقع 24 میلیون مشترک زیر الگو هستند و قبض های کمتر از 50 هزار تومان دریافت می کنند. عددی که مشترک برای 200 کیلووات در ماه در آبان سال قبل پرداخت می کرد صرفا قبض انرژی است که رقمی بالغ بر 22700 تومان بود که امسال به 29700 تومان در واقع حدود 7500 تومان برای مشترک زیر الگو به آن اضافه شده است تقریبا حدود 37-38 درصدی که قبلتر بیان شد. در واقع اعدادی که طی یک ماه اضافه میشود 12-13 هزار تومان برای سقف الگو است.
بین این 75 درصد ممکن است یک مشترک 100 کیلووات استفاده کند دیگری 150 و 200 تمام این افراد زیر الگو محسوب میشود. اما نرخ انرژی 25 درصدی که بیشتر از الگو مصرف می کنند به صورت پلکانی افزایش می یابد. نرخ این مشترکان متاثر از نرخ تامین برق است.
نرخ تامین برق سال قبل 547 تومان و امسال 754 تومان رسیده است. پس 38 درصدی که بیان شد در نرخ تامین برق اعمال شده و نرخ انرژی مشترکان پر مصرف وابسته به آن است.برای 2 درصد از مشترکان که مصرف بیش از 2.5 برابر الگو مصرق دارند میزان مصرف مازاد بر 2.5 برابر الگو 5 درصد از هزینه تامین برق است. این 5 برابر هزینه تامین 2600 تومان بود و الان به 4 هزار تومان رسیده است.
پس برای 2 درصد از این 32 میلیون مشترک صنعت برق که نزدیک به 640 هزار مشترک است میزان مصرف پلکانی 4 هزار تومان خواهد بود. در واقع بازدارندگی این موضوع 2-3 درصد بوده است چراکه این افراد به قدری امکانات دارند که رفاه خود را قربانی 4 هزار تومان نمیکنند. با مقایسه با دیگر کشورها این 4 هزار تومان نرخ کمی است و بی شک در مقایسه با 7-10 سنت این رقم ناچیز است.
همچنین این تغییرات بر اساس قانون است و این تغییرات برای مشترکان پایین تر از الگو به هیچ عنوان محسوس نخواهد بود. برای مشترکان بالاتر از الگو به صورت پلکانی و قابل توجه در قبوض برق اعمال میشود.