بازار شوینده آفریقا: فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان ایرانی

زهره رستمی تاجر مواد شوینده؛ محصولات شوینده و بهداشتی به عنوان محصولات تند مصرف (FMCG) شناخته میشوند. این محصولات دوره مصرف کوتاهی دارند و نیاز به خرید مجدد آنها وجود دارد. یکی از شاخصهای میزان توسعهیافتگی یک کشور، میزان مصرف محصولات شوینده است. نسبت مصرف محصولات شوینده در ایران، در مقایسه با میانگین جهانی، به ازای هر فرد در یک سال، ۱۶ تا ۲۴ کیلوگرم است.
خوداتکایی صنعت شوینده و بهداشتی در ابتدای سال و مقایسه رشد خالص و ناخالص چند شرکت بزرگ تولیدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۳، نشاندهنده رشد این صنعت است. در چند سال اخیر، ۹۵ درصد کل بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین شده و محصولات قاچاق و تقلبی بسیار محدود شدهاند.
تقسیمبندی مصرف محصولات شوینده در ایران، طبق آمار، به این صورت است: پودر ماشینی ۵۲ درصد، مایع لباسشویی ۲۲ درصد و پودر دستی ۲۴ درصد، و مابقی محصولات در دسته آخر قرار میگیرند.
اگر آمار را در سطح جهانی بررسی کنیم، مشاهده میکنیم که ۵۲ درصد شوینده مورد استفاده مردم جهان، مربوط به شویندههای البسه است. این محصول، زمینهای است که صنعت شوینده ایران در تولید آن، دارای رشد قابل توجه و حرفی برای گفتن است. برای ورود به بازارهای جهانی، نیاز است زیرساخت و استراتژی مناسبی ایجاد شود.
برای این منظور، کشورهای آفریقایی را مورد بررسی قرار میدهیم. بازار آفریقا پتانسیل رشد و توسعه بالایی دارد. مواردی که در این راستا باید مورد بررسی قرار بگیرند، عبارتند از:
تحقیق و تحلیل بازار تطبیق محصول قیمتگذاری رقابتی استراتژی توزیع و بازاریابی کیفیت و نوآوری آگاهی از مسائل فرهنگی و اجتماعی توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی
برخی از کشورهای آفریقایی مسلمان هستند و اتکا به این نقطه مشترک، میتواند زمینه مناسبی برای ورود به کشورهای آفریقایی باشد. از طرفی، با توجه به موقعیت جغرافیایی، سطح اقتصادی و بررسی رقبایی همچون ترکیه و آمریکا، میتوان محصول مورد نیاز کشورهای مقصد را عرضه کرد. به طور مثال، نیاز به تولید شویندههایی با فرمولاسیون مناسب برای آب سخت یا شویندههایی با رایحههای مورد پسند مصرفکنندگان آفریقایی وجود دارد.
توجه به قدرت خرید مردم آفریقایی و قیمتگذاری مناسب و جلب توجه مصرفکنندگان بسیار کلیدی است. مصرفکنندگان با قدرت خرید پایین، محصولاتی با وزن ۱۰۰ گرم خریداری میکنند و بیشتر وزنهای مورد استفاده، ۵ کیلوگرم است. این مسئله باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار بگیرد تا برای ورود به این بازار، بستهبندی مناسبی طراحی و تولید کنند.
آفریقاییها ترجیح میدهند برندهایی را استفاده کنند که با محیط زیست سازگاری مناسبی داشته باشند. به همین دلیل، نیاز است از بستهبندی پلاستیکی کمتری استفاده کرد و محصولات تجزیهپذیر مورد استفاده قرار بگیرند.
با توجه به موقعیت فعلی و روابط سیاسی بین کشورها، مردم آفریقا به محصولات ایران، چین و روسیه علاقهمند شدهاند که فرصتی مناسب برای نشان دادن قدرت تولید محصولات ایرانی است.
شرکت در نمایشگاههای مختلف بینالمللی توسط تولیدکنندگان، استفاده از تبلیغات هدفمند به صورت مجازی، همکاری با توزیعکنندگان محلی کشورهای مقصد، ارتباط با تاجران کشورهای مختلف و دعوت آنها به ایران برای بازدید از کارخانه و نشستهای تجاری، و دریافت گواهیها و استانداردهای مختلف بینالمللی، از جمله مواردی است که میتوان برای ورود به کشورهای هدف، از جمله کشورهای آفریقایی، در نظر گرفت.
آفریقا قارهای با بیش از ۱ میلیارد نفر جمعیت، مخاطب مناسبی برای محصولات ایرانی است. ورود به بازار شوینده آفریقا نیازمند برنامهریزی دقیق، انعطافپذیری، و تعهد بلندمدت است. با در نظر گرفتن نیازهای خاص بازار و مصرفکنندگان آفریقایی، محصولات شوینده ایرانی میتوانند سهم بازار قابل توجهی به دست آورند و به بهبود بهداشت و کیفیت زندگی در این قاره کمک کنند.