/
۰۹ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۶

دومین جكت فاز ۱۱ پارس جنوبی از یارد صنعتی بوشهر بارگیری شد

دومین جکت سرچاهی فاز ۱۱ پارس جنوبی با وزن بیش از ۲ هزار تن، از یارد صنعتی بوشهر بارگیری شد.
کد خبر : ۶۹۶۴۷

به گزارش  نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، جکت سرچاهی دومین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از اتمام مراحل مهندسی، تامین کالا، ساخت و آماده‌سازی، صبح امروز (یکشنبه، ۹ شهریور ۱۴۰۴) با حضور استاندار بوشهر از یارد صنعتی بوشهر بر روی بارج ۷هزار تنی مهدیس۱ بارگیری شد.

این سازه عظیم فلزی با ارتفاع بیش از ۷۶ متر و وزن 2257 تن، پس از بارگیری، برای نصب در مرز مشترک آبی ایران و قطر، به بلوک گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی حمل خواهد شد.

براساس این گزارش، وزن کلی این سازه پس از نصب  کامل جکت سرچاهی و متعلقات آن در موقعیت دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی، به بیش از ۴۰۶۵ تن می‌رسد و شرایط لازم به منظور استقرار دکل و آغاز عملیات حفاری فراهم می‌شود.

 در طراحی این جکت سرچاهی، برای نخستین بار در سازه‌های دریایی نصب‌شده میدان مشترک پارس جنوبی، بهینه‌سازی طراحی و کاهش وزن جکت به‌کار گرفته شده است.
عملیات بارگیری و انتقال این سازه با استفاده از تجهیزات سنگین و به‌کارگیری توان متخصصان داخلی انجام شده و گام مهمی در ادامه توسعه آخرین فاز باقیمانده پارس جنوبی به شمار می‌رود.

عزم ایران برای افزایش برداشت از پارس جنوبی

مجری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در آیین بارگیری دومین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی در یارد صدرا، با بیان اینکه جکت SP11A یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه فاز ۱۱ است و با نصب آن در موقعیت 11A، امکان حفاری چاه‌های جدید و افزایش برداشت از این میدان مشترک فراهم می‌شود، گفت: عملیات امروز نقطه عطفی در تاریخ توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی محسوب می‌شود.

محمدرضا رجایی افزود: طرح توسعه فاز ۱۱ شامل دو بلوک 11A و 11B است و کل ذخیره گاز این فاز حدود ۲۱ میلیارد فوت‌مکعب برآورد شده است. پس از خروج شرکت‌های خارجی، توسعه این فاز به پیمانکاران ایرانی سپرده شد و از سال ۱۳۹۸ عملیات توسعه به‌صورت جدی آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از بلوک 11B در سال ۱۴۰۲ با چهار حلقه چاه آغاز شد، افزود: هم‌اکنون تعداد شاخه‌ها در این بلوک در حال افزایش است و برداشت روزانه نیز رشد دارد، به‌گونه‌ای که امروز حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز از این بخش برداشت می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با اشاره به اهمیت عملیات امروز گفت: جکتی که امروز بارگیری شد یک جکت چهارپایه است که از خرداد پارسال در یارد صدرا عملیات ساخت آن آغاز شد و در کمتر از ۱۵ ماه به پایان رسید. این جکت ۷۶ متر ارتفاع دارد و در پنج سطح طراحی شده است. وزن خود سازه ۲۲۵۰ تن است و به همراه متعلقات شامل ضربه‌گیر، عرشه حفاری موقت و اجزای نصب، حدود ۴۱۰۰ تن تجهیزات دیگر به آن اضافه می‌شود. پس از انتقال به موقعیت 11A، این جکت با شمع‌ها در دریا ثابت و آماده استقرار دکل حفاری می‌شود.

برنامه‌ریزی برای حفر ۱۵ چاه در SP11A

رجایی درباره مشخصات دقیق جکت SP11A بیان کرد: این جکت با چهار پایه برای حفاری ۱۵ حلقه چاه طراحی شده است. ابعاد آن در محل استقرار عرشه ۲۰ در ۲۴ متر و در محل بستر دریا ۳۳ در ۳۸ متر است، همچنین دو رایزر اصلی با قطر ۳۲ اینچ و ۴.۵ اینچ برای انتقال سیالات در آن پیش‌بینی شده است. افزون بر این، یک کیسون با قطر ۳۶ اینچ نیز برای پایداری سازه و انتقال بار به بستر دریا در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این سازه از نظر حجم و ابعاد بسیار بزرگ و منحصربه‌فرد است. برای ساخت این جکت تنها ۱۳۲۰۰ متر جوشکاری انجام شده است که اگر بخواهیم به شکل ملموس بیان کنیم، معادل ۳۵ دور کامل به دور یک زمین فوتبال ۳۷۰ متری خواهد بود.

نمادی روشن از توان داخلی در پروژه‌های دریایی صنعت نفت

مجری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تصریح کرد: همه مراحل طراحی تا ساخت این جکت به‌طور کامل از سوی پیمانکاران داخلی و با اتکا به تخصص مهندسان و کارگران ایرانی انجام شد. این موضوع نمادی روشن از توان داخلی در اجرای پروژه‌های بزرگ دریایی صنعت نفت و گاز کشور است.

رجایی با اشاره به اهمیت راهبردی این مرحله گفت: با نصب این جکت و آغاز عملیات حفاری در موقعیت 11A، ظرفیت برداشت فاز ۱۱ افزایش می‌یابد و ایران می‌تواند سهم بیشتری از ذخایر مشترک گاز پارس جنوبی برداشت کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر